Profitразделитель ссылочного текста №_12_2019 (275), decembrie 2019

Educaţia antreprenorială - cheia creşterii competitivităţii IMM-urilor

Ilona NAVRUC | Proiect & Impact

„Dacă vrei să ai un business puternic, trebuie să investeşti, pentru început, în tine”, de această părere sunt bancherii Victoriabank, care împreună cu Banca Transilvania din România au lansat un proiect gratuit de educaţie antreprenorială la nivel naţional. În cadrul programului de dezvoltare personală şi profesională - Victoriabank Club, antreprenorii vor avea acces gratuit la training-uri, workshop-uri, webinare, seminare şi conferinţe.

Iniţiativa primei bănci private din Moldova – Victoriabank Club se bazează pe modelul implementat cu succes în România de acţionarul majoritar al Victoriabank, Banca Transilvania (BT).

La evenimentul de lansare a programului, membrul Consiliului de Administraţie al Victoriabank, unul dintre iniţiatorii clubului în Romania şi R. Moldova, Tiberiu Moisă, a spus că povestea BT Club a început acum 13 ani, în Cluj-Napoca.

Tiberiu MOISĂ: În România am construit în timp o comunitate frumoasă, cu peste 25 mii de membri. Au fost organizate peste 1 000 de evenimente educaţionale în 60 de localităţi, la care au participat peste 55 mii de persoane. Ne bucurăm să extindem povestea de succes în R. Moldova, pentru că fiecare antreprenor susţinut înseamnă îndeplinirea misiunii noastre de a promova spiritul antreprenorial şi, de fapt, curajul.

Istoria BT Club

Fiind un bancher cu istoric consistent de implicare în proiecte care au potenţial să schimbe comunităţile sociale sau economice, Tiberiu Moisă, consideră că bankingul, în primul rând, trebuie să fie despre oameni şi comunităţi.

Iniţiativa BT Club implementată acum 13 ani a schimbat mult felul de a gândi a băncii.

„În BT - cea mai mare bancă comercială din România, modul de a percepe lucrurile ne-a ajutat să rămânem cu picioarele pe pământ şi să înţelegem că clienţii care ne-au adus până aici, ne vor duce şi de acum încolo mai departe”, a spus bancherul.

Potrivit lui, antreprenorii, fie la început de drum, fie pe măsura ce îşi dezvoltă afacerea, au aproximativ aceleaşi temeri, frici şi probleme.

Tiberiu MOISĂ: De multe ori oamenii de afaceri spun că băncile nu îi înţeleg, habar nu au cât este de greu să vinzi produse, să găseşti pieţe de desfacere, să iei decizii sau să plăteşti salarii pentru 100 de angajaţi. BT Club a fost o iniţiativă care a pornit din datoria pe care am simţit-o în această situaţie - cea de a contribui mai mult la tot ceea ce se întâmplă în societatea românească.

Bancherul susţine că cel mai greu lucru în viaţa unui antreprenor este să ceară. Fie că este vorba de un sfat, ajutor sau mentorat.

 

 

Tiberiu MOISĂ: Chiar dacă un antreprenor simte că poate deschide un business, nu înseamnă neapărat că ştie şi cum să o facă. Pe de altă parte, nu toţi pot să-şi permită să apeleze la traineri sau lectori. Din acest motiv, BT acum 13 ani şi-a pus drept scop să investească în fiecare an sume importante de bani, care să ajungă sub formă de educaţie la zeci de mii de oameni, care vor să înveţe, să facă networking, să împărtăşească experienţe. Noi credem că în timp educaţia va transforma spre bine atât oamenii de afaceri, angajaţii, cât şi ţările, societăţile în care trăim.

Potrivit bancherului, oamenii pe care a reuşit să-i cunoască la Chişinău, i-au demonstrat că implementarea acestui proiect în Moldova ar putea avea un succes şi mai mare.

BT aplică modelul său de business la Victoriabank

Astfel, BT din România, care a obţinut succese importante în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii, a început să aplice modelul său de business şi la Victoriabank.

