Profitразделитель ссылочного текста №_12_2019 (275), decembrie 2019

Couchsurfing: o modalitate de a călători ieftin

Adriana SOLOVEI | Călătorii & Posibilităţi

Călătoriile sunt una dintre pasiunile dominante ale societăţii contemporane. Se mai spune că a călători este singurul lucru pe care îl cumperi şi devii mai bogat. Ce să faci însă atunci când nu dispui de resurse suficiente? O soluţie ar fi reţeaua socială couchsurfing (în română: navigare pe canapea), ceea ce presupune cazare gratuită în casele celor care se oferă să fie gazde voluntare.

Ce înseamnă mai exact acest lucru? De exemplu, dacă aţi decis să vizitaţi un oraş din Spania pentru câteva zile, atunci reţeaua respectivă vă permite să vedeţi cine dintre spaniolii din localitatea care vă interesează oferă cazare în propria casă în perioada în care v-aţi planificat călătoria. Serviciile de cazare sunt gratuite, singurul lucru pe care mai trebuie să-l asiguraţi, în afară de drum, fiind mâncarea şi eventualele excursii.

După ce evaluaţi profilurile virtuale ale acestor persoane, intraţi în legătura cu cei care vă inspiră mai multă încredere. Dacă în urma dialogurilor ajungeţi să aveţi încredere unul în altul, atunci stabiliţi parteneriatul - adică mergeţi în Spania, unde nu mai trebuie să căutaţi hotel sau pensiune, căci aveţi cazarea deja asigurată. Aceeaşi procedură poate fi aplicată şi viceversa, adică Dvs. sunteţi cel care vă puneţi canapeaua la dispoziţie pentru a caza un turist interesat să viziteze oraşul în care locuiţi.


Pentru unii această formă de a călători şi a cunoaşte lucruri sună tentant, pentru alţii - riscant. Totuşi couchsurfing-ul a devenit un succes real, adunând până la începutul acestui an peste 5,5 mil. de utilizatori din 97 mii de oraşe şi 250 de ţări şi teritorii ale lumii.

Republica Moldova are înregistraţi 1373 membri pe reţeaua couchsurfing.org. Ana Efros, studentă în anul II la Stockholm School of Economics, filiala din Riga, este una dintre moldovenii care au beneficiat din plin de oportunităţile de a călători ieftin în ţările europene.

Ana EFROS: Riga este un oraş activ, cu un număr mare de turişti. Astfel, fiind înregistrată pe site, am început sa primesc invitaţii de la persoane din diverse colţuri ale continentului. Am început cu simple ieşiri în oraş, excursii, discuţii la o ceaşcă de cafea. Pentru prima dată am folosit couchsurfing-ul cu adevărat când am călătorit în Italia anul trecut. Mi-a fost puţin frică, motiv pentru care am mers împreună cu o prietenă. Însă, după ce am încercat şi am descoperit oamenii care fac parte din această comunitate, am realizat că nu am pentru ce mă teme.

Ana susţine că majoritatea couchsurferilor pe care i-a cunoscut s-au dovedit a fi oameni excepţionali, iar impresiile acumulate sunt de neuitat. Moldoveanca spune că a avut doar experienţe plăcute de fiecare dată când a călătorit şi asta pentru că a dedicat mult timp pentru a găsi persoane cu care să împărtăşească interese comune şi care să dispună de recomandări bune din partea celorlalţi membri.

Pe lângă gratuitatea găzduirii, un alt avantaj oferit de couchsurfing este posibilitatea de a explora interculturalismul şi de a cunoaşte diverse locuri ale lumii nu doar ca turist, prin broşuri şi excursii organizate din timp, ci şi prin prisma obiceiurilor şi a stilului de viaţă autentic, specific locului.

“Cel mai mare avantaj al acestei organizaţii este faptul ca îţi oferă posibilitatea să interacţionezi îndeaproape cu localnicii oraşelor pe care le vizitezi. Astfel, faci cunoştinţă cu obiceiurile locale şi specificul culturii mult mai bine. Într-un final, ajungi să-ţi priveşti propria viaţa cu alţi ochi şi să percepi lucrurile la un alt nivel. Înveţi să apreciezi ce ai şi devii convins că trebuie să faci anumite schimbări pentru a fi mai împlinit. Desigur că aceste transformări nu apar de la bun început, când entuziasmul te orbeşte. Cu siguranţă însă astfel de călătorii te modelează treptat şi ajungi să înţelegi mult mai bine diferenţele culturale”, este convinsă tânăra studentă.

