Profitразделитель ссылочного текста №_12_2021 (294), decembrie 2021

Medpark înseamnă calitate premium

Margareta MOCREAC | Companii & Servicii

De peste şase ani, numele Medpark înseamnă servicii şi echipament de cea mai bună calitate, inovaţii şi, nu în ultimul rând, faţa prietenoasă a sistemului medical din Republica Moldova. Potrivit directorului general Medpark, Olga Şchiopu, atingerea acestor performanţe n-a fost un lucru uşor, provocările fiind cele mai diverse: de la necesitatea de a modela comportamentul şi practicile personalului medical, la monopoluri şi plăţi informale în sistemul public de sănătate.

Profit: Dnă Şchiopu, în luna februarie Spitalul Internaţional Medpark, cel mai mare spital multidisciplinar privat din ţară şi unicul cu acreditare internaţională, a marcat şase ani de activitate. Pe parcursul acestei perioade, Medpark a demonstrat că sistemul de sănătate poate avea o faţă prietenoasă şi poate oferi servicii de calitate. Astăzi Medpark este...?
Olga ŞCHIOPU:
Vrem să credem că este o instituţie lider, care aduce în RM inovaţii în domeniul medical şi oferă servicii de calitate premium. Pacienţii noştri sunt cei care ne pot spune dacă acest lucru este sau nu adevărat, dar indicatorii pe care îi înregistrăm ne fac să credem că cel puţin parţial avem dreptate.
 
Astfel, în 2016 numărul pacienţilor care s-au adresat la Medpark a fost cu 20% mai mare decât în 2015. Credem că este o creştere semnificativă care demonstrează că oamenii au încredere şi vin la Medpark.

Un indicator de calitate foarte important pentru noi este procentul vizitelor unice. Faptul că pacientul care a venit la Medpark pentru servicii de profilaxie nu s-a mai întors la noi pe parcursul unui an ar putea însemna că este complet sănătos. În cazul în care, însă, a venit pentru o problemă de sănătate şi nu s-a reîntors, înseamnă că nu suntem suficienţi de buni pentru el. La moment, numărul de vizite unice este acceptabil, iar cea mai mare parte a pacienţilor rămân satisfăcuţi de serviciile prestate.

Profit: Cum a fost anul 2016 pentru Medpark în cifre şi care sunt prognozele pentru 2017?
O.Ş.:
În 2016 au fost înregistrate 77 mii de vizite la policlinica Medpark. Este un număr mai mare decât în unele instituţii republicane de profil. De asemenea, 15% din toate vizitele pediatrice, 8% din cele ginecologice şi 5% din cele cardiologice realizate în municipiul Chişinău în 2016 au fost la policlinica Medpark. Cifrele au fost calculate reieşind din numărul total de vizite raportat de instituţiile medicale Centrului Naţional de Management în Sănătate Publică.

Cât priveşte spitalul Medpark, acesta se ocupă în primul rând de activitatea chirurgicală. Prin staţionarul acestui spital, unde sunt 80 de paturi, în 2016 au trecut 6 500 de pacienţi, dintre care 90% au fost adresări pentru intervenţii chirurgicale.
De fapt, numărul de intervenţii chirurgicale realizate de Medpark pe aceste 80 de paturi este echivalent cu cel realizat de alte instituţii pe circa 300 de paturi. Deci, cifrele vorbesc de la sine.

Profit: Instituţiile medicale publice ar putea învăţa de la Medpark cum să gestioneze mai eficient resursele.  
O.Ş.:
Probabil aveţi dreptate. Noi am reuşit să scurtăm semnificativ ciclul tradiţional chirurgical datorită introducerii metodelor noi de pregătire preoperatorie, anestezie, materiale speciale folosite în timpul intervenţiilor chirurgicale şi îngrijirea deosebită post-operatorie. Acest lucru este important atât pentru instituţia medicală, care astfel utilizează raţional resursele, cât şi pentru pacient, care îşi soluţionează problema de sănătate cu care se confruntă pe parcursul a doar câteva zile.