La ceremonia de lansare a Victoriabank Club, preşedintele conducerii Victoriabank, Bogdan Pleşuvescu, a declarat că, odată cu lansarea programului, banca a semnat cu BERD un acord în cadrul programului EU4Business-BERD pentru a primi o linie de creditare în valoare de 5 mil. de euro.

Bancherul afirmă că „aceste două evenimente importante pentru bancă vor extinde gama de produse şi servicii destinate întreprinderilor mici şi mijlocii din R. Moldova”.

 

Bogdan PLEŞUVESCU: De mai mulţi ani, BT luptă pentru dezvoltarea segmentului de afaceri mici şi mijlocii în România. Acum este timpul ca şi Victoriabank să meargă în această direcţie. Economia Moldovei nu se poate dezvolta doar cu ajutorul creditelor de consum. Trebuie să contribuim la dezvoltarea acestui sector, care este un catalizator pentru economia Moldovei. În viitor, Victoriabank se va concentra pe problemele cu care se confruntă antreprenorii şi, la necesitate, va oferi soluţii. Vrem să creştem împreună cu clienţii noştri.

 

 

 

Bancherul a menţionat că primul pas în această direcţie a fost făcut în 2018, când Victoriabank s-a adresat cu un produs specific companiilor de tip start-up şi cu o abordare mult mai deschisă pentru companiile mici şi mijlocii.

Bogdan PLEŞUVESCU: Este plăcut să ştii că, la momentul actual, în fiecare lună, circa 20% din start-up-uri preferă să facă afaceri cu Victoriabank. Statisticile lor sunt foarte dureroase, deoarece majoritatea nu supravieţuiesc după trei ani. Acest factor ne obligă nu doar să ajutăm antreprenorii să-şi iniţieze propria afacere, ci şi să o dezvolte, să menţină şi să consolideze poziţiile pe piaţă.

Preşedintele conducerii Victoriabank şi-a exprimat speranţa că Victoriabank Club va aduna un număr similar de participanţi, ca şi BT Club – peste 25 de mii.

„Victoriabank crede în antreprenoriat şi în susţinerea acestuia. Suntem siguri că programul de educaţie financiară se va bucura de succes, iar clienţii vor aprecia noua abordare: Victoriabank oferă clienţilor mai mult decât produse şi servicii bancare”, a spus el.

În prezent, ponderea persoanelor fizice în portofoliul de credite al Victoriabank este de 22%, iar potrivit prognozelor băncii odată cu introducerea noilor concepte de creditare, cifra se va dubla. Banca intenţionează să-şi majoreze cota de participare în deservirea întreprinderilor mici şi mijlocii de la 14% la 20%.

Despre Victoriabank Club

Membru al Victoriabank Club poate deveni orice persoană fizică sau juridică, indiferent dacă este sau nu client al băncii, care planifică, lansează sau îşi dezvoltă afacerea. Victoriabank Club înseamnă acces gratuit la traininguri, conferinţe, consultanţă şi networking, care vor ajuta antreprenorii să-ş dezvolte afacerea şi să crească în plan profesional.
Pe site-ul Victoriabank antreprenorii se pot informa cu privire la calendarul cursurilor şi se pot înscrie, tot gratuit, la acestea. Instruirile vor fi organizate la Chişinău, dar şi în alte oraşe din Moldova.
 
Participanţii la cursurile Victoriabank Club vor afla mai multe despre managementul eficient al afacerii, motivaţia echipei, vânzări, marketing şi despre soluţiile potrivite pentru dezvoltarea reuşită a afacerii. În calitate de instructori vor fi bancherii şi specialiştii Victoriabank, Băncii Transilvania şi BERD, precum şi formatori specializaţi în diferite domenii ale economiei.

 

 

BERD salută iniţiativa Victoriabank

Prezentă la eveniment, şefa Biroul BERD în Moldova, Angela Sax, a menţionat că BERD de mai mulţi ani susţine tinerii antreprenori.

