Profitразделитель ссылочного текста ----

Efes Moldova – investiţiile dau roade

Ruxanda ENACHE | Companie & Performanţe

Efes Moldova marchează în acest an o triplă aniversare - 15 ani de când Grupul Anadolu Efes este prezent în Republica Moldova după procurarea pachetului majoritar de acţiuni al societăţii Vitanta Intravest, 145 de ani de la fondarea primei fabrici de bere din Moldova, de unde începe istoria actualei companii, creată în 1873 de germanul Raaps, şi 45 de ani de activitate a fabricii de pe strada Uzinelor. După aproape un secol şi jumătate de existenţă şi 15 ani de investiţii solide în modernizare, Efes Moldova este astăzi cel mai mare producător de bere din Moldova şi unul din cei mai mari contribuabili la bugetul de stat. În cadrul unui interviu acordat în exclusivitate revistei Profit, directorul financiar al Companiei Efes Moldova, Artur Vîrtosu, explică secretul acestei performanţe, prezintă rezultatele financiare ale companiei pentru anul 2017 şi ne spune cum se simte Grupul Anadolu Efes în Republica Moldova.

Profit: Dle Vîrtosu, suntem în ajunul sezonului estival când consumul de bere creşte semnificativ. Este compania Efes pregătită pentru majorarea volumului de producere? Care sunt prognozele pentru actualul sezon estival?

Artur Vîrtosu:
Într-adevăr, avem o sezonalitate exprimată a consumului, ceea ce înseamnă că în perioada estivală consumul de bere este de trei ori mai mare decât în perioada rece a anului. Chiar şi în această situaţie suntem pregătiţi să facem faţă solicitărilor venite atât de pe piaţa internă, cât şi cea externă. Compania dispune de capacităţi suficiente pentru a satisface cerinţele consumatorilor de pe întreg teritoriul Republicii Moldova, şi totodată să-şi sporească geografia exporturilor, care a cunoscut o extindere semnificativă în ultimii ani.

Suntem, de asemenea, pregătiţi să lucrăm astfel, încât berea pe care o oferim consumatorilor să fie cea mai proaspătă şi de cea mai înaltă calitate. Prospeţimea produsului este unul dintre avantajele noastre majore. În acest mod, ne menţinem poziţia indiscutabilă de lider pe piaţă, ceea ce înseamnă că 6 beri din 10 consumate în Moldova sunt produse de Efes Moldova.

Profit: Totuşi, intenţionaţi să produceţi mai mult sau mai puţin decât în vara anului trecut?

A.V.:
Evident, planurile noastre ţintesc o uşoară creştere, englezeşte vorbind „single middle digit-growth”, adică o creştere de o singură cifră. Am considera satisfăcătoare o creştere de 5%. Piaţa este matură şi competitivă, prin urmare, trebuie să fim suficient de abili şi inovatori pentru a concura atât cu companiile locale, cât şi cu importatorii care reprezintă companii şi branduri globale.

Profit: În opinia Dvs., care ar fi principalele cauze ce ar determina consumul de bere în ţară? Numărul populaţiei, politica de preţuri, marketingul, publicitatea, noi branduri etc?

A.V.:
Estimările noastre arată că în Moldova consumul de bere este în jur de 40 de litri pe locuitor. Evident, există foarte mulţi factori care influenţează acest proces, începând cu puterea de cumpărare a populaţiei şi terminând cu numărul cetăţenilor. O analiză elementară a structurii populaţiei denotă faptul că în ultimii ani ne confruntăm cu o scădere semnificativă a numărului populaţiei tinere ceea ce se răsfrânge negativ şi asupra nivelului consumului.

Profit: Care este costul de producere al berii astăzi şi există posibilităţi pentru reducerea acestuia?

A.V.:
Costul de producere al berii variază. La producerea berii se folosesc materii prime al căror preţ este stabilit la nivel mondial, cum ar fi malţul, hameiul, ambalajul. La aceste capitole nu există o piaţă locală sau una regională, preţurile fiind mondiale. Dar, evident, există şi alte componente care se regăsesc în preţul berii precum salariile şi resursele energetice. În Moldova resursele energetice sunt mai scumpe decât în ţările din vecinătate şi la moment reprezintă circa 10% din cost.

Profit: Apropo, în ultimii ani, subiectul eficienţei energetice a devenit unul actual în Moldova. Compania implementează careva proiecte de eficienţă energetică pentru a reduce consumul?

A.V.:
Efes Moldova este o companie responsabilă inclusiv din acest punct de vedere. Implementăm atât proiecte reglementate prin lege, cât şi proiecte pe care le dezvoltăm individual.

