Profit №_12_2023, decembrie 2023
10 ani de dezvoltare şi progres
În 2017 Mobiasbancă celebrează un deceniu de activitate pe piaţa Republicii Moldova sub egida importantului grup financiar Société Générale. În această perioadă, banca a urcat pe locul doi la categoria profit, a înregistrat unul dintre cei mai înalţi indicatori ai calităţii portofoliului de credite şi de atragere a depozitelor, şi, nu în ultimul rând, a fost un exemplu la capitolul transparenţă şi guvernare corporativă. Într-un interviu acordat revistei Profit despre succesele înregistrate în cei cinci ani de aflare la conducerea Mobiasbancă - Groupe Société Générale, preşedintele băncii Ridha Tekaia se arată convins de soliditatea Mobiasbancă şi de faptul că aceasta va continua traseul excelenţei în Moldova, sprijinind creşterea economiei naţionale.
Profit: Dle Tekaia, care sunt cele trei principale realizări care caracterizează cel mai bine dezvoltarea pozitivă a băncii Mobiasbancă în cei zece ani de activitate ca parte a Groupe Société Générale?
R.T.: Dacă-mi permiteţi, aş menţiona patru şi nu doar trei realizări principale pentru Mobiasbancă pe parcursul ultimilor zece ani în care banca a activat ca parte a grupului Société Générale:
- crearea unei echipe unite de profesionişti;
- consolidarea relaţiei cu Clienţii bazată pe încredere şi perspective pe termen lung;
- ascultarea necesităţilor Clienţilor noştri şi încurajarea talentatei noastre echipe să lanseze oferte de produse care să răspundă acestor necesităţi cu suportul tehnic şi consultanţa grupului Société Générale;
- susţinerea acordată de grupul Société Générale pentru alinierea la standardele internaţionale în toate domeniile (conformitate, risc, guvernanţă solidă…) care în zilele noastre sunt esenţiale pentru a ne adresa pieţei din întreaga lume şi a realiza orice tip de tranzacţie în calitate de importator, exportator şi chiar persoană fizică.
Fiind de zece ani parte a unuia dintre cele mai importante grupuri financiare din Europa, Mobiasbancă a trecut printr-un proces de transformări esenţiale care au contribuit la o dezvoltare intensivă şi la o dublare a indicatorilor de performanţă. Această fuziune de succes a deschis uşile pentru banca locală Mobiasbancă, accesul spre oportunităţile internaţionale şi, în paralel, a consolidat prezenţa sa în Republica Moldova, susţinând proiectele clienţilor noştri şi, astfel, contribuind la dezvoltarea economică a ţării.
Profit: Întrucât întotdeauna este loc de mai bine, există şi trei activităţi sau arii în care Société Générale consideră că lucrurile nu au mers atât de bine sau în care situaţia poate fi îmbunătăţită?
R.T.: Într-adevăr, Grupul Société Générale este foarte mulţumit de realizările Mobiasbancă, cum altfel când se înregistrează o rentabilitate a capitalului propriu de peste 25% obţinut timp de doi ani consecutivi marcaţi de turbulenţe într-o piaţă a schimbării.
Acesta este rezultatul performanţelor excepţionale, cum ar fi în creditarea ipotecară cu peste 23% din cota de piaţă a anului 2016 sau 27-37% evoluţie în atragerea depozitelor an de an.
