Profit №_12_2023, decembrie 2023
Vilnius – între aşteptări şi obstacole
Moldova este in febra pregatirilor pentru Summit-ul Parteneriatului Estic de la Vilnius din luna noiembrie care se doreste a fi un adevarat succes pentru tara noastra, fiind asteptata parafarea Acordurilor de Asociere si Liber Schimb cu UE. Urmarind retorica autoritatilor, parafarea este tratata ca un lucru deja realizat, pe care se pare ca nimeni si nimic nu-l mai poate compromite. Intr-un interviu acordat in exclusivitate revistei Profit, directorul executiv al Asociatiei pentru Politica Externa, Victor Chirila, apreciaza Summit-ul de la Vilnius ca pe un „eveniment istoric”, insa, in acelasi timp, atentioneaza asupra obstacolelor care ar putea reduce din succesul preconizat a fi obtinut in capitala Lituaniei.
Profit: Dle Chirila, putem considera parafarea Acordului de Asociere si Liber Schimb un fapt deja implinit sau exista inca anumite rezerve in acest sens?
Victor Chirila: Mesajele care vin din diferite capitale ale UE vorbesc despre faptul ca Moldova va parafa la Vilnius Acordul de Asociere si creare a zonei de comert liber. In prezent, nu sunt obstacole serioase care ar impiedica acest lucru. Evident, ar putea surveni unele potentiale pericole, insa mai degraba acestea tin de situatia interna din Republica Moldova.
Am putea asista la o noua destabilizare a situatiei politice interne din cauza unor noi scandaluri in cadrul Coalitiei de guvernare, desi acest lucru mi se pare putin probabil. Cred totusi ca politicienii nostri au tras anumite lectii din criza de la inceputul acestui an si nu se vor aventura sa provoace un nou scandal, mai ales in preajma unui eveniment istoric, precum este Summit-ul Parteneriatului Estic de la Vilnius.
Avand in vedere intentia, cel putin declarata, a PCRM de a organiza o revolutie de catifea, o posibila destabilizare a situatiei ar putea, totusi, avea loc. Pentru multi este o enigma ce inseamna acest lucru. Este mai degraba o dorinta a PCRM de a destabiliza situatia din RM, de a crea o psihoza generala care sa inoculeze opiniei publice ca in tara nu exista stabilitate, securitate, ca tara nu are viitor si nu exista o guvernare eficienta care sa administreze treburile in stat. Acest lucru ar putea duce la anumite schimbari interne in RM, dar ar putea trimite si mesaje proaste in capitalele europene cu privire la capacitatea acestei tari nu doar de a parafa si semna Acordul de Asociere, dar si de a-l pune in aplicare. Acesta este un real pericol.
Un alt pericol este legat de Transnistria care in ultimul timp a generat o serie de provocari la adresa RM, in special in zona de securitate. Din fericire, aceste provocari nu au dus la transformarea tensionarilor in conflicte armate si speram ca acest lucru nici nu se va intampla. Dar nu putem exclude ca provocarile vor continua, prin urmare, Chisinaul trebuie sa fie prudent si sa monitorizeze constant evolutiile din regiune.
Acestea sunt potentialele pericolele care ar putea crea obstacole serioase in calea noastra spre Vilnius si parafarea Acordului de Asociere si Liber Schimb. Asta nu inseamna ca ele neaparat se vor adeveri. Autoritatile insa trebuie sa le ia in calcul si sa fie foarte atente la tot ce se intampla in interiorul tarii.
Profit: Moldova este sau nu pregatita sa obtina multasteptatul succes la Vilnius?
V.C.: Cred ca Moldova a realizat mai multe progrese in diferite domenii. Acest lucru inspira incredere ca Summit-ul de la Vilnius va fi unul de succes pentru tara noastra, iar realizarile obtinute vor fi apreciate de statele membre ale UE nu doar prin parafarea acordului, dar, inclusiv, prin declaratii deschise de incurajare si angajamente de sustinere politica si financiara a Republicii Moldova. Eforturile noastre pe calea reformelor vor trebui, insa, dublate dupa parafarea Acordului de Asociere. UE asteapta progrese serioase mai ales la capitolul combaterea coruptiei, reforma justitiei. Daca Moldova nu va demonstra progrese, in mod cert vor aparea multe semne de intrebare in privinta capacitatii statului de a-si indeplini angajamentele asumate, iar semnarea acordului ar putea fi amanata.
Profit: Semnarea Acordului de Asociere urmeaza sa fie aprobata de catre toate statele membre UE. Sunt tari care sustin deschis parcursul european al RM, dar sunt tari care privesc sceptic procesul de extindere al UE. Cum credeti din partea caror tari ne-am putea astepta la anumite reticente?
