Profit №_12_2023, decembrie 2023
Portofel într-un smartphone: o etapă nouă în dezvoltarea pieţei de plăţi din Moldova
Într-o rubrică exclusivă pentru revista PROFIT, Irina UNTILĂ, Directorul oficiului Mastercard în Republica Moldova, şi-a împărtăşit viziunea despre dezvoltarea inovaţiilor de plată în ţară.
„Republica Moldova, fără exagerare, se aliniază trendului global de dezvoltare a inovaţiilor de plată şi a unui stil de viaţă fără numerar. În prezent, aproape 8 din 10 tranzacţii efectuate cu cardul sunt tranzacţii de plată, dar nu retrageri de numerar, iar tendinţa de migrare de la cash la cashless se accentuează în fiecare an. În acelaşi timp, digitalizarea pe scară largă devine o altă direcţie importantă. Despre acest lucru relatează însăşi consumatorii pieţii: de exemplu, conform studiului MasterIndex, 90% dintre moldoveni se aşteaptă ca în viitor bankingul să devină din ce în ce mai digital.
Tendinţa şi, cel mai important, cererea de digitalizare în rândul locuitorilor Republicii Moldova este una destul de aşteptată. Cu toţii observăm cum digitalizarea schimbă rapid lumea. Digitalul pătrunde literalmente în fiecare aspect al vieţii noastre, începând cu modul în care lucrăm, cum căutăm informaţii, cum comunicăm unii cu alţii, până la cum facem cumpărături.
La începutul lunii aprilie, în Republica Moldova a avut loc un eveniment marcant pentru piaţa de plăţi – lansarea serviciului digital global Apple Pay. Datorită acestui serviciu clienţii Moldindconbank, maib şi Victoriabank au fost primii care şi-au putut integra cardurile într-un portofel electronic şi, ulterior, au efectuat plăţi contactless folosind smartphone-ul. Cu Apple Pay plăţile sunt simple, comode şi sigure.
Lansarea serviciului digital global a devenit un pas logic în dezvoltarea pieţei de plăţi din Republica Moldova, precum şi o confirmare a nivelului de maturitate al acesteia. De-a lungul anilor, noi, cei de la Mastercard, împreună cu băncile comerciale partenere, am construit o infrastructură de plată contactless în ţară, am contribuit la dezvoltarea unui stil de viaţă fără numerar şi la formarea obiceiul de a efectua plăţi contactless.
Eforturile noastre comune au dat roade: actualmente, aproximativ 97% dintre toate plăţile efectuate cu cardurile Mastercard în magazine sunt plăţi contactless. Nu orice ţară europeană se poate lăuda cu o asemenea cifră record. Aceasta fiind o trăsătură distinctivă şi importantă a pieţei de plăţi din Republica Moldova – progresivă şi inovatoare. Toate acestea au devenit o condiţie prealabilă importantă pentru venirea în Moldova a unui serviciu digital global şi lansarea plăţilor contactless prin intermediul smartphone-ului cu Apple Pay.
De câţiva ani, în rândul locuitorilor din Republica Moldova observăm un interes din ce în ce mai mare pentru utilizarea dispozitivelor „inteligente” în calitate de instrumente de plată.
Astfel, conform studiului nostru anual Master-Index, 70% dintre deţinătorii de carduri au spus că ar dori să-şi achite cumpărăturile nu doar cu un card de plastic, ci şi cu un smartphone. În primul rând, pentru că este convenabil: avem mai multe şanse să uităm acasă un portofel decât un smartphone (50% dintre respondenţi utilizează smartphone-ul cel puţin 5 ore pe zi). În plus, este o metodă rapidă de efectuare a plăţilor, avansată din punct de vedere tehnologic şi una dintre cele mai sigure.
O platformă digitală specială a Mastercard este responsabilă de securitatea plăţilor efectuate prin intermediul smartphone-ului. Datorită utilizării celor mai noi tehnologii, în special tokenizarea, platforma Mastercard ajută la efectuarea plăţilor în condiţii cât mai sigure posibil.
Astfel, în procesul de tokenizare, numărul cardului de plată nu este transmis direct, acesta fiind înlocuit cu un cod digital unic, un token. Un astfel de token este folosit în procesul de plată a cupărăturilor, ceea ce face ca plăţile să fie realizate într-un mod cât mai sigur.
Cum se va dezvolta piaţa de plăţi din Republica Moldova în continuare? Sunt sigură că lansarea Apple Pay va deveni un imbold adiţional pentru dezvoltarea pieţei, întrucât este şi un semnal semnificativ că Republica Moldova este pregătită pentru servicii şi soluţii digitale inovatoare. Plăţile vor deveni treptat digitale, iar cardul digital va fi din ce în ce mai solicitat în rândul cetăţenilor comparativ cu cel de plastic.
Mai mult, în viitor vom vorbi nu doar despre un „portofel într-un smartphone”: tehnologia de tokenizare vă permite să transformaţi orice dispozitiv într-un instrument de plată, ceea ce înseamnă că ne aşteaptă tot mai multe ceasuri, brăţări, accesorii şi alte dispozitive cu funcţionalitate de plată. Apropo, conform previziunilor Juniper Research, numărul de dispozitive purtabile care pot fi folosite pentru a efectua plăţi zilnice va creşte anual cu o medie de 20%, iar numărul acestora va ajunge la 137 de milioane de dispozitive până în 2026.