Însă, desigur, noi încă am mai putea interveni cu îmbunătăţiri în câteva domenii pentru a susţine economia locală în care, poate, am fost mai puţin activi. În acest sens, aş menţiona şapte dintre ele şi soluţiile Mobiasbancă pentru fiecare în parte:
- start-up-urile şi inovaţia: facilitatea de garantare InnovFin în cazul lipsei gajului şi finanţarea în condiţii mai bune;
- agricultura: Creditul polonez, Proiectul de investiţii şi servicii rurale, programele Fondului internaţional pentru dezvoltarea agriculturii – promovează finanţare pe termen lung în condiţii foarte avantajoase, cu scutiri fiscale şi vamale;
- Filiera Vinului, care este imaginea Moldovei, precum şi Livada Moldovei, care este un proiect de finanţare dedicat;
- investiţii pentru întreprinderile micro, mici şi mijlocii pentru a atinge standardele europene în contextul Zonei de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător (DCFTA), finanţare promovată şi încurajată prin granturile UE. Mobiasbancă este prima bancă din Moldova care accesează această facilitate cu suportul Uniunii Europene;
- tinerii antreprenori: programe speciale de finanţare destinate tinerilor încurajate de componenta de grant;
- sănătate: linie specială de produse bancare dedicate unităţilor medicale şi angajaţilor din domeniul sănătăţii;
- leasing: paletă largă de echipamente, tehnologii necesare în industrie.
Cred că dinamismul echipei noastre va continua să facă diferenţa şi va fi în continuare pe prima poziţie în ceea ce priveşte iniţiativele şi inovaţiile.
Aş putea menţiona în premieră că după ce am fost prima bancă din Moldova care a creat în 2014 o filială dedicată persoanelor fizice cu venituri mari şi foarte mari, care necesită o administrare complexă a portofoliului şi specializare în managementul activelor, de curând am deschis Centrul ipotecar, care va oferi clienţilor noştri suportul necesar de la A la Z pentru a-şi realiza unul dintre cei mai importanţi paşi în viaţă, achiziţionarea propriei locuinţe şi, astfel, protejarea familiei lor. Acest concept, inspirat de la Grupul Société Générale, va fi, cel mai probabil, copiat şi preluat, însă sunt mândru că Mobiasbancă este, încă o dată, pioner şi contribuie la creşterea nivelului sectorului bancar în beneficiul clienţilor.
Profit: După scandalurile despre transparenţa acţionarilor în câteva bănci, Mobiasbancă, care nu se confruntă cu această problemă, este asociată cu imaginea unei bănci transparente şi de încredere. Cât de importanţi sunt aceşti doi factori în activitatea bancară şi cât de răspândită, credeţi, că este această viziune în rândul persoanelor fizice şi juridice?
R.T.: Mobiasbancă este, cu certitudine, cu mult înainte în termeni de transparenţă şi soliditate. De această dată, deponenţii celor trei bănci falimentate nu au pierdut banii datorită suportului statului, dar cred că plătitorii de taxe (contribuabilii) moldoveni încă mai resimt consecinţele lipsei de transparenţă şi vor continua să resimtă în următorii ani… O asemenea protecţie providenţială, probabil, nu va fi posibilă, din nou în cazul unui alt colaps bancar! Iar aceasta înseamnă că deponenţii vor fi direct afectaţi. Se ştie că în prezent întregul sector bancar nu este pe deplin restabilit şi transparent. Banca Naţională a Moldovei realizează un lucru imens în acest sens cu noile reglementări şi sunt convins că aceste acţiuni vor aduce în câţiva ani schimbările necesare. Însă nimic nu l-ar putea opri pe client să aleagă corect partenerul său bancar în baza propriei evaluări a gradului de încredere. Important este pentru fiecare persoană sau companie să investească din nou banii lor mai târziu! Progresul pe care l-am înregistrat în termeni de atragere a depozitelor pe parcursul anului trecut demonstrează încrederea clienţilor noştri în Mobiasbancă.
Transparenţa Grupului Société Générale este, de asemenea, un criteriu important apreciat de clienţii noştri în procesul realizării tranzacţiilor internaţionale prin intermediul relaţiilor noastre la nivel mondial cu băncile corespondente. Ce ar putea face astăzi un client dacă nu ar avea acces eficient pentru a plăti furnizorul extern sau să recepţioneze plata de la un client din afara ţării?