Cel mai important ţine de utilizarea sticlei reutilizabile, care permite o economie substanţială a energiei electrice. Oricare sticlă pe care o folosim are în medie 6 cicluri de utilizare. Producerea ei necesită foarte multă energie. Acum închipuiţi-vă ce presiune am depune pe sistemul energetic dacă am opta pentru sticla nereturnabilă. Nemaivorbind de presiunea asupra ecologiei!

În ultimii ani compania a implementat un sir de proiecte de reducere a consumului de energie electrică, cum ar fi recuperarea energiei la suflarea buteliilor PET şi a energiei în secţia de fierbere a mustului de bere, optimizarea proceselor tehnologice de spălare şi dezinfectare a echipamentelor, cât şi a instalaţiilor frigorifice. Implementarea acestor proiecte a dus la o reducere a consumului de energie electrică cu circa 150.000 kWh anual. De asemenea, am realizat un proiect care vizează iluminarea în cadrul întreprinderii, iar drept rezultat la moment toată iluminarea este pe bază de led. Chiar dacă investiţia iniţială a fost una semnificativă, efectele la capitolul consumului de energie electrică deja se fac simţite.

Profit: Pe cât de sigur ar trebui să fie consumatorul de bere că produsul pe care-l consumă este unul de calitate?

A.V.:
Până în prezent, compania Efes Moldova a investit în utilaje moderne şi costisitoare care permit producerea berii respectând cele mai înalte standarde de calitate. Pe parcursul procesului de producere, calitatea berii este măsurată prin 1500 de determinări ai parametrilor de calitate. În plus, noi avem o politică foarte strictă de activitate cu furnizorii. Toate materiile prime sunt achiziţionate de la producători certificaţi cu renume mondial care respectă cerinţe stricte ale calităţii. Niciun furnizor necertificat sau neverificat nu va putea lucra vreodată cu noi. Totodată, apa utilizată este tratată, astfel încât conţinutul de săruri minerale este ajustat cerinţelor fiecărui tip de bere. Acest lucru distruge mitul promovat de unii consumatori de bere că totul depinde de apa cu o provenienţă geografică remarcabilă. Indicatorul cel mai important pentru consumator ar trebui să fie prospeţimea berii.

Profit: Vă rog să va referiţi la rezultatele financiare ale companiei Efes Moldova pentru anul 2017. Corespund acestea aşteptărilor şi obiectivelor stabilite la început de an?

A.V.:
Pentru început aş vrea să evidenţiez mediul în care activăm şi anume situaţia macroeconomică din ţară şi cum se reflectă aceasta asupra industriei producătoare de bere, concurenţei şi consumului de bere, în general. La nivel macroeconomic, anul 2017 a fost unul relativ stabil, dar totodată neordinar.

În acest context favorabil, piaţa berii din Moldova s-a recuperat printr-o creştere de aproximativ 5-6%, după o scădere de 30% pe parcursul a 4 ani consecutiv. 2012 a fost anul când s-a vândut cea mai mare cantitate de bere în ţara noastră. Au urmat apoi scăderi esenţiale de până la 10% anual. Prin urmare, creşterea de anul trecut este una îmbucurătoare şi ne oferă optimism că există tendinţe de îmbunătăţire a lucrurilor.

Profit: La cât s-a cifrat volumul vânzărilor în 2017?

A.V.:
Anul trecut, în pofida intensificării concurenţei, am rămas lideri incontestabili pe piaţa berii din Moldova, volumul vânzărilor fiind practic la nivelul anului 2016. Pe piaţa locală am comercializat peste 70 mil. litri de bere şi băuturi slab alcoolice, creşterea fiind de 0,3%. Veniturile din vânzări au însumat 632 mil. lei, fiind în scădere cu 3% faţă de 2016. Acest lucru se explică atât prin concurenţa mult mai agresivă de preţuri, cât şi prin majorarea reducerilor comerciale oferite.

Rezultatul din activitatea operaţională a constituit 84,8 mil. lei, în creştere cu 10,2% sau cu 7,9 mil.  lei faţă de perioada precedentă. Profitabilitatea operaţională a constituit 13,4%, îmbunătăţindu-se faţă de anul 2016 cu 1,6%. Acest lucru vorbeşte despre faptul că am reuşit să fim mai eficienţi atât din punct de vedere al costurilor, cât şi din punct de vedere al preţurilor de achiziţie a materiilor prime.

Totodată, am avut o influenţă negativă în ceea ce priveşte cursul valutar, aprecierea valutei naţionale a condus la o scădere a profitului, care a constituit 57 mil. lei, în scădere cu 18% comparativ cu anul 2016, când am înregistrat un profit net de 70 mil. lei.

