Profit №_12_2023, decembrie 2023
Spaţiul virtual – locul unde compania Vitra îşi dă întâlnire cu consumatorii
Valorificarea posibilităţilor puse la dispoziţie de spaţiul online oferă businessului noi oportunităţi de extindere a afacerii, generate de interacţiunea directă cu beneficiarii. Cei care conştientizează acest fapt au doar de profitat. De acest lucru s-a convins compania Vitra din Chişinău, specializată în proiectarea şi producerea mobilierului comercial şi industrial, care cu suportul Programului Advice for Small Business BERD Moldova, finanţat de Uniunea Europeană prin iniţiativa EU4Business şi de Suedia, şi-a modernizat site-ul (www.vitra.md) şi l-a transformat într-o platformă activă de interacţiune cu consumatorii.
Familia Ţăranu din Chişinău a făcut cunoştinţă cu compania Vitra în vara anului 2017, când necesitatea de a-şi organiza raţional spaţiul din debara, a determinat-o să identifice soluţii optime. Căutările nu au durat prea mult. Fiind o prezenţă activă în spaţiul online, Vitra a reuşit să atragă atenţia şi să vină cu oferte care să satisfacă necesităţile acestei familii. „Posibilităţile online au avut un rol determinat în decizia noastră de a procura rafturi pentru depozitare de la Vitra. A fost simplu, am intrat pe site, am ales rafturile potrivite şi am cumpărat. A doua zi, produsul a fost livrat”, ne spune Maria Ţăranu.
Dacă până acum doi ani, clienţii companiei erau în proporţie de 95% persoane juridice, astăzi balanţa tinde oarecum să se echilibreze, iar numărul persoanelor fizice care solicită serviciile companiei devine tot mai mare. Această schimbare a fost determinată de posibilităţile oferite de site-ul mo- dernizat al companiei, care a fost conceput în aşa mod încât să sporească interacţiunea cu consumatorii. „În prezent, persoanele fizice reprezintă în jur de 30% din portofoliul de clienţi ai companiei, iar această dinamică este în creştere. Din acest considerent, investim tot mai mult în produse pentru persoane fizice”, afirmă Sergiu Creţu, directorul companiei Vitra, cu o experienţă de aproape un deceniu de activitate pe piaţa din Republica Moldova.
Vitra este la moment singura companie din domeniu care comercializează utilaj prin intermediul platformei virtuale, iar decizia de a trece comenzile şi în spaţiul online a fost condiţionată de necesităţile timpului. „Ne-am stabilit drept scop să modernizăm site-ul în ideea de a corespunde solicitărilor clienţilor. În acest sens considerent am apelat la BERD, care ne-a oferit suportul necesar pentru dezvoltarea unei platforme virtuale performante”, spune directorul, precizând că „trecerea în spaţiul online a asigurat până acum companiei o creştere a vânzărilor cu 10-15%, iar tendinţa este în continuare una pozitivă”.
Până la urmă ce-şi doreşte clientul, fie că este vorba de o persoană fizică sau juridică? Servicii de calitate, timp redus pentru efectuarea comenzii, o gama variată de produse disponibile, preţuri avantajoase. Pornind de la respectivele solicitări, Vitra şi-a modernizat site-ul pentru a oferi posibilitate clienţilor să se simtă, în primul rând, stăpâni pe timpul lor.
Mai mult, fiind adept al automatizării, Sergiu Creţu şi-a dorit un site care nu necesită sute de foiţe, fişiere Excel sau muncă dublă. „Intenţia noastră a fost să avem un sistem integru de evidenţă contabilă, prin intermediul căruia să contabilizăm toate vânzările. De asemenea, era important să gestionăm managementul producerii, precum şi cel logistic la depozit. Scopul nostru a fost ca site-ul să aibă o legătură între toate componentele enume-rate, ceea ce în final ne-a reuşit, acesta fiind integrat 100% cu softul intern.”
Noua abordare permite gestionarea eficientă a comenzilor, iar asta, la rândul său, oferă un grad mai mare de satisfacţie din partea clienţilor. Pentru a răspunde tuturor acestor necesităţi, echipa de consultanţă BERD a ghidat compania pe parcursul întregului proces, iar site-ul a fost dezvoltat cu succes în baza recomandărilor unui consultant profesionist. Prin urmare, a fost un efort dublu, iar rezultatul a fost pe măsura aşteptărilor. Un site modern, flexibil şi uşor de consultat. Costul total al proiectului pentru modernizarea site-ului a fost de 11,940 euro, dintre care partea de grant a constituit 4,975 euro.
