Profit №_12_2023, decembrie 2023
EU4Business şi BERD au încurajat Editura Litera să treacă în spaţiul online
Într-un veac dominat de tehnologii informaţionale, să menţii interesul pentru lectură devine o adevărată provocare. Aşa cum cea mai bună metodă de a transmite cunoştinţele rămâne a fi totuşi cartea, editorialiştii nu au alte soluţii decât să ţină pasul cu timpul şi să utilizeze noile instrumente virtuale într-un mod în care acestea ar aduce cărţii plus-valoare. Programul Advice for Small Business BERD Moldova, finanţat de Uniunea Europeană prin iniţiativa EU4Business şi de Suedia, a devenit pentru Editura Litera o şansă de a menţine interesul cititorilor pentru carte prin intermediul librăriei online.
Pentru Editura Litera din Chişinău, cu o istorie de aproape trei decenii de existenţă, librăria online a reprezentat o gură de aer proaspăt într-o perioadă în care interesul pentru lectură descreşte, iar pierderile financiare într-un asemenea domeniu devin inevitabile. Transferul cărţilor pe online, realizat în anul 2016 de Grupul Editorial Litera, a avut un efect dublu – pe de o parte, a ajutat editura să supravieţuiască, iar pe de altă parte a menţinut interesul cititorului pentru lectură. Chiar dacă în ultimii ani vânzările de carte în Moldova au scăzut, Editura Litera reuşeşte să înregistreze acelaşi nivel de vânzări anume datorită explorării posibilităţilor oferite de spaţiul virtual.
Pe Veronica Vidraşcu, vicedirectoarea Editurii Litera din Chişinău, am întâlnit-o într-o zi de sâmbătă în mijlocul cărţilor, acolo unde s-a regăsit toată viaţa, cu drag de carte şi de lectură. Acum, poate spune că ştie totul despre traseul pe care-l parcurge o carte, iar multe lucruri le-a învăţat din mers, inclusiv faptul că pentru a fi mai aproape de cititor, într-o epocă în care tehnologiile avansează cu viteza luminii, este nevoie să „cucereşti” lumea virtuală.
Este cunoscut faptul că de multe ori, un sfat, o sugestie, o recomandare bună te pot ajuta să eviţi o serie de dificultăţi. De acest lucru, s-a convins Veronica Vidraşcu, care recunoaşte că prima încercare a Editurii Litera de a face o librărie online în Republica Moldova a fost un eşec. Costurile mari solicitate de companiile din domeniu pentru un asemenea serviciu, volumul mare de titluri de carte ce urmau a fi prelucrate, dar cel mai important, lipsa de experienţă în realizarea unei astfel de librării, au transformat o intenţie nobilă într-o nereuşită.
Aşa cum însă dorinţa de a izbuti a fost mare, în curând s-au ivit alte ocazii de a reda formă şi conţinut ideii de a crea o librărie virtuală. Suportul financiar acordat de Programul Uniunii Europene EU4Business prin intermediul Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare în oferirea consultanţei în afaceri întreprinderilor mici şi mijlocii a impulsionat Editura Litera să mai facă o încercare.
„De această dată am mers pe o altă cale. Am conştientizat că fără un proiect care să conţină Termeni de referinţă detaliaţi, rezultate şi obiective clare, nu vom putea face faţă situaţiei. Prin urmare, am angajat un specialist IT care ne-a îndrumat la toate etapele. Provocarea cea mai mare a proiectului a fost de a integra softul de contabilitate cu softul magazinului online, fapt care permite actualizarea automată a bazei de date, imediat ce o carte a fost cumpărată sau, dimpotrivă, a apărut în vânzare”, spune Veronica Vidraşcu.
Vicedirectoarea Editurii Litera recunoaşte că fără un suport consulativ şi financiar iniţiativa nu ar fi prins contur. „Echipa de consultanţă BERD ne-a ghidat pe tot parcursul desfăşurării proiectului, de la aplicare până la finalizare, iar site-ul a fost elaborat în baza recomandărilor consultantului IT. Din cei peste 20 de mii de euro investiţi în crearea site-ului, partea de grant a constituit 8 375 euro. Ajutorul financiar a fost unul esenţial, fără de care nu ne-am fi descurcat, ceea ce înseamnă că librăria virtuală ar fi rămas un vis neîmplinit”, afirmă Veronica Vidraşcu.