Angela SAX: BERD salută programul Victoriabank Club. Noi ajutăm tinerii antreprenori nu doar din Moldova, ci şi din peste 30 de ţări din regiune. BERD oferă sprijin financiar IMM prin intermediarii săi financiari. Banca oferă linii creditare unor instituţii precum este BT şi Victoriabank. Asistenţa noastră nu se limitează la finanţare. Credem că instruirea este o responsabilitate a muncii noastre. Noi ajutăm întreprinzătorii să înţeleagă ce produs este cel mai bun pentru afacerea lor şi oferim consultanţă din partea experţilor internaţionali.

Potrivit Angelei Sax, BERD ajută în acest fel întreprinderile mici şi mijlocii să se dezvolte, să obţină succes şi să continue să crească, devenind un adevărat catalizator pentru dezvoltarea economiei naţionale.

Cifre fără precedent

În decursul a 20 de ani, sectorul IMM din R. Moldova a crescut atât din punct de vedere calitativ, cât şi cantitativ. Astfel, IMM-urile constituie o pondere esenţială în numărul total al agenţilor economici, asigură ocuparea forţei de muncă, saturarea pieţei de mărfuri şi participă la crearea PIB-ului.

În prezent, IMM-urile deţin circa 98,6% din numărul total al întreprinderilor din ţară şi reflectă o creştere stabilă a sectorului.

Datele Biroului Naţional de Statistică arată că în anul 2017 (datele pentru anul 2018 urmează a fi publicate în luna iulie 2019) numărul IMM-urilor s-a ridicat la 53,6 mii întreprinderi.

Numărul salariaţilor care au activat în întreprinderile mici şi mijlocii în perioada de referinţă a constituit 323,3 mii de persoane, deţinând 61,2% din numărul total de salariaţi ai întreprinderilor. Veniturile din vânzări ale IMM-urilor în această perioadă au însumat peste 137,5 mlrd. de lei sau 41,5% din totalul veniturilor obţinute din vânzări, per total pe economie.

„Statisticile oficiale demonstrează încă o dată faptul ca IMM-urile reprezintă motorul economiei moldoveneşti. Aproape 99% dintre companii sunt reprezentate de acest segment de întreprinderi. Promovarea lor este modul de a le recunoaşte meritele şi de a le oferi susţinere într-o dezvoltare durabilă”, susţin mai mulţi experţi.

În loc de concluzii

Tot mai frecvent calitatea educaţiei forţei de muncă este enunţată în diverse contexte, în rapoarte şi studii realizate de partenerii de dezvoltare sau societatea civilă.

Victoriabank a încercat să „spargă” acest stereotip, contribuind la dezvoltarea capitalului uman prin promovarea competenţelor şi culturii antreprenoriale. Acesta ar putea conduce la o rată mai mică a şomajului, majorarea numărului de companii nou-create şi reducerea ratei falimentului acestora.

Victoriabank Club reprezintă o abordare non-standard pentru băncile din R. Moldova. Succesul acestui proiect va depinde direct de beneficiile pe care antreprenorii le vor accesa prin intermediului programului, de numărul membrilor înscrişi, cât şi de numărul proiectelor dezvoltate prin consultanţa oferită de experţii şi mentorii din cadrul Victoriabank Club.


Încrederea în spiritul antreprenorial moldovenesc, consolidarea şi dezvoltarea acestuia - au devenit un atu pentru bancherii de la Victoriabank şi BT, care cred că „dacă IMM-urile o duc bine, atunci şi ţara o duce bine”.■

 

Comentarii [1]

Comentariu
  • 23.05.2019 04:38:30 Silvica
    BERD ajuta Moldovei, si face asta cu inimea deschisa larg-larg-larg.

Adauga-ţi comentariu

© 2008 "Profit"

 

Ştiri
În cazul preluărilor materialelor de pe site este necesară indicarea sursei Profit.md
Sesiuni curente:
13
Afişări de site:
1795462
Vizitori unici:
3258685

WebArt Pro