Profit №_12_2023, decembrie 2023
2013 – anul succeselor şi insucceselor
O vorbă populară spune: „Toamna se numără bobocii”. În cazul succeselor şi insucceselor politice şi economice ale unui an, concluziile se fac în luna decembrie, când tragem linia şi vedem ce am reuşit şi ce nu. 2013 a fost un an complicat, în care Republica Moldova a avut parte atât de succese, cât şi de insuccese. În cadrul unui interviu acordat în exclusivitate revistei Profit, expertul Teo Cârnaţ vorbeşte despre principalele realizări politice şi economice ale Republicii Moldova în 2013, despre problemele care au rămas încă nesoluţionate, dar şi despre perspectivele anului 2014.
Profit: Dle Cârnaţ, care au fost, în opinia Dvs., cele mai importante evenimente politice care au marcat pozitiv şi negativ anul 2013?
Teo Cârnaţ: Cel mai important eveniment politic, în special în domeniul politicii externe, a fost, indubitabil, parafarea Acordului de Asociere în cadrul Summitului Parteneriatului Estic de la Vilnius. În acelaşi timp, evenimentul negativ al anului l-a constituit neacordarea votului de încredere Guvernului Filat 2, precum şi hotărârea Curţii Constituţionale prin care liderului PLDM, Vlad Filat, i s-a interzis să mai candideze în actualul legislativ la funcţia de premier. A urmat însă un alt aspect pozitiv - numirea unui nou Guvern şi depăşirea crizei politice.
Profit: Mulţi experţi prognozau că după Summitul de la Vilnius va fi iniţiat un nou scandal politic ce va conduce la destrămarea Coaliţiei de guvernare. Mai persistă, în opinia Dvs., acest risc?
T.C.: Eu consider că acest risc nu mai există, deoarece toate cele trei componente ale Coaliţiei s-au convins deja că pot obţine dividende politice acţionând împreună. De asemenea, au observat că după parafarea Acordului de Asociere la Vilnius, încetul cu încetul, ratingul lor începe să crească. Totodată, componentele Coaliţiei sunt conştiente de faptul că în condiţiile în care vor accepta destrămarea Coaliţiei de guvernare şi declanşarea alegerilor anticipate, atunci acest lucru le va aduce doar pagube din punct de vedere politic, iar revenirea adversarilor lor politici la guvernare este garantată. Mai mult decât atât, în condiţiile în care există şanse reale ca Acordul de Asociere să fie semnat şi chiar ratificat de parlamentele ţărilor-membre ale UE în 2014 este evident că acest lucru le va aduce doar dividende politice şi nicidecum pierderi. De aceea, cred că această Coaliţie se va menţine până la următoarele alegeri parlamentare ordinare.
Profit: Chiar şi în condiţiile în care Partidul Comuniştilor încearcă să împiedice realizarea acestui deziderat?
T.C.: Mişcările de natură politică ale PCRM sunt mai degrabă o testare a Coaliţiei de guvernare, în sensul că, într-un final, poate cineva va ceda. Eu însă nu cred că cele trei componente ale Coaliţiei vor merge la înţelegeri ascunse cu PCRM, pentru că s-au convins deja că de la ele au doar de pierdut. Anterior, în rezultatul acestor jocuri de culise, Partidul Democrat a pierdut funcţia de speaker al Parlamentului, iar Partidul Liberal Democrat - funcţia de Prim-Ministru.
Profit: Să înţelegem că nu vor călca pe aceeaşi greblă?
T.C.: Cred că toţi au tras anumite învăţăminte din lecţiile anului 2013. Mai mult, se observă deja încercări ale membrilor Coaliţiei de guvernare de a împărţi electoratul. PDM se axează mai mult pe electoratul de centru-stânga, iar PLDM - pe segmentul de electorat centru-dreapta. De asemenea, Partidul Liberal-Reformator încearcă să culeagă şi el dividende, însă tactica acestuia este alta – de a nu se implica în unele acţiuni care par dubioase, cum ar fi, de exemplu, procesul de privatizare. Ba mai mult, unele dintre aceste privatizări sunt calificate de liberal-reformatori drept antinaţionale. În felul acesta, cea de-a treia componentă a Coaliţiei vrea să se distanţeze de unele probleme intens discutate în societate, mai ales cele privind Aeroportul Internaţional Chişinău şi Banca de Economii. Cred că şi liberal-reformatorii, de asemenea, îşi vor găsi electoratul pe segmentul de centru-dreapta.
Profit: Cum apreciaţi dialogul dintre principalii actori politici în anul 2013? Există premise pentru a crede că politicienii noştri devin mai elevaţi din acest punct de vedere?