După mai bine de doi ani de utilizare a reţelei couchsurfing, Ana Efros recomandă persoanelor care vor să se înscrie pe site să acorde o atenţie sporită alegerii persoanei la care să meargă sau pe care s-o găzduiască, în special asupra referinţelor primite de la alţi membri, dar şi să-şi creeze o pagină personală reuşită.

Ana EFROS: Pentru obţinerea încrederii celorlalţi este extrem de important să-ţi creezi un profil care să-ţi ilustreze cât mai bine personalitatea. Este foarte bine ca acesta să conţină cât mai multe detalii despre interesele şi hobby-urile pe care le aveţi, motivele pentru care aţi devenit membru al reţelei de couchsurfing, precum şi despre viziunile asupra vieţii.

Este greu de spus ce modalităţi noi de călătorie vor avea copiii şi nepoţii noştri în viitor, dar cert este faptul că „generaţia Internetului” de astăzi are la dispoziţie mult mai multe posibilităţi decât aveau părinţii şi buneii noştri cu 15 sau 50 de ani în urmă. Sunt posibilităţi care merită a fi încercate şi explorate!■

 

Pentru asigurarea securităţii, echipa managerială a site-ului couchsurfing.org. a instituit mai multe criterii de verificare

• Profilurile virtuale ale membrilor trebuie să fie cât mai complete, să conţină informaţii despre viaţa şi interesele personale şi cât mai multe poze reprezentative atât cu persoana, cât şi cu domiciliul pe care îl pune la dispoziţie.

• Referinţele din partea altor membri, care au fost găzduiţi sau au găzduit persoana respectivă. Acestea pot fi de trei feluri: pozitivă, negativă sau neutră, conţinând şi informaţii specifice, gen “a fost o gazdă ospitalieră”, “nu au existat probleme” sau “nu am avut acces la duş”.

• Verificarea de către administraţia site-ului, prin intermediul cardului bancar al membrului, pentru a vedea dacă adresa şi numele menţionate pe profil coincid cu cele reale. Această verificare este opţională şi contra unei sume de bani, dar odată făcută, sporeşte nivelul de credibilitate printre ceilalţi membri, profilul fiind marcat cu un simbol special, de culoare verde.

• Voucherele celorlalţi membri, care funcţionează asemenea voturilor de încredere. Voucherele sunt acordate doar persoanelor din reţea considerate de maximă încredere, atât ca gazdă, cât şi ca oaspete, iar atunci când un membru adună trei astfel de vouchere, capătă şi el dreptul de a vota alţi membri. 

 

Din dosarul Profit: Site-ul couchsurfing.org a fost lansat public în ianuarie 2004, însă conceptul acestuia a apărut încă în 1999, când Casey Fenton, unul dintre fondatorii reţelei, pe atunci student american din Boston, înainte de o călătorie în Islanda, a trimis 1500 de e-mail-uri către diverşi studenţi din această ţară, pe care nu-i cunoştea, prezentându-se şi întrebându-i dacă ar fi dispuşi să-l găzduiască gratuit pe parcursul a câtorva zile. Spre surprinderea lui, a primit peste 50 de răspunsuri afirmative, ceea ce l-a făcut ca la întoarcerea acasă să dezvolte proiectul, denumindu-l sugestiv “couchsurfing”. Daniel Hoffer, unul dintre cofondatorii reţelei şi actualul preşedintele al site-ului, susţine că „proiectul a fost construit pornind de la premisa că, în general, oamenii sunt buni”. În primul an, site-ul a adunat circa 6000 de membri, ajungând la 45 de mii către sfârşitul anului 2005. În 2011, peste 3 mil. de persoane erau înscrise în reţea.

 

Comentarii [1]

Comentariu
  • 26.04.2013 04:59:45

Adauga-ţi comentariu

© 2008 "Profit"

 

Ştiri
În cazul preluărilor materialelor de pe site este necesară indicarea sursei Profit.md
Sesiuni curente:
14
Afişări de site:
1795480
Vizitori unici:
3258768

WebArt Pro