Profitразделитель ссылочного текста №_11-12_2022 (303), noiembrie-decembrie 2022

România - potenţial învecinat

Ilona NAVRUC | Comerţ & Evoluţii

Pe parcursul ultimului deceniu, relaţiile economice dintre R. Moldova şi România s-au dezvoltat ascendent. În anul 2018, au fost înregistrate cifre istorice în relaţia comercială dintre cele două ţări, volumul comerţului bilateral atingând cifra de $2 mlrd. Pe lângă faptul că este o destinaţie de export final pentru producătorii moldoveni, datorită multiplelor similitudini la capitolele „limbă de comunicare”, „cultură” „trecut istoric comun”, România reprezintă şi o ţără cu potenţial pentru extinderea afacerilor moldoveneşti.

R. Moldova deja a înregistrat rezultate bune în ceea ce priveşte reconfigurarea exporturilor. Datele Biroului Naţional de Statistică (BNS) denotă că ponderea ţărilor Uniunii Europene (UE) în totalul exporturilor moldoveneşti s-a consolidat de la 65,85% în anul 2017, la o cotă de 68,79% în 2018, în timp ce ponderea ţărilor CSI s-a redus de la 19,09% la 15,37%, iar cea a Federaţiei Ruse a coborât la 8%.

În pofida acestui fapt, partenerii europeni, dar şi instituţiile de profil din R. Moldova cred că este loc de mai bine. Iată de ce, prima sesiune din cadrul programului ce are drept scop valorificarea la maxim a oportunităţilor de export - „Export Morning”, a fost dedicată României - ţară membră a UE şi principalul partener comercial al ţării noastre.

 

Ce spun cifrele


În 2018, România a fost principala piaţă de desfacere pentru mărfurile din R. Moldova, cu o pondere de 29,27% din totalul exporturilor moldoveneşti, urmată de Italia şi Germania.

Statisticile oficiale arată că exporturile din R. Moldova pe piaţa românească s-au ridicat anul trecut la $792,3 mil.,  o valoare de 3,5 ori mai mare decât livrările realizate pe cea mai mare piaţă ca mărime din est, cea a Federaţiei Rusă şi au depăşit cu $377 mil. exporturile spre ţările CSI.

Potrivit BNS, în anul 2018, exporturile de mărfuri au totalizat per total $2,7 mlrd., în creştere cu 11,6% faţă de anul 2017.


Totodată, România şi-a consolidat poziţia de principala piaţă de desfacere pentru mărfurile din R. Moldova, după o creştere în anul 2018 a livrărilor de bunuri moldoveneşti pe piaţa românească cu 32%, aproape dublu faţă de anul 2017, când exporturile s-au majorat cu 17%.

Ce exportă R. Moldova


Cele mai populare mărfuri moldoveneşti pe piaţa din România sunt fibrele de sticlă şi articole din aceste materiale, cabluri industriale, părţi din încălţăminte, tălpi interioare detaşabile, articolele textile, recipiente din sticlă, mobilier, zahăr din trestie sau sfeclă, produse de brutărie şi patiserie, seminţe de floarea-soarelui, seminţe de rapiţă, struguri proaspeţi sau uscaţi, etc.

Istorii de succes

În context, mai multe companii cu o vastă experienţă de a exporta produse în România şi-au relatat istoriile de succes, încurajând şi alţi agenţi economici din R. Moldova să-şi extindă afacerile şi să valorifice pe deplin facilităţile oferite de încheierea acordurilor comerciale bilaterale precum Acordul de Liber Schimb cu UE.

Cel mai mare producător de cosmetice din R. Moldova - „Viorica Cosmetics”, a intrat în 2017 pe piaţa românească după ce a deschis un magazin de cosmetice la Iaşi, iar planul pentru următorii ani vizează piaţa din Bucureşti, unde vrea să deschidă 30 de locaţii.

Potrivit directorul general al companiei, Maria Bortă, piaţa românească de cosmetice este în creştere în ultimii ani după ce „apetitul” românilor pentru aceste produse a început să crească odată cu intrarea economiei pe un trend ascendent.