Este o practică larg răspândită peste hotare şi pe care ne-am propus să o implementăm şi în Moldova. La moment, aceşti indicatori sunt la nivelul mediei europene, lucru care ne bucură. Dar, desigur, avem încă unde progresa.

Profit: Care au fost trei cele mai mari provocări cu care s-a confruntat Medpark în cei 6 ani de activitate?
O.Ş.:
Provocările au fost diferite, în dependenţă de etapa de dezvoltare a instituţiei. În primii ani de activitate, a fost complicat să modelăm obiceiurile personalului medical, comportamentul şi atitudinea acestuia faţă de pacient. A fost destul de dificil să-i facem pe medici să adopte o atitudine prietenoasă faţă de pacienţi. De asemenea, nu a fost uşor să-i convingem că întreg ciclul chirurgical poate fi realizat în 2-3 şi nu în 8-10 zile cum este cazul în instituţiile de stat.

Permanent reeducăm pacienţii şi îi facem să conştientizeze faptul că cu cât mai puţin timp petrec în staţionar cu atât mai sănătoşi vor fi. Ei trebuie să înţeleagă că spitalul, chiar şi cel mai modern, este un mediu nesigur şi relativ periculos din care este bine să pleci cât mai repede.

La fel anevoios a fost să-i determinăm pe unii medici să renunţe la indicarea excesivă a medicamentelor, inclusiv a antibioticelor, practici încă destul de răspândite în spitalele de stat. Dificilă a fost şi modificarea comportamentală, înţelegerea faptului că infecţia intraspitalicească depinde, de foarte multe ori de igiena mâinilor etc.

Pe măsură ce instituţia se dezvolta, am început să ne confruntăm cu problema monopolurilor, în unele cazuri legale, în altele ilegale, sau cu înţelegeri de cartel.

De asemenea, ne-am confruntat cu dificultăţi în colaborarea cu Compania Naţională de Asigurări în Medicină (CNAM), precum şi cu companiile de asigurări private.

La baza multor acestor probleme au stat golurile din cadrul legislativ. De exemplu, Legea ocrotirii sănătăţii datează din anul 1995, iar amendamentele adoptate ulterior nu au prevăzut relaţia autorităţilor cu instituţiile medicale private.
Pe parcursul ultimilor 3-4 ani provocarea de bază care nu ne permite să ne dezvoltăm mai rapid sunt un şir de amendamente care restricţionează dezvoltarea instituţiilor medicale private.

Profit: Ne puteţi oferi câteva exemple? Vă referiţi aici inclusiv la Legea care interzice tratarea maladiilor oncologice în instituţiile medicale private?
O.Ş.:
Acesta este monopolul legal. La moment, legea prevede că serviciile oncologice pot fi prestate doar de instituţiile publice sau în parteneriate publice-private.

O altă problemă majoră este cea a importului de medicamente. Dacă cu 10 ani în urmă exista o alegere bogată de producători europeni, în ultimii ani numărul lor a fost în continuă scădere, iar cea mai mare parte a medicamentelor este importată din India sau China.

Profit: De ce se întâmplă acest lucru?
O.Ş.:
Importatorii de medicamente sunt interesaţi de volume mari pe care le pot comanda doar instituţiile de stat, nu şi farmaciile. În ultimii ani, instituţiile de stat s-au confruntat cu probleme financiare şi, respectiv, s-au orientat spre medicamentele mai ieftine. Astfel, importatorii nu mai sunt interesaţi să aducă în ţară 100 sau 300 de cutii de un anumit medicament al unui producător european. În rezultat, cel care suferă este pacientul care îşi doreşte alegerea. În acelaşi timp, Medpark, deţinând licenţă de import a medicamentelor, poate importa doar medicamentele incluse în lista celor neînregistrate în RM.
O altă problemă este cea legată de vaccinuri. În primii 2-3 ani de activitate am încercat să oferim copiilor servicii complexe, inclusiv programul de imunizare. Am eşuat, deoarece au existat probleme legate de livrarea vaccinurilor.

