Profit №_12_2023, decembrie 2023
Reputaţie şi/sau profit. Ce primează?
Austria şi Germania sunt ţările pentru care întotdeauna am avut un respect aparte graţie ordinii, responsabilităţii şi corectitudinii care credeam şi încă mai cred că le sunt caracteristice. Totuşi, un caz recent mi-a cam zdruncinat atitudinea.
Imaginea unei ţări este asigurată de eforturile consistente şi comune ale tuturor subiecţilor care o reprezintă, indiferent dacă este vorba despre simpli cetăţeni sau persoane juridice. Impactul pe care-l au companiile recunoscute la nivel internaţional asupra reputaţiei ţărilor din care provin este unul de natură să influenţeze considerabil percepţia străinilor despre ţara dată.
Pornind de la cele expuse, evident că în momentul în care zbori din Austria spre casă cu compania Austrian Airlines, eşti conştient de riscurile pe care le implică un zbor, dar, în acelaşi timp, ai siguranţa că îţi vor fi respectate drepturile minimale pe care ţi le asigură un bilet cumpărat din timp: deservire calitativă, un loc asigurat, receptivitatea şi amabilitatea însoţitorilor de bord etc. Dar, chiar aici a venit şi surpriza…
Ajunsă la aeroport, cu 3 ore înainte de zbor, am avut parte de o mare surpriză, locuri disponibile pentru zborul respectiv, pur şi simplu, nu mai existau!!!
După lungi discuţii cu doamna de la ghişeu (care, trebuie să spun, a fost extrem de amabilă în pofida nervozităţii mele), a recunoscut că de obicei compania face supravânzări, chipurile, pentru a se asigura că avionul nu va decola cu locuri libere. De, mai ştii, poate cineva renunţă, poate cineva nu reuşeşte să ajungă la timp… Eu, la rândul meu, practic nu am nicio cale de atac, deoarece undeva, în condiţiile pe care orice client trebuie să le accepte când îşi cumpără biletul, se subînţelege dintr-o notă de subsol scrisă cu litere aproape ilizibile că până şi lipsa unui loc în avion este un risc pe care mi-l asum conştient şi de bună voie.
Totuşi, chiar şi o analiză elementară arată clar că motivul invocat este mai degrabă doar o perdea de fum. Indiferent dacă se întâmplă ca unii pasageri să întârzie sau să renunţe, biletele acestora sunt achitate, respectiv de pierderi nu poate fi vorba. Dar, aici intervine un alt aspect.
Dezvoltarea tehnologiilor informaţionale a făcut posibilă achiziţionarea biletelor din orice colţ al lumii, practic, pentru orice companie avia cu mult, mult timp înaintea zborului planificat. Acest fapt, la rândul său, a făcut posibil accesul la bilete mai ieftine. Astfel, daca îţi cumperi un bilet cu cel puţin trei luni înainte, acesta te va costa mult mai ieftin decât dacă ar fi să-l cumperi cu trei zile înainte de zbor. Respectiv, un bilet Viena-Chişinău cumpărat în aprilie costa aproximativ 100 euro, iar preţul unui bilet cumpărat pe 16 iulie depăşea uşor 500 euro. Diferenţa e evidentă. Chiar dacă din aceasta mai scazi compensaţia de 250 euro care ţi se achită pentru inconvenienţele cauzate, oricum compania iese în câştig financiar.
Dar mă întreb, cum rămâne cu câştigul de imagine, cu munca depusă zi la zi, ani în şir pentru asigurarea unei reputaţii ireproşabile? Cel puţin, teoretic, spre asta tinde orice companie care se respectă, dat fiind că o reputaţie temeinică conduce la sporirea încrederii clienţilor, majorarea veniturilor şi, implicit, la majorarea preţului de piaţă al companiei.
Să fi fost oare impactul crizei economice atât de dureros resimţit încât a inversat totalmente lanţurile considerate anterior logice? Vreau să cred că nu, dar asta nu mă ajută să scap de gustul amar care mi l-a lăsat această experienţă neplăcută…
P.S. Până la urmă, am ajuns acasă cu ruta pentru care aveam bilet. Compania nu mi-a oferit nicio explicaţie referitor la soluţia pe care au găsit-o. Dar în momentul în care am ajuns la poarta de îmbarcare, un călător mai vorbăreţ şi care obişnuieşte să călătorească des s-a arătat aproape sigur că voi ajunge la timp acasă pentru că de cele mai multe ori, a zis el, se găsesc mulţi voluntari să mai rămână pentru câteva ore sau chiar o zi la Viena de dragul celor 250 euro. Iar dacă au norocul să renunţe repetat la zbor pentru alţi 250 euro, atunci nu ezită să profite. Şi aici ajungem la vechea poveste: facem business chiar şi pe neplăcerea altora…■
Adauga-ţi comentariu