Profit №_12_2023, decembrie 2023
Moldova, inclusă în „harta europeană” a plăţilor fără contact
Odată cu evoluţia tehnologică, modalităţile de plată cunosc o permanentă dezvoltare în vederea simplificării maxime a procesului. În acest sens, cardul bancar MasterCard PayPass este o nouă modalitate de plată – „contactless” (fără contact). Recent, Moldova Agroindbank a finalizat cu succes certificarea procesului de emitere şi acceptare a cardurilor MasterCard PayPass, ceea ce reprezintă o nouă etapă în avansarea Moldova Agroindbank pe calea dezvoltării produselor bancare înalt tehnologizate. Ce semnifică această realizare pentru bancă, pentru clienţii săi, care sunt avantajele şi cum funcţionează cardurile „fără contact”, a relatat în cad-rul unul interviu acordat revistei Profit Serghei CEBOTARI, preşedintele Comitetului de Conducere al BC „Moldova Agroindbank” S.A.
Profit: Domnule Cebotari, ce este un card bancar „fără contact”?
Serghei Cebotari: Tehnologia cardului MasterCard PayPass „fără contact” este una specifică plăţilor rapide şi face posibilă achitarea tranzacţiilor la POS-terminale prin simpla apropiere/atingere a cardului de terminal. Adică, pentru efectuarea tranzactiei, clienţii nu mai trebuie să dea cardul din mână, să-l transmită casierului, păstrând în permanenţă cardul în posesia sa. Nu este necesară nici introducerea PIN-codului sau semnarea chitanţei - până la limita sumei tranzacţiei – 200 lei sau 20 de euro în străinătate. Dacă suma tranzacţiei este mai mare, ea la fel va fi efectuată fără contact, doar că în acest caz, pentru o securitate mai înaltă, clientul va fi rugat să introducă PIN-codul sau să semneze chitanţa. Pentru a face tranzacţia cu un card PayPass, posesorul trebuie, pur şi simplu, să-l treacă prin faţa terminalului dotat cu tehnologia fără contact. În momentul în care posesorul trece cardul PayPass în faţa „cititorului”, informaţiile privind plata sunt transmise prin unde radio, „fără contact”, pentru a efectua plata. La câteva secunde după aceea, se obţine confirmarea plăţii (mesajul respectiv apare pe ecranul terminalului şi se produce un semnal sonor – beep). Aici, tranzacţia este finalizată. Astfel, clienţii beneficiază de mai multă rapiditate şi confort, dar şi de mai multă siguranţă.
Profit: Aţi putea să ne prezentaţi şi nişte detalii tehnice despre cum funcţionează un card „fără contact”?
S.C.: La exterior, un card „fără contact” arată ca unul obişnuit. Spre deosebire de carduri cu cip contact, cu care deja ne-am obişnuit, cardurile fără contact mai sunt dotate cu un cip suplimentar şi o antenă radio încorporată. Astfel, acesta comunică cu terminalul folosind undele radio. Aceste carduri necesită o apropiere imediată la terminal pentru a efectua tranzacţia. Ele sunt adesea folosite atunci când tranzacţiile trebuie să fie procesate rapid sau „hands-free”, cum ar fi transportul public, diferite evenimente în masă (concerte, evenimente sportive) - în cazul în care un card poate fi folosit chiar şi fără a-l scoate din portmoneu.
Profit: Să înţelegem că avantajul principal este durata minimă a tranzacţiei?
S.C.: Inclusiv. Realizarea unei tranzacţii PayPass durează doar 2-3 secunde. Cu ajutorul PayPass, timpul petrecut la casă este redus în medie cu 40%, lucru care joacă un rol important în procesul de asigurare a vitezei înalte de deservire a clienţilor. Aceasta înseamnă cozi mai mici şi creşterea vânzărilor pentru comercianţi. Cu alte cuvinte, tehnologia PayPass este ideală în locurile unde rapiditatea este esenţială, ca în cazul supermarketelor, benzinăriilor, restaurantelor fast-food, farmaciilor etc. Procesul de achitare devine mai uşor decât a fost vreodată.