Profit: Potrivit unor surse, Société Générale, care deţine în prezent peste 80% din acţiunile Mobiasbancă, intenţionează să achiziţioneze restul de acţiuni deţinute de mai mulţi acţionari minoritari. De ce Société Générale a decis să facă acest pas şi ce provocări întâmpinaţi sau le aşteptaţi pe parcursul acestui proces?
R.T.: În prezent, direct şi prin intermediul subsidiarei din România, Société Générale deţine controlul asupra a 87,7% acţiuni. Deocamdată, nu cunosc despre vreo intenţie de a procura acţiuni de la acţionarii minoritari şi nici nu s-a abordat în discuţie acest subiect. Astăzi, Mobiasbancă are o structură transparentă a acţionariatului, beneficiarii actuali sunt clar identificaţi şi nu există premise obiective pentru a interveni în acest proces, considerând că diversitatea este oportună. Pe lângă BERD, care deţine 8,8% acţiuni, circa 3,5% sunt deţinute de peste 170 acţionari minoritari, cu care avem o relaţie apropiată şi de durată. Din câte cunosc, ei sunt foarte mulţumiţi de nivelul de distribuţie a dividendelor pe care le primesc de la Mobiasbancă în ultimii ani, iar asta după o pauză pe care am luat-o acum câţiva ani pentru a consolida Mobiasbancă şi a finanţa toate investiţiile necesare pentru modernizarea băncii.
Profit: În ciuda recentelor scandaluri care au zguduit sectorul bancar din ţară, datele BNM arată că unele bănci au încheiat anul 2016 cu rezultate destul de bune, înregistrând profituri de zeci şi chiar sute de milioane de lei. Cu ce rezultate se poate lăuda Mobiasbancă? Sunt acestea sub sau peste aşteptări şi de ce? Ar fi putut fi şi mai bune rezultate în anumite circumstanţe?
R.T.: Într-adevăr, profitul băncilor în 2016 este destul de înalt, ceea ce se datorează preponderent rentabilităţii înalte a plasamentelor în titluri de stat, care a ajuns până la 26% pe parcursul anului, fiind o consecinţă a crizei şi instabilităţii din anul precedent. Însă acesta este un element temporar. Unele bănci au preferat să obţină profit uşor prin orientarea masivă a lichidităţii lor în titluri de stat, decât să sprijine proiectele clienţilor lor. Altele au obţinut profituri din vânzarea activelor. Oricum, nu a fost cazul Mobiasbancă. Noi am păstrat nivelul rezonabil al instrumentelor de valori mobiliare de stat şi am continuat să finanţăm necesităţile clienţilor noştri, chiar în moment de criză, pentru a le oferi posibilitatea să-şi restabilească activitatea. Ca dovadă, suntem printre puţinele bănci care au înregistrat în 2016 o creştere impresionantă a portofoliului de credite. Accentuez, că o relaţie construită pe termen lung cu clienţii nu trebuie considerată ca un element oportunist, trebuie să fim alături de clienţii noştri atunci când economia este înfloritoare, dar şi atunci când se confruntă cu probleme, iar noi aşa şi procedăm. Aceasta şi se reflectă în performanţele anului 2016. Suntem în consecvenţă cu strategia noastră.
Profit: Într-un interviu recent, afirmaţi că Mobiasbancă „nicicând nu a fost mai puternică decât acum”. Care ar putea fi motivul?
R.T.: Probabil această afirmaţie este deja învechită, pentru că astăzi suntem chiar mai puternici decât am fost ieri. (zâmbeşte)
Pot spune cu mândrie, de altfel, că e un fapt recunoscut de diverse topuri, de experţi locali şi internaţionali şi se datorează strategiei noastre bine chibzuite, rigorii şi eforturilor constante care generează rezultate durabile.
În primul rând, acesta e meritul echipei, care a crescut profesional, a devenit mai matură şi mai unită de valorile promovate de grup – inovaţie, responsabilitate, angajament şi spirit de echipă.