Cadrele medicale sunt o altă problemă. Fiind o ţară mică, în Moldova este foarte uşor să monopolizezi un anumit segment. În unele domenii medicale, cu regret, există doar 1-2 specialişti într-adevăr buni. În multe cazuri aceştia au monopolizat piaţa serviciilor medicale şi, respectiv, asemenea instituţii precum Medpark, fie acceptă condiţiile impuse de aceşti medici, fie sunt nevoite să aducă specialişti de peste hotare.

Aici aş vrea să menţionez că în unele cazuri cerinţele înaintate de unii specialişti locali sunt abuzive. În plus, este destul de dificil, uneori chiar imposibil, să-i convingi pe aceşti specialişti să se conformeze standardelor de tratament şi comportament stabilite de Medpark. Trebuie să recunosc faptul că în unele cazuri noi nu am reuşit să facem acest lucru.

Respectiv, am fost nevoiţi să aducem mai mulţi specialişti de peste hotare. Dar aici ne-am confruntat cu alte probleme legate de licenţiere sau de monopulurile de care am vorbit mai sus. De fapt, sunt nişte probleme create artificial. Piaţa mică monopolizată are foarte mari capacităţi de respingere a oricărui „intrus”.

La moment, nu avem foarte mulţi specialişti de peste hotare, dar cei pe care îi avem rezolvă problemele unui sector întreg. Astfel, de exemplu, un asemenea specialist poate face între 1 500 şi 2 000 de intervenţii pe an.

Profit: Presa a scris anterior că investiţiile în Medpark s-au cifrat la circa 20 mil. euro. Se spune că investitorii sunt mulţumiţi dacă îşi pot recupera banii timp de 5-7 ani. Este acest lucru posibil în cazul activităţilor legate de sistemul de sănătate?
O.Ş.:
În cazul sistemului de sănătate, perioada de recuperare a investiţiilor este mult mai mare. Sperăm să intrăm pe partea clar pozitivă după 7 ani, nu mai devreme, şi dacă activitatea se dezvoltă în acelaşi tempo ca până în prezent este nevoie de zeci de ani pentru ca investiţia să fie recuperată.

Investiţiile în Medpark sunt în totalitate cu capital străin. Un împrumut important pentru dezvoltarea acestei afaceri a fost acordat de BERD, care, trebuie să recunoaştem, nu susţine atât de multe proiecte private în RM.

Faptul că BERD a crezut în acest proiect, l-a considerat necesar şi fezabil este un semnal. Dat fiind existenţa acestui credit, activitatea Medpark este riguros monitorizată de BERD. Creditul a fost acordat pentru o perioadă lungă şi acum suntem în proces de rambursare.

În instituţiile medicale, în general, investiţiile se recuperează o perioadă destul de îndelungată. Una dintre cauze este faptul că indicatorul EBITDA (profitul înainte de dobânzi, impozite, depreciere şi amortizare) este foarte mic în aceste instituţii.

Profit: Este investitorul străin mulţumit de dezvoltarea afacerii?
O.Ş.:
Pentru investitor Medpark este un proiect de suflet. Dacă privea acest proiect doar ca pe o afacere, atunci nu se ştie dacă l-ar fi lansat. Investitorul este o companie de construcţie internaţională, originară din Turcia, care are experienţă în domeniu de peste 50 de ani. Aşa s-a întâmplat că familia proprietarului este legată de RM de mai bine de 15 ani. Au văzut că în sistemul nostru de ocrotire a sănătăţii este loc şi de mai bine. Şi-au propus să-l îmbunătăţească şi, după părerea noastră, au reuşit. În acelaşi timp, speranţele de a-şi recupera investiţiile nu sunt foarte mari.

Sectorul medical se deosebeşte de altele prin faptul că aici nu este suficientă investiţia primară. Este nevoie de pompări şi injectări stabile pentru a menţine afacerea viabilă.

O altă provocare majoră cu care continuăm să ne confruntăm sunt salariile în plic.