Maria BORTĂ:
Pe piaţa românească activează atât giganţi internaţionali, cât şi jucători locali. Deci, concurenţa este una mare. Intrarea pe această piaţă a fost destul de dificilă din cauza specificului exportului de cosmetice, dar şi a lipsei de informaţie. Datele necesare pentru certificare le-am găsit singuri prin intermediul Internetului. Produsele cosmetice au un specific aparte. Legea spune că ele trebuie înregistrate pe un portal european specializat. Am deschis o filială în România, la Iaşi, am înregistrat produsele acolo şi aşa am demarat procesul de export.

 

Antreprenoarea a îndemnat şi alte companii să-şi extindă afacerile peste hotare. Potrivit ei, în prezent, agenţilor economici le este mult mai uşor să penetreze diverse pieţe străine, în special, datorită accesului mai liber la informaţii şi sprijinului oferit prin diverse iniţiative europene, inclusiv a proiectului „Export Morning”.

Fondatorul fabricii de mobilă „Vildetlux” SRL, Eduard Ţisari, de asemenea, a împărtăşit experienţa „urcuşurilor” şi a „coborâşurilor” pe drumul spre piaţa României. Potrivit lui, faptul că Moldova şi România sunt poziţionate alături, au aceeaşi limbă de comunicare şi cultură - este un mare avantaj.

 

Eduard ŢISARI: Deşi există mici diferenţe la nivel de legislaţie, în general procesele de lansare şi derulare a afacerilor sunt aceleaşi. Iniţial, după fondarea companiei în 2016, am fost doar comercianţi. Noi exportam mobilă unor producători moldoveni în România. Ulterior, am înţeles că este mai avantajos să deschidem propria producere de mobilă. Astfel, în anul 2018 ne-am focusat anume pe acest proces.

Potrivit antreprenorului, după trei ani de prezenţă pe piaţa românească, el are planuri ambiţioase. Având în vedere că a început să producă mobilă abia în a doua jumătate a anului 2018, a exportat anul trecut marfă în valoare de €60 mii.

Iar, în anul 2019, antreprenorul speră să ajungă la volum de circa €200 mii.

În loc de concluzii

În prezent, atât consumatorii din Moldova cât şi cei din România par să fie mai interesaţi de conceptul „Fabricat în Moldova” şi dispuşi să plătească pentru calitate. Totodată, datorită diverselor programe iniţiate şi dezvoltate de partenerii străini, astăzi, ca niciodată, producătorii moldoveni cunosc avantajele intrării pe piaţa europeană, au la dispoziţie informaţii, instrumente, beneficiază de susţinere şi pregătire. Per ansamblu, aceste lucruri ar trebui să avantajeze antreprenorii să-şi lanseze sau extindă afacerile, fie acasă, fie pe piaţa europeană. Anume, prin crearea şi dezvoltarea de afaceri, antreprenorii pot stimula economia R. Moldova şi aduce o contribuţie sănătoasă la dezvoltarea societăţii.■


Din dosarul PROFIT: Programul „Export Morning” a fost lansat la iniţiativa Agenţiei de Investiţii şi în parteneriat cu proiectul Uniunii Europene „Vizibilitate şi comunicare pentru Acordul de Asociere/Zona de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător (AA/DCFTA)”. Programul prevede oferirea de suport complex – informativ şi practic – prin organizarea a 12 sesiuni practice timp de un an, în vederea extinderii competenţelor şi creşterii nivelului de competitivitate a agenţilor economici, interesaţi să exporte eficient. Sesiunile se vor desfăşura lunar, iar fiecare dintre ele va fi dedicată unei ţări, identificate drept piaţă de desfacere prioritară pentru R. Moldova. Fiecare destinaţie de export va fi prezentată prin prisma descrierii pieţei cu amănuntul, a pieţelor de nişă, a vânzărilor pe pieţele B2B şi B2C, a profilării concurenţilor, dar şi a istoriilor de succes. Prezentarea pieţelor de export din UE va continua în cadrul următoarelor sesiuni „Export Morning”, care vor viza Polonia, Bulgaria, Franţa şi Germania.

 

Comentarii [1]

Comentariu
  • 16.02.2021 06:12:29

Adauga-ţi comentariu

© 2008 "Profit"

 

Ştiri
În cazul preluărilor materialelor de pe site este necesară indicarea sursei Profit.md
Sesiuni curente:
18
Afişări de site:
2278241
Vizitori unici:
4722776

WebArt Pro