Profitразделитель ссылочного текста №_12_2019 (275), decembrie 2019

La un pas de liberalizare

Mariana TABUNCIC | Decizie & Impact

După repetate promisiuni ale guvernării privind liberalizarea regimului de vize cu UE, pe 27 februarie curent, Parlamentul European a adoptat respectiva decizie, care a fost confirmată de Consiliul de Miniştri al Uniunii Europene pe 14 martie şi care va intra în vigoare, cel mai probabil, în această primăvară. Directorul Institutului de Politici Publice, Arcadie Barbăroşie, consideră că realizarea acestei promisiuni va îmbunătăţi imaginea autorităţilor în ochii alegătorilor, însă nu semnificativ. Aceasta pentru că, deşi procesul de liberalizare este unul important, pentru majoritatea cetăţenilor sunt mai importante rezultatele palpabile, cum ar fi, de exemplu, majorarea pensiilor şi salariilor sau lupta cu birocraţia şi corupţia.

Profit: Dle Barbăroşie, care au fost argumentele forte ale Parlamentului European şi Consiliului UE în favoarea liberalizării regimului de vize pentru moldoveni, ţinând cont şi de faptul că deciziile au fost luate în contextul manifestărilor violente de la Kiev?

Arcadie Barbăroşie:
Părerea mea este că, indiferent de ce s-ar fi întâmplat la Kiev, această decizie ar fi fost luată, mai devreme sau mai târziu. Moldova a avut un plan de acţiuni care, în fond, a fost realizat, iar deciziile Parlamentului European şi Consiliului UE nu au făcut decât să recunoască progresele Republicii Moldova în reformarea poliţiei, inclusiv în reformarea gestionării frontierei, a managementului fluxurilor migraţionale, în special din raioanele de est ale ţării, şi a îmbunătăţirii substanţiale a sistemului de documentare a populaţiei. Să ne amintim că Republica Moldova a introdus sistemul de paşapoarte biometrice cu ceva timp în urmă, devansând multe ţări din cadrul Parteneriatului Estic. Probabil, evenimentele din Ucraina au accelerat, într-o anumită măsură, acest proces cu câteva luni de zile, însă trebuie să recunoaştem că Moldova şi-a onorat obligaţiunile în acest sens şi nu văd de ce nu ar fi fost luată o astfel de decizie. Dimpotrivă, ar fi fost greu de explicat orice întârziere, dacă aceasta s-ar fi produs.

Profit: Liberalizarea regimului de vize a constituit una din promisiunile de bază ale Alianţei pentru Integrare Europeană, susţinută plenar şi de Coaliţia pentru Guvernare Proeuropeană. Cum consideraţi, cât de mult liberalizarea regimului de vize va influenţa asupra îmbunătăţirii imaginii guvernării în ochii alegătorilor, în condiţiile în care în ultimul timp încrederea societăţii faţă de actuala guvernare a scăzut simţitor?

A.B.:
Eu consider că după obţinerea regimului liberalizat de vize imaginea guvernării se va îmbunătăţi în ochii cetăţenilor, însă nu semnificativ. Obţinerea acestui regim este importantă pentru parcursul nostru european, însă cetăţeanul îşi doreşte mai multe rezultate palpabile din partea guvernării – salarii şi pensii mai mari, condiţii mai bune pentru mediul de afaceri, un nivel mai redus al corupţiei.

Da, sunt de acord că dreptul de a circula liber în spaţiul Uniunii Europene este foarte important, la fel ca şi existenţa unor drumuri renovate. Dar cetăţeanul are nevoie şi de servicii mai bune de apă şi canalizare, de gaz şi electricitate mai ieftină. Sondajele de opinie publică arată că peste 70% din cetăţenii noştri se consideră săraci, adică veniturile le ajung fie pentru strictul necesar, fie nu le ajung nici măcar pentru aceasta. De aceea, în opinia mea, dacă o guvernare îşi doreşte să fie eficientă, trebuie să pună accentul, în primul rând, pe calitatea vieţii şi creşterea  nivelului de trai. Iar pentru aceasta trebuie să îndeplinească, cel puţin, o parte din promisiunile făcute în cadrul campaniilor electorale.


În multe democraţii incipiente politicienii promit multe. În Moldova, care se află în perioada copilăriei democraţiei, politicienii vor promite în continuare marea cu sarea, însă scopul cetăţeanului este să-i taxeze dur pe cei care nu-şi îndeplinesc promisiunile şi să le ceară socoteală pentru nivelul scăzut de trai, nu să se lase ademeniţi de noi promisiuni electorale.