Medpark a respectat toate regulile de la bun început, ceea ce înseamnă salarii corecte şi transparente, transferate pe card. Iar aici intrăm în zona nefavorabilă din punct de vedere concurenţial.

Din păcate, salariile achitate de noi se pare că sunt mai mici decât veniturile neformale din sectorul public. În acelaşi timp, salariile mari şi transparente achitate de Medpark creează costuri importante care te impun să stabileşti preţuri mari la serviciile prestate.

Profit: Cum soluţionaţi această problemă?
O.Ş.:
Din fericire, mai sunt oameni pentru care este important să primească 1 000 de lei achitate pe card decât 1 500 la negru. Noi îi căutăm şi, cu greu, dar îi găsim.

Profit: Este un adevăr arhicunoscut că e mai bine să previi o boală decât să ajungi să o tratezi. În acest context, ce servicii de investigaţie/profilaxie propune Medpark?
O.Ş.:
Noi, la Medpark, credem în profilaxie, iar sistemele avangardiste de ocrotire a sănătăţii deja se orientează spre plata pentru menţinerea populaţiei în stare sănătoasă. Nu se plăteşte pentru serviciul livrat, dar pentru faptul că persoana nu a necesitat servicii medicale. Tare mi-aş dori să ajungem şi noi la această performanţă.

De la deschiderea sa în 2011, Medpark întotdeauna a promovat cultura profilactică. În timp, mecanismul acestor controale s-a perfecţionat. Astfel, pacientul îşi face programare în avans, vine la Medpark la ora 9 dimineaţa, iar la orele 13-14 poate deja ieşi din clădire cu tot controlul profilactic făcut.

Medpark propune mai multe programe profilactice, în dependenţă de vârsta pacientului, statutul său de sănătate, factorii de risc, preferinţe etc. Costul unui asemenea pachet porneşte de la 150 euro.

Profit: Care sunt avantajele, diferenţa între serviciile prestate de Medpark şi alte instituţii private?
O.Ş.:
Există o diferenţă majoră. În anul 2013 am trecut print-un proces de acreditare internaţională care se numeşte Joint Commission International, care este un fel de marcă a calităţii în domeniu. Medpark este prima instituţie din RM care a primit un asemenea certificat de calitate. În România acelaşi certificat a fost obţinut de prima instituţie medicală abia peste 2 ani după Medpark, iar în Ucraina nu există instituţii medicale acreditate la acest nivel.

Profit: Recent autorităţile au anunţat majorarea semnificativă a costurilor serviciilor medicale în instituţiile de stat. Putem spune că în această situaţie serviciile Medpark devin mai competitive?
O.Ş.:
Au fost foarte multe discuţii legate de aceste majorări de tarife. Pe alocuri nu foarte profesioniste şi corecte. Din păcate, în multe cazuri nu s-a menţionat faptul că această majorare de tarife nu afectează peste 80% din populaţia RM care deţine poliţe de asigurare. Noile tarife se  referă la cele 20% din populaţie care sunt în afara sistemului, precum şi la cei care nu urmează calea prestabilită de sistem sau doresc servicii mai calitative şi mai rapide. Pentru ei competiţia devine, într-adevăr, mai uşoară.   

Profit: Intenţionează Medpark să majoreze costul serviciilor prestate în viitorul apropiat?
O.Ş.:
Noi stabilim preţurile în baza analizei costurilor. Pentru noi nu este atât de important ce preţuri sunt pe piaţă, oricum ale noastre vor fi cele mai înalte deoarece avem costurile cele mai înalte, lucru explicat prin calitatea înaltă a serviciilor şi prin nivelul foarte înalt al transparenţei.

Încercăm să lucrăm la acea limită minimă care ne asigură supravieţuirea şi menţinerea capacităţilor noastre.

Profit: Care este rentabilitatea Medpark la moment - 2-3, 5 sau 7-10%?
O.Ş.:
În prezent, rentabilitatea este destul de mică. În plus, permanent reinvestim profitul câştigat. Încă nu s-a întâmplat să avem bani depozitaţi şi nu cred că acest lucru se va întâmpla în viitorul apropiat, deoarece menţinerea unei instituţii medicale presupune o permanentă reînnoire a echipamentului medical şi păstrarea acestuia într-o formă bună.