În pofida acestor circumstanţe, vreau să menţionez că anul trecut am înregistrat o creştere a impozitelor şi taxelor achitate la buget. Astfel, compania a contribuit la formarea bugetului public cu peste 296 mil. lei, în creştere cu aproape 20 mil. lei faţă de 2016. O analiză elementară arată că suntem unul dintre cei mai mari contribuabili la bugetul de stat. De fapt, suntem în top 5 companii cei mai mari contribuabili şi ne aducem aportul la formarea bugetului de stat cu circa 1%.

În anul 2012, Efes Moldova a implementat standarde internaţionale de raportare financiară (IFRS) care sunt auditate de o companie internaţională de audit. Prin urmare, toate datele privind activitatea noastră financiară sunt disponibile pe site-ul companiei (efesmoldova.md), inclusiv rapoartele de audit şi cele ale conducerii. Suntem cât se poate de transparenţi din acest punct de vedere.

Profit: Pe rafturile magazinelor din Moldova putem găsi o mare varietate de bere. Cum face faţă Efes Vitanta concurenţei?

A.V.:
Piaţa berii din Moldova este foarte deschisă, fiind favorizată atât de Acordurile de Liber Schimb cu ţările CSI, cât şi de Acordul de Asociere cu UE şi DCFTA, intrat în vigoare din septembrie 2014. Astfel, în ultimii trei ani, asistăm la o creştere considerabilă a competiţiei, cu jucători noi pe piaţă, o parte din ei cu o importanţă regională însemnată. Aş menţiona şi situaţia geopolitică din regiune, în special cea a vecinilor noştri din est. Ca urmare a evenimentelor de acolo, însoţite de devalorizarea valutei, producţia de bere din ţara vecină a devenit mult mai competitivă din punct de vedere al costurilor. Totodată, Ucraina fiind o piaţă foarte mare, consolidată în mare parte, dispune de capacităţi de producere neutilizate, respectiv, tentaţiile de export ale producătorilor ucraineni au crescut semnificativ. Preţurile lor în multe cazuri sunt de „dumping”.

Profit: La cât se estimează la moment investiţiile totale în dezvoltarea acestei afaceri?

A.V.:
Compania Anadolu Efes este deja de 15 ani prezentă în Republica Moldova după procurarea pachetului majoritar de acţiuni al societăţii Vitanta Intravest. Din start, doresc să punctez faptul că Anadolu Efes este un investitor strategic şi pe parcursul acestor ani a devenit unul din cei mai mari investitori străini din ţară. Dacă ar fi să vorbim în cifre, începând cu 2003 compania a investit peste $136 mil. în modernizarea întreprinderii, creşterea capacităţilor de producere, în active cu destinaţie comerciale şi vânzări, precum şi în inovaţii atât în categoria bere, cât şi la capitolul băuturi slab alcoolice şi cidru. În ultimii ani, compania investeşte peste $4 mil. anual în dezvoltarea afacerii şi în implementarea inovaţiilor.

Profit: Se spune că investitorii străini sunt interesaţi de lansarea afacerilor în asemenea ţări precum Moldova doar dacă rentabilitatea capitalului (ROE) este de minimum 15%. Pentru Efes Moldova o asemenea rentabilitate este uşor de atins?

A.V.:
Sincer vorbind, noi niciodată nu ne-am propus să avem un nivel de rentabilitate al capitalului investit de 15%. Din momentul în care a venit în Moldova, Efes s-a poziţionat în calitate de investitor strategic, ceea ce înseamnă că din start accentul a fost pus pe dezvoltarea şi modernizarea întreprinderii, pentru ca aceasta să-şi aducă propria contribuţie la dezvoltarea ţării. Referitor la cele 15%, cred că fiecare companie şi investitor îşi stabileşte individual care ar fi procentul de rentabilitate al capitalului investit. Acest indicator diferă de la industrie la industrie. Sunt domenii care necesită un capital investit semnificativ, cum ar fi compania noastră, unde partea de active pe termen lung este predominantă, nemaivorbind de investiţiile în resurse umane. Dar sunt industrii care practic nu necesită investiţii în active, investiţia de bază fiind doar în resurse umane. Evident, fiecare investitor urmăreşte recuperarea investiţiei.■

 

Comentarii [3]

Comentariu
  • 26.05.2018 02:53:21 Pavel
    Da, este clar, ca Efes nu are concurentii pe piata noastra, ce este mare pacat...
  • 21.06.2018 09:58:33
  • 21.12.2018 02:59:41

Adauga-ţi comentariu

© 2008 "Profit"

 

Ştiri
În cazul preluărilor materialelor de pe site este necesară indicarea sursei Profit.md
Sesiuni curente:
3
Afişări de site:
1797870
Vizitori unici:
3267110

WebArt Pro