T.C: Îmi pare rău să constat dar, pe an ce trece, limbajul politicienilor moldoveni devine tot mai dur, de stradă, licenţios, cu atacuri la persoană sau cuvinte din vocabularul interlop, fapt care într-un stat democratic nu poate fi acceptat. Eu cred că, treptat, politicienii care folosesc un asemenea limbaj nu vor mai avea loc în politică. Pentru aceasta însă este necesar de a institui sistemul electoral mixt. În felul acesta vom avea în Parlamentul Republicii Moldova deputaţi mult mai cultivaţi şi erudiţi. În rezultat, vom disciplina atât Parlamentul, cât şi cetăţenii care vor vota.
Profit: În acelaşi timp, nu credeţi că există riscul ca în cazul sistemului electoral mixt deputaţii să fie cumpăraţi şi compromis astfel votul cetăţenului?
T.C.: În Republica Moldova totul se vinde şi se cumpără. Totodată, vedem că aşa-zisele partide democratice nu au o democraţie veritabilă în cadrul partidelor. Acestea se aseamănă mai mult cu nişte întreprinderi individuale sau SRL-uri. Eu pledez pentru sistemul electoral mixt, pentru schimbarea calităţii partidelor, pentru că în rezultat liderii partidelor vor alerga după persoane de calitate şi mai puţin după „umplutură”, aşa cum, de fapt, se întâmplă în prezent. De aceea, cred că sistemul electoral mixt va disciplina şi partidele, şi societatea, iar în rezultat, legătura dintre ales şi alegător va fi mult mai strânsă.
Profit: Cum aţi caracteriza relaţiile politice bilaterale dintre Moldova şi ţările considerate parteneri strategici ai ţării noastre – UE, SUA, România, Rusia, Ucraina?
T.C.: În ceea ce priveşte parteneriatul strategic cu UE, SUA şi România, vedem că în acest an relaţiile s-au îmbunătăţit în comparaţie cu anul 2012. În anul curent am avut parte de vizite ale oficialilor de rang înalt din România, UE şi SUA, fapt care demonstrează că partenerii noştri sunt deschişi faţă de Moldova. Trebuie doar să fructificăm această deschidere în interesul Republicii Moldova şi să nu ne oprim doar la nivel de declaraţii. Un precept biblic spune: „Cere şi ţi se va da”.
Referitor la parteneriatul strategic cu Ucraina şi Rusia, observăm că relaţiile cu Rusia au fost îngheţate, iar pe multe segmente, din contra, chiar s-au înrăutăţit. În special, am în vedere interdicţia importului de produse din Moldova, creşterea presiunilor din partea Rusiei în urma parafării Acordului de Asociere la Vilnius. Cu Ucraina, deşi mergeam în acelaşi pas cadenţat spre UE, acum ea bate pasul pe loc. Din aceste considerente, cred că Moldova trebuie să-şi consolideze parteneriatul strategic cu Ucraina, fiindcă doar în astfel de condiţii există premise pentru soluţionarea conflictului din stânga Nistrului. Moldova poate asigura securitatea frontierei doar prin stabilirea unui parteneriat strategic cu Ucraina. Noi trebuie să susţinem Ucraina în drumul său spre integrarea europeană.
Profit: Numiţi trei factori care, în opinia Dvs., au împiedicat pătrunderea investiţiilor străine în Moldova în acest an?
T.C.: Principalul factor a fost criza politică din cadrul Alianţei pentru Integrare Europeană, al doilea – privatizarea netransparentă a Băncii de Economii şi concesionarea Aeroportului Internaţional Chişinău, iar al treilea - lipsa de încredere în sistemul judecătoresc. Mulţi investitori consideră că în Moldova justiţia se cumpără, prin urmare nu doresc să investească într-o ţară unde nu-şi vor putea recupera investiţiile.
Profit: În opinia Dvs., care probleme au rămas nesoluţionate în anul 2013?
T.C.: În primul rând, este vorba despre problema corupţiei care în loc să se diminueze, din contra, înfloreşte. Nu a fost soluţionată nici problema reformei organelor ocrotirii normelor de drept, procuraturii, sistemului judecătoresc, Ministerului Afacerilor Interne. De asemenea, nu s-a rezolvat problema crizei politice constituţionale referitoare la nealegerea preşedintelui ţării, art. 78 al Constituţiei. Aceste probleme trebuiau soluţionate în 2013, fiindcă 2014 este un an electoral şi, prin urmare, politicienii îşi vor concentra toată atenţia asupra campaniei electorale.
Profit: Apropo, mai mulţi experţi afirmă că viitoarele alegeri parlamentare vor fi foarte murdare.
T.C.: Subscriu acestor aprecieri. Cu siguranţă, se vor utiliza toate tehnologiile imposibile şi mai puţin legale pentru ca, în cele din urmă, să fie discreditaţi concurenţii electorali. Aici am în vedere lupta dintre partidele Liberal şi Liberal-Reformator, lupta dintre Partidul Liberal în raport cu PLDM pentru împărţirea segmentului electoral. De asemenea, nu exclud că va începe o campanie murdară între PDM şi PCRM pentru electoratul de stânga.