Profit: Din lista de sute de servicii prestate de Medpark, care sunt cele mai solicitate?
O.Ş.:
După volumul de încasări, 2/3 reprezintă activitatea chirurgicală, împreună cu fertilizarea in vitro.
Aş vrea să menţionez că numărul de naşteri este în creştere şi a atins cifra de 800 în 2016. Pentru anul 2017 ne propunem să atingem o medie lunară de 80 de naşteri sau circa 920 pe an. Avem câteva pachete pentru serviciile de naştere cu totul inclus. Costul lor este de la 15 000 lei. Restul 1/3 din încasări vin de la departamentul consultativ, de la laborator şi de la investigaţiile paraclinice. Dar dacă vorbim de numărul de pacienţi, atunci evident, policlinica este cea mai solicitată.

Profit: Cum apreciaţi cooperarea cu CNAM? Cum ar putea fi aceasta îmbunătăţită? Are CNAM datorii faţă de Medpark pentru serviciile acordate?
O.Ş.:
Medpark a început cooperarea cu CNAM la scurt timp după deschidere. La început pacientul deţinător de poliţă de asigurare medicală obligatorie putea beneficia de mai multe servicii în instituţiile medicale private, precum naşterile sau diferite intervenţii chirurgicale, de exemplu la ochi, genunchi etc. Din păcate, treptat spectrul acestor servicii s-a îngustat, dar nu la cererea noastră sau a pacienţilor.

La moment, în baza poliţei de asigurare, Medpark prestează doar servicii de cardiologie în staţionar, inclusiv proceduri chirurgicale minim invazive, cât şi intervenţii pe cord deschis.

În procesul de selectare a unui prestator de servicii, CNAM se ghidează de astfel de indicatori precum volumul medicamentelor importate, investiţiile realizate în instituţiile de stat, necesitatea de a ridica salariile în sectorul public etc. Sunt multe argumente care nu sunt interesante pacientului. Acesta este  interesat doar de calitatea actului medical, care ar trebui să fie indicatorul principal în alegerea prestatorului de servicii medicale.

Cu regret, acest lucru nu este valabil şi în RM. Pe motiv că trebuie sprijinite şi dezvoltate instituţiile publice, cele private treptat sunt scoase din procesul de contractare a serviciilor medicale la dorinţa şi iniţiativa CNAM. Aceste abuzuri se produc deoarece societatea nu este activă şi nu înţelege că merită mai mult, că poate şi trebuie să-şi apere drepturile.

Societatea noastră continuă să trăiască după principiul „mai rău să nu fie”. Acceptăm tot ce ni se oferă şi nu credem că merităm mai mult. Respectiv, suntem acolo unde suntem. Cât priveşte problema datoriilor, aceasta nu există. CNAM achită la timp pentru serviciile acordate de Medpark.

Aş vrea însă să menţionez că din bugetul anual al CNAM, doar 5% din fonduri sunt direcţionate către sectorul privat. Nu este exclus că în 2017 acest indicator va fi şi mai mic.

Profit: Ce servicii noi intenţionează să lanseze Medpark în viitorul apropiat sau ce echipament modern planifică să procure?
O.Ş.:
În curând planificăm să deschidem un departament avansat de diagnostic radiologic izotopic, dotat cu un aparat nou şi modern numit PET-CT. Acest aparat este o premieră pe piaţa serviciilor medicale din RM şi permite efectuarea unei tomografii computerizate avansate cu utilizarea de radionuclizi şi substanţe radioactive. Acesta permite depistarea celulelor canceroase de cele mai mici dimensiuni, lucru care face posibilă diagnosticarea completă şi foarte precoce al patologiilor oncologice, precum şi monitorizarea pacientului după tratamentul oncologic.