Software-ul analizează comportamentul utilizatorilor, cum ar fi frecvenţa şi timpul vizitelor efectuate pe site. Acest lucru ajută compania să-şi comercializeze mărfurile mai eficient. „Este o posibilitate inovativă, care ţine cont de necesităţile vizitatorului. Site-ul practic personalizează ofertele pentru fiecare client în parte. Dacă ar fi să analizăm doar mediul online ca instrument de promovare, atunci cred că site-ului îi revine în jur de 50% din toată promovarea virtuală a companiei”, spune Sergiu Creţu.
La doi ani de la lansare, directorul Vitra recunoaşte că „este de fapt cel mai performant şi flexibil site pe care compania l-a avut vreodată”. Noile posibilităţi permit nu doar îmbunătăţirea eficienţei comunicării cu clientul, ci şi aflarea doleanţelor lui. Toate aceste aspecte, ajută compania să-şi dezvolte serviciile şi, în acelaşi timp, să răspundă solicitărilor venite din partea beneficiarilor.
Cu cât mai mult sporesc vânzările, cu atât Vitra investeşte mai mult în mediul online, fiind conştientă de faptul că prezenţa în spaţiul virtual menţine şi consolidează interacţiunea cu clienţii. Pentru aceştia devine mult mai simplu nu doar să achiziţioneze produse, dar şi să fie informaţi în legătură cu noile soluţii inovatoare la capitolul depozitare, pe care Vitra le pune periodic la dispoziţie.
Valorificarea la maximum a oportunităţilor oferite de mediul online a asigurat companiei un trafic mai mare, fapt care a condus nemijlocit la răspândirea brandului în rândul consumatorilor, la majorarea numărului de clienţi şi, implicit, a vânzărilor. Dacă anterior, Vitra era cunoscută doar în mediul întreprinderilor, acum devine apreciată şi printre persoanele fizice, care sunt cei ce determină competitivitatea acesteia pe piaţă. Accesibilitatea preţurilor asigură majorarea numărului de clienţi persoane fizice şi viceversa. Prin urmare, fluxul acestora reprezintă un element important, care ajută compania să simtă pulsul pieţei.
Grupul Moldretail, care deţine o reţea de supermarketuri în Republica Moldova, a iniţiat colaborarea cu Vitra încă în anul 2012, timp în care aceasta s-a extins pe multiple dimensiuni - rafturi pentru depozite, camere frigorifice, vitrine comerciale etc. „Preţurile sunt competitive, iar calitatea înaltă”, spune Andrei Garaba, manager reţele inginereşti din cadrul Moldretail.
Vitra nu este la prima experienţă de colaborare cu EU4Business prin intermediul BERD. Din start, sistemul de producere al companiei a fost racordat la standardele europene, compania beneficiind în acest sens de expertiza unui expert internaţional, venit de la Londra, cu suportul oferit de BERD. „Ideea a fost ca din start să lansăm procesul de producere la standarde europene, ceea ce ne-a reuşit pe deplin. Mărfurile noastre corespund tuturor rigorilor de calitate impuse de piaţa europeană”, afirmă Sergiu Creţu.
Apropo, accesul pe piaţa europeană face parte din planurile de viitor. Compania are deja solicitări din Germania şi Polonia, pe care speră să le onoreze în timp util.
La moment, compania are 40 de angajaţi, însă în următorul an aceasta intenţionează să investească în jur de 2 mil. de euro în dezvoltarea sa, ceea ce va genera o majorare a numărului de angajaţi până la 100. „Problema de bază în Moldova rezidă în lipsa specialiştilor în industria de prelucrare a metalelor. Suntem nevoiţi să pregătim singuri aceşti specialişti”, afirmă directorul.
Încă de pe băncile şcolii, Sergiu Creţu şi-a dezvoltat pasiunea pentru ştiinţele exacte şi invenţii. Toate acestea îl ajută astăzi să facă ceea ce-i oferă un sentiment de împlinire – să creeze. „Îmi place ceea ce fac. Poate sunt afaceri mult mai profitabile, dar îmi produce satisfacţie sufletească activitatea pe care o gestionez, iar asta înseamnă că efortul merită pe deplin. Cu atât mai mult dacă ajut atâţia oameni să-şi organizeze eficient spaţiile”, conchide directorul companiei Vitra, Sergiu Creţu.■
___________________________________________________________________________________
Acest articol a fost publicat în cadrul iniţiativei EU4Business.
Adauga-ţi comentariu