Profit: De ce credeţi că autorităţile s-au axat mai mult pe obţinerea succeselor la capitolul liberalizării regimului de vize, dar nu şi pe realizarea promisiunii de a avea un salariu mediu pe economie de 500 de euro? Nu consideraţi că îndeplinirea acestei promisiuni ar fi avut un succes mai mare în rândul alegătorilor?  

A.B.:
Partidele care au participat la ultimele alegeri au fost dur criticate pentru promisiunile deşarte făcute alegătorilor. Iniţiativele privind salarii de 500 de euro şi pensii de 300 de euro nu au fost susţinute cu niciun fel de argumente economice – factori care ar determina creşterea PIB-ului, crearea noilor locuri de muncă. În alte condiţii, cum pot fi obţinute astfel de salarii? Eu nu văd alte soluţii.

Politicienii care au promis astfel de salarii vor trebui să răspundă în faţa alegătorilor pentru promisiunile care din start erau nerealizabile. Aceşti politicieni vor fi taxaţi pentru că opoziţia nu doarme. Pe parcursul celor opt ani de guvernare (2001-2009 – Profit), Partidul Comuniştilor a acumulat o experienţă de luptă politică solidă, are persoane care cunosc bine subtilităţile guvernării şi, sigur, aşteaptă momentul potrivit. Mai mult, opoziţia nici nu va trebui să depună prea mult efort în acest sens, pentru că zigzagurile actualei guvernări au fost şi sunt destul de multe şi de abrupte.

Profit: Actuala guvernare a indicat mai multe termene privind liberalizarea regimului de vize care nu au fost respectate.

A.B.:
În fond, pentru toţi erau stranii acele promisiuni, pentru că există nişte proceduri interne ale UE care trebuie respectate şi peste care, pur şi simplu, nu poţi trece. Era clar din start că regimul liberalizat de vize nu va putea fi obţinut în aceste termene restrânse – 2011 sau 2012. La fel a fost şi în cazul Acordului de Asociere când o bună perioadă de timp se spunea că Acordul va fi semnat la summit-ul de la Vilnius. Există însă nişte proceduri care presupun că, iniţial, Acordul trebuie parafat, apoi tradus în toate limbile ţărilor-membre ale UE. Fiecare cuvânt din acest document trebuie calculat pentru că este un contract juridic unde fiecare punct şi virgulă necesită a fi verificate minuţios. Era clar că semnarea Acordului la Vilnius este imposibilă.

Profit: Dar în ceea ce priveşte liberalizarea regimului de vize, când consideraţi că moldovenii vor putea beneficia de această posibilitate?

A.B.:
Ţinând cont de faptul că membrii Consiliului de Miniştri al UE au luat decizia de liberalizare a regimului de vize mai degrabă, consider că vom putea beneficia de dreptul de a circula liber în spaţiul UE chiar mai devreme decât se aştepta anterior - la începutul verii acestui an. A rămas doar ca documentul să fie publicat în Jurnalul Oficial al UE, după care în 20 de zile să intre în vigoare.

Profit: Totuşi, acum un an-doi, se discuta intens despre faptul că multe state ale UE se împotrivesc sau au o atitudine mai reticentă vizavi de liberalizarea regimului de vize pentru cetăţenii moldoveni. Consideraţi că, între timp, viziunea acestor ţări s-a schimbat?

A.B.:
Este evident că această decizie are o componentă politică foarte importantă. De regulă, deciziile de acest tip sunt decizii politice. Reiterez, ceea ce se întâmplă în Ucraina a accelerat procesul de luare a acestei decizii.

Este însă important de subliniat că de acest regim vor beneficia doar persoanele cu paşaport biometric, iar dreptul de a pleca liber în UE nu presupune călătorii în scop de muncă. Cine va încălca acest regim, adică se va afla mai mult de 90 de zile timp de jumătate de an pe teritoriul UE va fi dur sancţionat. Va fi amendat şi va avea interdicţia de a intra pe teritoriul UE pentru o perioadă de 5 ani. În acelaşi timp, cei care vor semna un contract legal de muncă vor avea dreptul să obţină permis de şedere în spaţiul comunitar. Dar, este mai greu să obţii un contract legal.

Profit: Atât autorităţile, cât şi oficialii străini se axează mai mult pe aspectele pozitive ale regimului liberalizat de vize. Dar care ar fi impactul negativ al acestui proces, dacă, evident, acesta există?

A.B.:
Eu, sincer vorbind, nu văd aspecte negative în acest sens. Cetăţenii trebuie să înţeleagă că regimul fără vize nu înseamnă regim de călătorie în scop de muncă, aşa cum am menţionat deja. Unii invocă faptul că liberalizarea regimului de vize va însemna un flux nou de emigranţi. Consider că, cine a avut de emigrat, demult a făcut acest lucru. Evident, va exista un număr de persoane care vor rămâne ilegal pe teritoriul UE, iar oficialii europeni înţeleg perfect acest lucru. Nu cred însă că acest număr va fi substanţial mai mare decât al celor care mergeau până acum ilegal peste hotare. Cel puţin, se vor micşora toate tranzacţiile ilegale şi costurile pentru aceste plecări.