V.C.: Nu exista reticente serioase din partea statelor membre ale UE pentru parafarea Acordului de Asociere, dimpotriva exista un consens pentru ca acest acord sa fie parafat si semnat in timpul apropiat. Reiterez, totul depinde de situatia din interiorul tarii. Reticente sunt sau ar putea sa apara din partea unor state fata de unele evolutii in anumite domenii cum ar fi justitie, combaterea coruptiei, unde statele UE asteapta ca vinovatii de acte de coruptie sa fie nu doar cercetati penal, dar si pedepsiti. Or, acest lucru nu se intampla deocamdata. Avem multe dosare, insa fara finalitate. In domeniul reformei justitiei de asemenea avem multe scandaluri cu implicarea judecatorilor insa lucrurile nu se schimba. Ei continua sa-si exercite functiile si sa comita noi ilegalitati. De aceea, autoritatile trebuie sa dea dovada de mai multe realizari practice la aceste capitole daca vor sa progreseze pe interior si in paralel sa lase o impresie buna occidentalilor. In caz contrar, UE se va intreba daca aceasta guvernare intr-adevar este capabila sa faca ceva real sau doar vorbeste si promite frumos. Nu este in interesul guvernarii sa tergiverseze schimbarile calitative, pentru ca se apropie alegerile si guvernantii vor trebui sa vina cu realizari practice, nu doar imaginare, in fata cetatenilor. Atunci de fapt va fi momentul adevarului pentru noi toti.
Profit: Credeti ca Acordul de Asociere va fi semnat in 2014?
V.C.: Depinde foarte mult de felul cum vor evolua lucrurile in Republica Moldova. Consider ca semnarea in 2014 nu este, inca, un lucru cert. Depinde de situatia din interiorul Coalitiei de guvernare, de rezultatele si reformele din diferite sectoare, dar si de faptul daca nu se va clatina corabia proeuropeana.
Profit: Apropo, exista voci care sustin ca dupa summit-ul de la Vilnius va fi dezgropata securea razboiului politic de la Chisinau. Impartasiti acest punct de vedere?
V.C.: Acest lucru este posibil, insa daca se va intampla, va avea de suferit foarte mult credibilitatea Coalitiei de guvernare. In aceste conditii, nu cred ca aceasta va mai avea vreo sansa sa se reabiliteze in fata cetatenilor care i-au acordat deja de atatea ori vot de incredere si care au sperat ca dupa criza de la inceputul acestui an politicienii au tras anumite lectii utile. Guvernantii vor sa arate ca exista mai multa comunicare, coordonare la nivel de Guvern si Parlament si asta bucura. Exista evolutii bune, speram ca ele nu sunt doar de ochii lumii.
In acelasi timp, recentele scandaluri publice legate de concesionarea netransparenta a Aeroportului International Chisinau unei companii rusesti, precum si instrainarea dubioasa a actiunilor statului de la Banca de Economii, arunca o mare umbra de neincredere asupra caracterului proeuropean al actualei coalitii guvernamentale. Ambele scandaluri sunt in masura sa fragmenteze fragila majoritate parlamentara, aruncand tara intr-o noua criza politica al carei final este incert.
Profit: In opinia Dvs., in cat timp Moldova ar putea obtine perspectiva de integrare europeana?
V.C.: Totul depinde de cat repede vom implementa Acordul de Asociere pe care speram sa-l semnam in 2014. Atat timp cat nu avem semnat acest acord este greu sa facem previziuni in acest sens. Dar judecand dupa experienta statelor din Europa Centrala si Balcanii de Vest, asta ar insemna nu mai putin de 10-15 ani. Acordul de Asociere va fi incheiat pentru cel putin 10 ani, iar pe parcursul acestei perioade ar putea surveni si alte schimbari de abordari strategice din partea UE fata de tara noastra. Deocamdata, astfel de schimbari strategice nu se intrezaresc, iar obiectivul UE pentru spatiul Parteneriatului Estic este asocierea politica si integrarea economica prin crearea Zonei de Liber Schimb. Atunci cand vorbesc despre schimbarea abordarii strategice de catre UE, am in vedere anume oferirea acestei perspective intr-un viitor apropiat statelor din Parteneriatul Estic. Aceasta decizie trebuie luata la nivelul statelor membre ale UE. Deocamdata, o astfel de discutie nu este pe agenda UE. Este adevarat, la un moment dat, in special dupa vizita cancelarului german Angela Merkel la Chisinau, a existat iluzia ca la Summit-ul de la Vilnius Republicii Moldova ar putea sa i se ofere perspectiva de aderare la UE.
Mesajele incurajatoare transmise oficial si, mai ales, neoficial de Angela Merkel la Chisinau, i-a facut pe unii politicieni, diplomati si experti sa creada ca la Summit-ul de la Vilnius Republicii Moldova ar putea sa i se deschide usa integrarii politice cu UE. Incurajarile dnei Merkel au fost insotite, insa, de un sir de conditionari, care ulterior au fost ignorate de politicienii moldoveni. Nu am avut stabilitate politica, nu am dat dovada de continuitate la capitolul implementarii reformelor in domeniul justitiei si nu am demonstrat ca avem o guvernare stabila. Dimpotriva, cele cinci luni de criza politica au redus la zero povestea noastra de succes.