Prin urmare, să nu ne mire dacă vom fi martorii unor scandaluri şi bătăi în cadrul Parlamentului sau a exprimărilor cu cuvinte necenzurate. Vor fi utilizate toate mijloacele, posibile şi imposibile, pentru a câştiga lupta politică.
Profit: Numiţi principalele trei realizări economice din anul 2013?
T.C.: Fiind un an rodnic, am avut parte de o creştere agricolă importantă, în special la capitolul cereale, fructe şi legume. În acelaşi timp, de multe ori, o parte din această roadă nu a putut fi realizată din cauza interdicţiei la importul în Federaţia Rusă. Prin urmare, pe viitor autorităţile trebuie să identifice soluţii în vederea diversificării pieţei pentru producătorii agricoli. O altă realizare ţine de identificarea soluţiei privind sistemul termoenergetic şi anume - fuzionarea CET-urilor cu Întreprinderea Termocom. Anul a fost marcat şi de o creştere în domeniul construcţiilor, s-au deschis parcuri industriale, iar primele investiţii dau roade. Deşi nu ne putem lăuda cu o creştere economică mare, dar, cu siguranţă, începutul este bun.
Profit: Cum va fi anul 2014 din punct de vedere politic?
T.C.: 2014 va fi un an în care vom avea parte de multe dezamăgiri la capitolul calitatea legislatorilor. La fel, va fi un an în care bugetul va avea un caracter social şi mai puţin unul investiţional. Va fi un an în care nu este exclus că componentele Coaliţiei de guvernare vor începe din nou să se certe. Vor încerca însă să se suporte unii pe alţii, pentru că, potrivit legislaţiei, în ultimele şase luni până la alegerile ordinare nu mai pot fi declanşate alegeri anticipate. De asemenea, va fi un an care va aduce dividende politice Republicii Moldova sub aspectul politicii externe, în condiţiile în care va fi semnat Acordul de Asociere. În cele din urmă, 2014 va fi anul când vom schimba parlamentarii la faţă şi vom avea noi deputaţi. Aceştia au îmbătrânit deja în Parlament.
Profit: Dar din punct de vedere economic?
T.C.: Din punct de vedere economic, anul va fi unul stabil în sensul că nu vor avea loc mari creşteri economice. Mai puţin îmi voi lega speranţele de beneficiile aduse de privatizarea celor 198 de întreprinderi. Nu ştiu în ce măsură ele vor avea un efect benefic asupra economiei Moldovei, dar ţinând cont de faptul că 2014 este un an electoral, cred că şi aceste privatizări se vor desfăşura în condiţiile unui nivel minim de transparenţă şi vor satisface poftele unor politicieni în detrimentul întregului popor. Eu pledez pentru ca aceste privatizări să fie realizate în baza principiului transparenţei, iar la ele să fie invitaţi cât mai mulţi investitori din UE şi cât mai puţini din Federaţia Rusă.
Profit: Cu ce probleme grave de ordin economic s-ar putea confrunta Guvernul în anul care vine şi ce poate face pentru a le evita?
T.C.: Principala problemă pe care o văd în acest sens este că s-ar putea să nu existe mijloace suficiente pentru acoperirea deficitului bugetar de 2,4 mlrd. de lei. De asemenea, nu este exclus să avem parte de o iarnă geroasă sau de un an secetos şi să ne confruntăm cu probleme serioase în domeniul agriculturii. Totodată, s-ar putea ca o parte din băuturile alcoolice să nu-şi găsească desfacerea pe pieţele europene şi cele asiatice. Dacă va fi promovată o politică abilă, atunci s-ar putea să depăşim aceste probleme.
Profit: Ce notă aţi acorda Guvernului Leancă în anul 2013? Câte dintre aşteptările legate de acest Guvern s-au adeverit şi câte nu?
T.C.: Dacă aş face o comparaţie cu Guvernul Filat, căruia i-am acordat note între patru şi cinci, atunci Guvernul Leancă trebuie să recunosc că este mai eficient, iar nota acordată ar fi între şase şi şapte. Cred că acest Guvern mai are încă multe de învăţat, însă cel mai important este că a adus stabilitatea în Moldova şi a parafat Acordul de Asociere la Vilnius. În acelaşi timp, am aşteptat ca acest Guvern să realizeze şi alte promisiuni făcute cetăţenilor, cum ar fi crearea a 10 mii de locuri de muncă, lupta cu corupţia etc. Prin urmare, observăm că acest Guvern mai are mult de lucru la capitolul realizării promisiunilor făcute public în faţa cetăţenilor.■
Adauga-ţi comentariu