Profit: Dar ce echipament/servicii sunt încă prea costisitoare pentru a fi prestate de Medpark?
O.Ş.:
Sunt foarte multe. Dar trebuie să ne orientăm la capacităţile noastre financiare, precum şi cele ale pacientului. Tehnologiile noi înseamnă şi preţuri mai mari. Capacitatea de cumpărare a populaţiei RM este mică şi, din păcate, nu înregistrează creşteri. Colaborarea cu CNAM este defectuoasă şi din an în an tot mai puţin productivă pentru pacient. Companiile de asigurări medicale private sunt ca şi inexistente. Nu este vina lor că nu există. Cadrul legal nu este ajustat pentru a permite dezvoltarea pieţei asigurărilor medicale facultative.

În această situaţie, povara financiară pentru pacientul care alege un serviciu avangardist la Medpark este destul de mare, iar numărul celor care îşi pot permite acest lucru este destul de mic. De aici şi capacitatea limitată de a procura noi seturi de echipamente moderne şi eficiente.

Vreau să mai menţionez faptul că nu ne orientăm doar la dorinţele noastre şi la solicitările personalului medical. Facem studii de fezabilitate pentru a înţelege dacă piaţa serviciilor medicale este gata să primească aceste tehnologii noi. Un mare impediment este colaborarea ineficientă cu companiile de asigurări. Într-o ţară dezvoltată pacientul trebuie să împartă povara financiară pentru investigaţiile şi tratamentele complexe cu companiile de asigurări.

Profit: Care este numărul pacienţilor  care vin la Medpark pentru servicii de profilaxie prin intermediul companiilor de asigurări private?
O.Ş.:
Este foarte mic. Companiile de asigurări private, de regulă, acoperă doar costul tratării bolilor acute sau acutizarea celor cronice. Costul controalelor profilactice, de cele mai multe ori, este acoperit de angajator. Avem mai multe contracte de acest fel.

Profit: Ce reduceri sau facilităţi propuneţi angajatorilor care ar dori să organizeze controale profilactice pentru câţiva zeci sau chiar sute de angajaţi?
O.Ş.:
Lucrăm individual cu fiecare companie. Oferta variază în dependenţă de numărul de angajaţi şi spectrul serviciilor solicitate. La unele servicii putem face reduceri mai mari, la altele mai mici. Au fost cazuri când am efectuat controale profilactice cu 1 000 de lei per persoană.

Profit: Cine sunt specialiştii care activează la Medpark? O problemă importantă cu care se confruntă mai multe companii este fluctuaţia mare de cadre. Este aceasta o problemă în cazul Medpark?
O.Ş.:
La moment, în cadrul Medpark activează 110 doctori, dintre care aproape 80 sunt angajaţi de bază. Considerăm că această proporţie este importantă. În general, fluctuaţia doctorilor nu este mare, deoarece cei care s-au decis să vină la Medpark înţeleg avantajele acestei instituţii. Ceva mai complicat însă este să atragem specialişti noi.

Aici trebuie să remarc faptul că din an în an profesionalismul şi pregătirea tinerilor specialişti scade. Nu ştim care este cauza de bază, dar se creează impresia că toţi cei care au potenţial pleacă peste hotare şi astfel devine din ce în ce mai complicat să angajăm specialişti tineri.

În ultimii ani a mai apărut o problemă - cea a migraţiei angajaţilor. Dacă în primii 2-3 ani de activitate, angajaţii medicali care plecau peste hotare erau necăsătoriţi, din păcate în 2016 au emigrat şi câţiva doctori cu familie, care aveau aici casă, masă, automobil şi un salariu relativ bun. Este foarte alarmant faptul că pleacă oameni din clasa de mijloc şi mai sus.

Profit: Cât de des aveţi pacienţi din afara ţării care vin în RM anume pentru serviciile prestate de Medpark?
O.Ş.:
Nu prea des. O cauză ar fi situaţia geopolitică din regiune care nu este considerată o zonă stabilă şi sigură. În vecinătate avem o ţară cu un conflict important, iar străinii de obicei evită regiunile cu conflicte.