În al doilea rând, graţie clienţilor fideli, cu care am construit o relaţie de încredere, precum şi datorită noilor clienţi, care au optat pentru un partener financiar stabil şi de încredere, după turbulenţele din sistemul bancar.
Un factor important care a contribuit la soliditatea băncii este structura acţionariatului nostru. Experţii locali au apreciat Mobiasbancă ca fiind cea mai transparentă în privinţa acţionariatului, revista internaţională IntelliNews a desemnat-o drept cea mai bună bancă în Moldova, iar clienţii, pur şi simplu, s-au convins de stabilitatea băncii şi au încredere de fiecare dată când aleg serviciile noastre.
Profit: Unul dintre angajamentele Mobiasbancă este finanţarea sectorului real al economiei. După cum aţi menţionat deja, creşterea portofoliului de credite în 2016 a fost una impresionantă. Care sunt previziunile pentru 2017?
R.T.: Mobiasbancă este singura bancă care şi-a menţinut constantă poziţia de creditare pe piaţă, chiar cu o creştere a volumului de credite în comparaţie cu alte bănci, care au înregistrat descreşteri în acest sens. În termeni cantitativi, în 2016 am fost lideri la numărul de credite acordate, cu o cotă de piaţă de 38% pentru creditele de consum şi de 36% la creditele ipotecare. În acelaşi timp, înregistrăm una dintre cele mai mici rate ale creditelor neperformante. Previziunile pentru 2017 sunt optimiste şi estimăm o creştere odată cu restartarea proiectelor care au fost suspendate pe perioada crizei, precum şi lansarea noilor proiecte ambiţioase, finanţate de donatori internaţionali ca Banca Mondială, Banca Europeană de Investiţii, Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare ş.a.
Am trecut prin criză fără careva turbulenţe din partea noastră şi profilul nostru de risc a rămas stabil, fapt ce ne-a permis să le fim alături clienţilor în realizarea proiectelor lor, atât mici, cât şi foarte mari.
Recentul progres în domeniul creditării este remarcabil, întrucât am reajustat fluxul proceselor. De exemplu, am reuşit să simplificăm procesul şi să acordăm un credit ipotecar într-o singură săptămână şi într-o singură zi – un credit de consum, de la cererea de credit până la setul complet de documente. Lucrăm asupra simplificării acestui proces şi pentru creditarea întreprinderilor micro, mici şi mijlocii. Toate acestea ne permit să accelerăm finanţarea pentru clienţii noştri, astfel încât să nu rateze nici o oportunitate de afaceri.
Profit: Reprezentanţii unor companii cu care am discutat afirmă că „după ce s-au ars cu supa, băncile moldoveneşti suflă şi în iaurt”. Astfel, cele mai multe proceduri au fost consolidate şi au dus la creşterea numărului de documente solicitate, inclusiv de către băncile care nu au fost implicate în scandalul din sectorul bancar, cum ar fi Mobiasbancă. Cât de justificate sunt aceste măsuri?
R.T.: Considerăm că toate măsurile luate ulterior de regulator sunt binevenite şi reflectă necesităţile urgente de a consolida sectorul bancar. Salutăm aceste iniţiative, precum şi multiplele schimbări din agendă, întrucât suntem conştienţi de scopul benefic al acestora. De fapt, Mobiasbancă aştepta mai devreme această aliniere a sectorului bancar local la standardele şi practicile internaţionale de guvernanţă corporativă, de conformitate şi management al riscului. Sincer să fiu, cu toate aceste elemente deja existente, având în vedere cerinţele Grupului, am fost dezavantajaţi pe piaţa locală, unde regulile de joc pentru cei mai mulţi dintre participanţi au fost diferite sau chiar mai privilegiate. Prin urmare, ne bucură direcţia acestor schimbări pentru societate, clienţi şi mediul de afaceri, în general.