Elementele know-how au devenit o necesitate pentru mediul de afaceri din Republica Moldova, fără de care businessul nu poate deveni unul competitiv. Pentru a introduce însă aceste elemente noi în circuit mediul de afaceri are nevoie de suport profesionist, de aceea, ideea de consultanţă pentru micul business susţinută de proiectul EU4Business, începe să prindă rădăcini şi în Moldova, ajutând afacerile să-şi descopere noi valenţe.
Astăzi, la aproape doi ani de la crearea librăriei online (www.litera.md) Veronica Vidraşcu este convinsă că eforturile s-au meritat, iar într-un an de zile vânzările pe Internet au crescut cu circa 10%. Transferul pe format online a permis Editurii Litera, care gestionează la Chişinău patru librării, să reducă o parte din cheltuieli, motiv pentru care cărţile din librăria virtuală sunt vândute la un preţ mai mic. Dar cel mai important succes pe care l-a generat librăria online este faptul că a ajutat cărţile să ajungă şi la cititorul din spaţiul rural, nu doar la cel din Chişinău, care are acces la o varietate mult mai mare de literatură.
Prin urmare, cărţile Editurii Litera au devenit disponibile inclusiv pentru bibliotecile săteşti sau şcolare din diferite localităţi. Cu un singur clik, acestea au posibilitate să comande literatură într-un volum mai mare, profitând inclusiv de reducerile şi promoţiile anunţate. De asemenea, părinţii plecaţi peste hotare pot achiziţiona mai uşor cărţi accesând librăria online. „Avem comenzi din Franţa, Italia, Germania. Conaţionalii noştri cumpără cărţi pe care le donează caselor de copii, grădiniţelor sau copiilor lor de sărbători. Prin serviciile de curierat acestea ajung gratuit la destinaţie. Astfel, am reuşit să fim mai aproape de cititorul de la sat, care, de asemenea, are nevoie de lectură”, spune Veronica Vidraşcu, precizând că zilnic sunt înregistrate minimum 5-6 comenzi online.
Din momentul lansării librăriei virtuale, peste 650 de cumpărători s-au înregistrat pe site-ul editurii, profitând astfel de posibilitatea de a fi la curent cu cele mai noi apariţii editoriale.
De când a descoperit librăria online a Editurii Litera, Bianca Bucico, o elevă de 12 ani din Chişinău, a găsit o serie de carţi noi pe care abia aşteaptă să le achiziţioneze. „Este o modalitate simplă, accesibilă şi foarte comodă de a naviga pe Internet şi a alege în linişte cărţile de care ai nevoie”, ne-a confirmat Bianca.
Veronica Vidraşcu este convinsă că doar cartea este cea care va desprinde noua generaţie de calculator, de telefon, de jocurile pe Internet. „Cât nu ar părea de straniu, dar cartea are rolul de a lecui golurile sufleteşti. Terapia prin carte face parte din planurile noastre de viitor. Asta înseamnă că oamenii care au anumite probleme pot veni la noi, unde librarul le recomandă anumite lecturi pentru a depăşi stările dificile prin care trec”, spune Veronica Vidraşcu.
Chiar dacă astăzi cititorul are posibilitatea să se cultive beneficiind inclusiv de posibilităţile platformelor e-book, până la urmă însă, acesta vrea să ţină cartea în mână. Respectiv, crede Veronica Vidraşcu, o carte bună rămâne a fi o investiţie reuşită, care poate fi făcută cadou sau lăsată drept moştenire generaţiilor care ne vor urma.
Cartea a fost şi rămâne un element definitoriu al personalităţii umane. Nici Internetul, nici televiziunea nu pot substitui integral cunoştinţele pe care le transmit cărţile, iar posibilităţile oferite de lumea virtuală, suplinite de eforturile financiare ale Uniunii Europene, nu fac altceva decât să apropie cartea de cititor, menţinându-i interesul pentru cunoaştere şi dezvoltarea propriei personalităţi.■
_______________________________________________________________________________________
Acest articol a fost publicat în cadrul iniţiativei EU4Business.
Adauga-ţi comentariu