În acelaşi timp, aş vrea să menţionez că serviciile Medpark sunt foarte solicitate de moldovenii care lucrează peste hotare, în special în perioada sărbătorilor de Crăciun şi de Paşti, precum şi în luna august când este perioada concediilor în Europa. Ne pregătim din timp pentru aceste perioade când numărul controalelor profilactice practic se triplează.

Cât priveşte serviciile acordate cetăţenilor străini, avem doar un domeniu în care putem spune că există turism medical. Este vorba de fertilizarea in vitro. Din totalul pacienţilor care se adresează la noi pentru acest serviciu 15% sunt din România.

Profit: Care ar fi explicaţia?
O.Ş.:
România are o bază naţională foarte bună de monitorizare a rezultatelor clinicilor specializate în fertilizarea in vitro, în care este inclus şi Medpark. Pacienţii din România care au beneficiat de serviciile noastre au rămas foarte mulţumiţi şi ne-au recomandat altor pacienţi. S-a început o promovare, independentă de noi, pe reţelele de socializare. De fapt, aceasta este cea mai bună promovare.

Mai există pacienţi străini care vin la Medpark pentru chirurgie plastică sau pentru transplant de păr şi care nu doresc să fie văzuţi în ţara lor. Au fost efectuate şi câteva intervenţii chirurgicale pe cord, genunchi, dar de regulă aceştia sunt cetăţeni străini rezidenţi temporari în RM şi care au suficientă încredere în instituţia noastră. La moment, colaborăm cu aproape toate organizaţiile internaţionale care activează în RM.

Profit: Cum vedeţi Medpark peste 5 ani?
O.Ş.:
Avem câteva proiecte care sunt în perioada de testare şi despre care vom prezenta detalii ceva mai târziu. În varianta ideală, la interval de 5 ani, Medpark ar trebui să includă deja două instituţii medicale, una dintre care va fi destinată tratamentului complex şi corect al patologiilor oncologice.■

 

Comentarii [10]

Comentariu
  • 28.04.2017 05:02:52 Veronica
    Bravo, am citit usor si cu mare interes. Sanatatea - este cea mai principala chestea pentru noi!
  • 02.05.2017 08:19:03 Cezar
    Ce poze frumoasa, bravo, portocale pe masa - super!!!
  • 02.05.2017 11:12:49 Alex
    Vrem mai multe detalii despre cum detinatorii de polita pot beneficia se servicii medicale calitative in institutiile private. Multi dintre cei care achita contributii la fondul de asistenta medicala nu se folosesc de ele, apeland la clinicile private. Asta inseamna sa achiti dublu. Oare ce solutii ar putea exista?
  • 02.05.2017 11:14:16 Cristina
    pentru mine a fost o descoperire sa citest ca 15% din cei care apeleaza la fertlizarea in vitro la Medpark sunt din Romania. Chiar suntenti bravo! Stiu pe cineva care a apelat la serviciile Dvs. si a ramas foarte multumita.
  • 05.05.2017 05:35:58 Natalia
    Felicitari si mult succes!
  • 06.05.2017 02:34:55 Клавдия
    Со стороны видно, что этот менеджер владеет ситуацией и зхнает, о чем говорит и почему именно так говорит. Клинка Медпарк в Молдове, - это пример того, какой должна быть медицина для людей, а не люди для медицины и врачей!!!
  • 06.05.2017 02:37:20 Boris
    Clar, ca femeia este REUSITA si plina de succes. Bravo!
  • 09.05.2017 03:44:22 Xoria
    Este clar ca Medpark are in Moldova mare viitor si perspectiva de activitatea rentabila si profitabila.
  • 10.05.2017 09:09:20 Clavdia
    Cine a fost macar o data la Medparc acuma sa preia serviciile medicale nui aici!
  • 14.06.2017 08:21:14

Adauga-ţi comentariu

© 2008 "Profit"

 

Ştiri
În cazul preluărilor materialelor de pe site este necesară indicarea sursei Profit.md
Sesiuni curente:
21
Afişări de site:
2118193
Vizitori unici:
4242634

WebArt Pro