Profit: În ce mod este garantată siguranţa tranzacţiilor?
S.C.: Siguranţa este un alt avantaj al cardului „fără contact”. Un sistem de criptare, unic pentru fiecare tranzacţie, protejează datele tranzacţiei. Cardul se află tot timpul în mâna posesorului şi nu este transmis persoanelor terţe, astfel micşorând riscul de pierdere sau contrafacere a acestuia. Mai mult, sunt implementate validări, care asigură decontarea doar o singură dată, chiar dacă întâmplător cardul a fost apropiat către „cititor” de două ori. Este stabilit un număr anumit de tranzacţii după efectuarea cărora posesorul este solicitat să introducă PIN-codul. Prin urmare, cardul „fără contact” – de debit sau de credit – este una dintre cele mai securizate metode de a efectua achitări.
Profit: În cazul în care facilitatea PayPass nu este disponibilă la comerciant, ce face clientul?
S.C.: Achită în mod tradiţional, introducând cardul în „cititorul” terminalului sau trecând cu banda prin „cititor”. Astfel, tranzacţiile cu cardurile PayPass pot fi efectuate folosind oricare tehnologie oferită de POS-terminalul comerciantului: prin banda magnetică, prin cip cu contact sau prin cip fără contact. Cu alte cuvinte, cardul „fără contact” poate fi folosit ca un card de debit/credit obişnuit de la Moldova Agroindbank. Cu acest card se fac şi toate operaţiunile pe care le facem în mod uzual cu un card. Astfel, poate fi oricând folosit la comercianţi ca un card obişnuit prin introducerea în POS şi validarea tranzacţiei cu PIN, indiferent de valoarea plăţii, pentru cumpărături etc. Totodată, cu el se retrag şi banii de la bancomat, se fac plăţi on-line sau se plătesc facturile - de acasă, direct din Internet-Banking M@IB sau Mobile-Banking sau utilizând aplicaţia MAIB-Mobile. Avantajul este că un MasterCard PayPass de la Moldova Agroindbank ne va ajuta să ne mişcăm mult, mult mai repede pentru a câştiga timp în plus pentru lucrurile frumoase din viaţa noastră - comunicarea cu familia sau o seară plăcută cu prietenii.
Profit: Cât de populare sunt cardurile „contactless” în Europa, în lume? Cât de binevenite sunt la noi, în Moldova?
S.C.: MasterCard a introdus plăţile contactless în Europa în 2006, când a implementat primul proiect bazat pe această tehnologie în Marea Britanie, împreună cu Royal Bank of Scotland. La moment, cardurile fără contact sunt acceptate global la diferiţi comercianţi: supermarkete, restaurante fast-food, farmacii, transport public, puncte de acces, magazine alimentare şi altele. Veţi găsi terminale fără contact şi în taxi sau la aparate de cafea. Carduri/terminale fără contact MasterCard sunt disponibile deja în 63 de ţări, proiecte noi de acest tip fiind implementate lunar. La nivel global sunt emise peste 150 mil. de carduri şi acestea sunt acceptate la peste 900 mii de puncte de acceptare. În Europa de beneficiile acestei tehnologii se bucură locuitorii ai 34 de ţări, unde mai mult de 10% din comercianţi deja oferă achitări fără contact.
Acum şi Moldova este pe „harta europeană” a plăţilor fără contact. După ce Moldova Agroindbank a finalizat procesul de certificare a tehnologiei, banca se va concentra pe implementarea cât mai rapidă a cardurilor şi terminalelor fără contact. Sigur că avem mult de muncit cu toţii la acest capitol, realizăm că, deocamdată, ponderea tranzacţiilor de achitare în Moldova este mult prea modestă, însă credem că un drum frumos începe cu primul pas. Şi Moldova Agroindbank deja l-a făcut!■
Adauga-ţi comentariu