În acelaşi timp, accentul companiei Mastercard va rămâne unul neschimbat: este important pentru noi ca toţi cei care deţin cardul Mastercard să poată achita pentru tot ce au nevoie – oricând, oriunde şi în cel mai convenabil mod. Aceasta este misiunea noastră – să oferim utilizatorului o varietate de instrumente şi opţiuni, promovând soluţii de plată optimizate pentru mai mult confort şi siguranţă”.
Tendinţa şi, cel mai important, cererea de digitalizare în rândul locuitorilor Republicii Moldova este una destul de aşteptată. Cu toţii observăm cum digitalizarea schimbă rapid lumea. Digitalul pătrunde literalmente în fiecare aspect al vieţii noastre, începând cu modul în care lucrăm, cum căutăm informaţii, cum comunicăm unii cu alţii, până la cum facem cumpărături.
La începutul lunii aprilie, în Republica Moldova a avut loc un eveniment marcant pentru piaţa de plăţi – lansarea serviciului digital global Apple Pay. Datorită acestui serviciu clienţii Moldindconbank, maib şi Victoriabank au fost primii care şi-au putut integra cardurile într-un portofel electronic şi, ulterior, au efectuat plăţi contactless folosind smartphone-ul. Cu Apple Pay plăţile sunt simple, comode şi sigure.
Lansarea serviciului digital global a devenit un pas logic în dezvoltarea pieţei de plăţi din Republica Moldova, precum şi o confirmare a nivelului de maturitate al acesteia. De-a lungul anilor, noi, cei de la Mastercard, împreună cu băncile comerciale partenere, am construit o infrastructură de plată contactless în ţară, am contribuit la dezvoltarea unui stil de viaţă fără numerar şi la formarea obiceiul de a efectua plăţi contactless.
Eforturile noastre comune au dat roade: actualmente, aproximativ 97% dintre toate plăţile efectuate cu cardurile Mastercard în magazine sunt plăţi contactless. Nu orice ţară europeană se poate lăuda cu o asemenea cifră record. Aceasta fiind o trăsătură distinctivă şi importantă a pieţei de plăţi din Republica Moldova – progresivă şi inovatoare. Toate acestea au devenit o condiţie prealabilă importantă pentru venirea în Moldova a unui serviciu digital global şi lansarea plăţilor contactless prin intermediul smartphone-ului cu Apple Pay.
De câţiva ani, în rândul locuitorilor din Republica Moldova observăm un interes din ce în ce mai mare pentru utilizarea dispozitivelor „inteligente” în calitate de instrumente de plată.
Astfel, conform studiului nostru anual Master-Index, 70% dintre deţinătorii de carduri au spus că ar dori să-şi achite cumpărăturile nu doar cu un card de plastic, ci şi cu un smartphone. În primul rând, pentru că este convenabil: avem mai multe şanse să uităm acasă un portofel decât un smartphone (50% dintre respondenţi utilizează smartphone-ul cel puţin 5 ore pe zi). În plus, este o metodă rapidă de efectuare a plăţilor, avansată din punct de vedere tehnologic şi una dintre cele mai sigure.
O platformă digitală specială a Mastercard este responsabilă de securitatea plăţilor efectuate prin intermediul smartphone-ului. Datorită utilizării celor mai noi tehnologii, în special tokenizarea, platforma Mastercard ajută la efectuarea plăţilor în condiţii cât mai sigure posibil.
Astfel, în procesul de tokenizare, numărul cardului de plată nu este transmis direct, acesta fiind înlocuit cu un cod digital unic, un token. Un astfel de token este folosit în procesul de plată a cupărăturilor, ceea ce face ca plăţile să fie realizate într-un mod cât mai sigur.
Cum se va dezvolta piaţa de plăţi din Republica Moldova în continuare? Sunt sigură că lansarea Apple Pay va deveni un imbold adiţional pentru dezvoltarea pieţei, întrucât este şi un semnal semnificativ că Republica Moldova este pregătită pentru servicii şi soluţii digitale inovatoare. Plăţile vor deveni treptat digitale, iar cardul digital va fi din ce în ce mai solicitat în rândul cetăţenilor comparativ cu cel de plastic.
Mai mult, în viitor vom vorbi nu doar despre un „portofel într-un smartphone”: tehnologia de tokenizare vă permite să transformaţi orice dispozitiv într-un instrument de plată, ceea ce înseamnă că ne aşteaptă tot mai multe ceasuri, brăţări, accesorii şi alte dispozitive cu funcţionalitate de plată. Apropo, conform previziunilor Juniper Research, numărul de dispozitive purtabile care pot fi folosite pentru a efectua plăţi zilnice va creşte anual cu o medie de 20%, iar numărul acestora va ajunge la 137 de milioane de dispozitive până în 2026.
În acelaşi timp, accentul companiei Mastercard va rămâne unul neschimbat: este important pentru noi ca toţi cei care deţin cardul Mastercard să poată achita pentru tot ce au nevoie – oricând, oriunde şi în cel mai convenabil mod. Aceasta este misiunea noastră – să oferim utilizatorului o varietate de instrumente şi opţiuni, promovând soluţii de plată optimizate pentru mai mult confort şi siguranţă”.
Adauga-ţi comentariu