În opinia mea, pe lângă dreptul de a circula liber, acest regim liberalizat de vize va avea un impact social foarte mare. În primul rând, va contribui la reîntregirea familiilor. Acum cei care se află ilegal în străinătate vor avea posibilitatea să-i aibă în ospeţie pe cei apropiaţi - copii, soţi, soţii, părinţi, rude.

În prezent, numărul celor care se află ilegal pe teritoriul UE se micşorează. Ba mai mult, s-au întors acasă chiar şi cei care şi-au legalizat şederea pentru că nu au un loc de muncă stabil. Revenind acasă, ei încearcă să iniţieze o afacere, însă nivelul corupţiei şi birocraţia este atât de mare încât foarte mulţi cetăţeni, care s-au ciocnit de realităţile europene şi au fost martori ai unei atitudini complet diferite, în special din partea funcţionarilor, sunt acum foarte dezamăgiţi.

Profit: În opinia Dvs., odată cu liberalizarea regimului de vize, se va reduce numărul celor care solicită paşapoarte româneşti, pentru că cea mai mare parte a celor care optează pentru cetăţenia română o fac pentru a pleca peste hotare?

A.B.:
Părerea mea este că această filieră se va menţine. Cei care vor dori să muncească în UE, vor continua să solicite paşaportul românesc, pentru că existenţa acestuia îţi dă dreptul de a lucra în UE. Poate, eventual, se va micşora numărul celor care doresc să obţină paşaportul românesc doar în scop de călătorie şi nu de lucru. Dar nu ştiu cât de mare este acest procentaj. În fond, cred că fluxul de cetăţeni care doresc obţinerea cetăţeniei române pentru a putea lucra în UE nu se va micşora.

Profit: Care categorii de cetăţeni vor beneficia cel mai mult de pe urma liberalizării regimului de vize cu UE?

A.B.:
În primul rând, dreptul de a circula liber în UE va fi important pentru studenţi, mediul academic, diferite delegaţii, ONG-uri, participanţi la diferite evenimente culturale, cei care vor să călătorească. Nu o singură dată am văzut oameni stimaţi stând în rând după viză şi ciocnindu-se de bădărănia şi birocraţia funcţionarilor. Acum acest lucru va fi evitat.

Profit: Totuşi, privind într-un context mai larg, aceasta nu este cea mai mare parte a societăţii, pentru că existenţa unui paşaport care îţi oferă dreptul de a pleca liber peste hotare nu presupune automat şi, cel puţin, 500 de euro în buzunar. Cea mai mare parte a societăţii este pauperizată, aşa cum aţi menţionat şi Dvs.

A.B.:
Sunt de acord. Dar, recent, am văzut un reportaj despre o bătrână care din pensie şi din culesul nucilor a adunat 300 de euro pentru a pleca într-o călătorie. Acum, ea nu va trebui să plătească pentru viză. Evident, mai avem foarte mult de lucru până a ajunge la un nivel al salariului mediu şi al pensiei care ar permite cetăţenilor să călătorească în UE. Dar, trebuie să ne bucurăm că cei care îşi permit acest lucru, vor avea acum mai multe posibilităţi.■

 

Comentarii [6]

Comentariu
  • 23.05.2014 03:36:43 Adriana
    Un interviu reusit, care reuseste sa prezinte o viziune argumentata asupra situatiei. L-am citit cu placere!
  • 01.08.2014 02:38:51 Oyon
    I just wonder how many plpeoe locally are interested in Politics,I think you might find some cynsism and dissillusionment.An attitude of why bother they don't care about us. We have a chance to change plpeoes perceptions that politics do matter or we have anarchy.People power has always won through in the end if one looks back in historyWe have seen recently in north africa plpeoe power can make a difference.We have to convince plpeoe locally to get involved with the Big Local.People need patience,change doesn't happen over-night even the world at present moves very fast
  • 07.08.2014 04:57:47 Namari
    Hey, that's the grsetaet! So with ll this brain power AWHFY?
  • 18.07.2016 09:13:42
  • 22.07.2016 02:59:28
  • 01.06.2017 01:21:42

Adauga-ţi comentariu

© 2008 "Profit"

 

Ştiri
În cazul preluărilor materialelor de pe site este necesară indicarea sursei Profit.md
Sesiuni curente:
12
Afişări de site:
1795482
Vizitori unici:
3258771

WebArt Pro