Profit: Desi la nivel oficial, Rusia declara ca respecta optiunea privind integrarea europeana a RM, in realitate observam unele actiuni care dau de inteles ca Rusia nu se va impaca cu gandul ca isi poate pierde influenta in Moldova. Pe cat de mult Rusia poate influenta decizia care va fi luata la Vilnius?
V.C.: Cred ca Rusia are tot mai putine parghii pentru a stopa definitiv acest proces. Desigur, ea poate sa ne creeze obstacole, tensionand relatiile economice, dialogul politic sau incurajand Tiraspolul sa fie mult mai intransigent la masa de negocieri sau chiar sa deraieze aceste negocieri. Evident, anumite incomoditati in dialogul nostru cu UE ar putea surveni, dar Rusia nu mai poate sa opreasca procesul de parafare si apoi semnare a Acordului de Asociere si Liber Schimb. Mai devreme sau mai tarziu, acestea se vor intampla. Pur si simplu, in prezent, Rusia isi joaca ultima carte, cartea santajului si a amenintarilor economice si politice in relatiile cu Republica Moldova.
Profit: Un oficial rus a declarat deschis ca Ucraina, care si ea aspira la integrarea europeana si semnarea Acordului de Asociere si Liber Schimb, nu poate face parte din doua sisteme economice diferite. In aceste conditii, cum credeti ce piedici ne poate pune Rusia si la ce trebuie sa se astepte economia Moldova - restrictii, blocade economice, tinand cont de faptul ca Rusia este unul dintre cei mai mari parteneri comerciali ai RM?
V.C.: Daca Ucraina va semna Acordul de Asociere la Vilnius, atunci pentru Moldova lucrurile sunt clare, iar presiunile asupra tarii noastre din partea Rusiei ar putea fi mult mai mici. Moldova poate adera la spatiul economic euroasiatic numai daca Ucraina va face acelasi lucru. Or, in momentul in care Ucraina va semna Acordul de Asociere, ea va opta definitiv pentru asocierea politica si integrarea economica cu UE, iar Rusia va trebui pur si simplu sa se impace cu acest fapt.
Profit: Rusia are temeri ca prin intermediul Acordului de Liber Schimb piata sa va fi invadata cu marfuri din UE, prin intermediul RM care are Acord de Liber Schimb cu tarile CSI. Sunt justificate aceste temeri?
V.C.: Este o minciuna crasa promovata insistent de consilierul economic al presedintelui rus Vladimir Putin. In primul rand integrarea economica cu UE a RM si Ucrainei prin intermediul Zonei de Liber Schimb nu contravine cu Acordul de Liber Schimb al CSI. Acest fapt a fost consfintit de expertii UE si cei ai OMC, care au analizat Acordul de Liber Schimb cu CSI la solicitarea Ucrainei si Moldovei, inainte ca respectivul acord sa fie semnat. Acordul cu CSI vizeaza doar marfurile care sunt produse in Moldova si in Ucraina, fiind foarte clara originea acestor produse. Noi nu avem cum sa reexportam produsele care le importam din UE, pentru ca originea lor este bine determinata, iar Moldova si Ucraina sunt obligate sa-si respecte angajamentele asumate in fata UE si OMC, in caz contrat risca sa fie penalizate. Prin urmare, este un fals pe care intentionat il promoveaza propaganda mediatica de la Moscova.
Profit: Cum explicati faptul ca euroscepticismul a devenit mult mai pronuntat in ultimul timp in Moldova?
V.C.: Criza euro si-a avut impactul sau asupra opiniei publice din RM, afectand si conditiile de trai in statele unde muncesc moldovenii. De asemenea, cred ca luptele interne din Moldova au influentat foarte mult opinia cetatenilor fata de perspectivele noastre de aderare. Nu in ultimul rand, un rol important l-a jucat si schimbarea macazului PCRM, care din partid proeuropean, care a declarat integrarea europeana drept obiectiv national, s-a transformat intr-un promotor activ al Uniunii Eurasiatice.
Profit: Ce ar putea duce la renasterea optimismului european in Moldova?
V.C.: Schimbarile pozitive in interiorul tarii si o atitudine responsabila si onesta din partea guvernantilor. Autoritatile trebuie sa demonstreze ca prioritare sunt interesele cetatenilor si ale tarii si nicidecum interesele de grup sau de partid. Numai in acest caz euroscepticismul moldovenilor va scadea. Cheia succesului integrarii europene este aici, la noi acasa, schimband realitatile economice, sociale si politice. Anume acest fapt va conta foarte mult la urmatoarele alegeri parlamentare, cand vom decide cine va implementa viitorul Acord de Asociere si Liber Schimb cu UE, politicienii de meserie dedicati tarii sau sarlatanii de meserie dedicati propriei capatuiri.
Adauga-ţi comentariu