Profit: Care sunt perspectivele sectorului bancar în Moldova după ce două dintre cele mai mari bănci din Moldova ar putea fi achiziţionate de către noi investitori strategici?
R.T.: Totul depinde de calitatea acestor investitori şi aici e evident că primul criteriu este transparenţa.
Apoi, cred că orice investitor internaţional care operează deja în sectorul financiar din alte ţări va contribui la convergenţa normelor şi acest lucru va determina jucătorii mai mici să investească sau să iasă de pe piaţă.
Costul conformităţii, dacă într-adevăr se respectă toate normele, este uriaş şi aceasta i-ar putea descuraja pe jucătorii mici existenţi în Republica Moldova, i-ar putea consolida sau determina să dispară.
Rămân cu convingerea că această piaţă ar putea fi eficient gestionată de şase sau şapte jucători solizi, ceea ce e sub 3% din piaţă ţine deja de domeniul anecdotic.
În ultimii zece ani Mobiasbancă a investit în multe proiecte de dezvoltare şi a lansat un număr impresionant de produse. Aş putea menţiona câteva modernizări din aria accesării la distanţă a serviciilor bancare ca MobiasSMS, extrase electronice şi Contactell, toate acestea permiţând clientului să obţină şi să realizeze tranzacţii de oriunde şi oricând.
De asemenea, am lansat cardurile VISA cu toate tehnologiile moderne cum ar fi Contactless pentru întreaga gamă de carduri, cu design inovativ, efecte speciale, program de loialitate cashback şi cu elemente înalte de securitate (tehnologia EMV, 3D Secure „Verified by VISA” pentru tranzacţiile pe Internet, standardul PCI-DSS, cu respectarea tuturor cerinţelor industriei de carduri).
Bancassurance este un nou serviciu care oferă clienţilor noştri şi familiei acestora protecţie suplimentară pentru fiecare credit accesat.
O mare realizare pe care vreau să o menţionez este obţinerea în anul 2016 a Certificatului de conformitate a sistemului de management al calităţii cu perimetru extins. Astfel, Mobiasbancă rămâne unica bancă din Moldova certificată în conformitate cu standardul ISO 9001:2015.
Toate aceste realizări, obţinute în timp ce alte bănci se confruntau cu tulburări interne, oferă Mobiasbancă un avantaj real de a ţine piept competiţiei importante din partea noilor veniţi pe piaţă, care vor avea nevoie de o perioadă mai mare pentru ajustări.
Profit: Ce v-aţi dori pentru clienţii Mobiasbancă şi pentru cetăţenii Republicii Moldova în anul 2017?
R.T.: În noul an le doresc clienţilor Mobiasbancă şi partenerilor să trăiască din plin bucuria dezvoltării afacerilor, să se bucure de stabilitate şi prosperitate, să fie fericiţi alături de cei pe care îi iubesc!
Le doresc, de asemenea, rate ale dobânzii accesibile datorită stabilităţii şi predictibilităţii în Moldova, ambele fiind elemente cheie pentru a gestiona mai bine volatilitatea şi lichiditatea pieţei.
La final, întrucât închei cinci ani de aflare la conducerea Mobiasbancă, iar în curând voi prelua o altă misiune în cadrul Société Générale, vreau să doresc echipei Mobiasbancă succes impresionant sub conducerea nou numitului preşedinte - CEO şi să profite din plin de baza solidă pe care ne-am bucurat să o construim împreună în aceşti ani.
Sunt absolut convins de soliditatea Mobiasbancă, care va continua traseul excelenţei în Moldova, sprijinind creşterea economiei naţionale.
Vreau să închei adresând cuvinte de mulţumire ţării, cetăţenilor, colegilor mei şi tuturor clienţilor pentru încrederea, sprijinul şi plăcerea de a fi în Moldova şi cu Mobiasbancă pe parcursul a cinci ani absolut minunaţi!■
Adauga-ţi comentariu