Profit №_12_2023, decembrie 2023
Mere cu „Un gust deosebit”
Chiar dacă merele din Moldova sunt cultivate conform unor tehnologii avansate, au un gust deosebit şi aspect competitiv, totuşi acestea cu dificultate pot fi recunoscute pe pieţele externe. Pentru a promova merele moldoveneşti peste hotare, producătorii agricoli din ţară, împreună cu reprezentanţii Proiectului Competitivitatea Agricolă şi Dezvoltarea Întreprinderilor (ACED), finanţat de către Guvernul Statelor Unite, au elaborat pentru merele moldoveneşti un nou logo de brand MOLDOVA, cu sloganul “Un gust deosebit”.
Vicedirectorul proiectului ACED, Ion Perju, susţine că ideea de a aplica logoul MOLDOVA pe merele moldoveneşti a apărut cu mult timp în urmă, însă acest lucru a fost materializat abia în acest an în cadrul expoziţiilor ”World Food Moscow” şi ”Toamna de Aur” din Rusia.
„În cadrul expoziţiilor mulţi vizitatori şi chiar firme ruseşti şi-au manifestat interesul pentru merele noastre şi au apreciat ideea marcării acestor fructe. Suntem convinşi că noul logo MOLDOVA va oferi noi perspective producătorilor agricoli şi va face ca interesul consumatorilor externi pentru produsele moldoveneşti să crească”, susţine Ion Perju.
Pe lângă faptul că au un gust deosebit, merele marcate cu logoul MOLDOVA arată şi foarte bine. Pentru ca să devină un brand de ţară logoul urmează a fi înregistrat şi legalizat la Agenţia de Stat pentru Proprietate Intelectuală a Republicii Moldova, care este organul guvernamental specializat, învestit cu dreptul de a acorda protecţia obiectelor de proprietate intelectuală. Chiar şi aşa nu toţi producătorii vor putea utiliza noul logo. Vor primi acest drept doar producătorii care vor produce mere ecologice, calitative şi cu proprietăţi gustative înalte.
Pentru a putea asigura cu stikere speciale producătorii de mere, Agenţia SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID) va organiza un tender de selectare a companiei care se va ocupa cu printarea acestora. Producătorii care vor dori să utilizeze noul logo se pot adresa în cadrul Proiectului ACED pentru a fi asiguraţi cu stikere. În prezent, doar câteva companii exportatoare utilizează noul logo pe merele comercializate.
În cadrul campaniei de promovare a logo-ului naţional solidar, ACED va susţine participarea în comun a companiilor şi asociaţiilor de producţie din Republica Moldova la expoziţia ”Fruit Logistica – 2013” de la Berlin, Germania, care este una dintre cele mai mari activităţi expoziţionale în domeniul fructelor proaspete în lume.
Majoritatea producătorilor de fructe din Moldova salută iniţiativa de promovare a exporturilor de produse proaspete din Moldova sub un brand comun.
Petru STRATAN, director executiv al Asociaţiei producătorilor şi exportatorilor de fructe ”Moldova Fruct”: Designul acestui logo este foarte reuşit. Sunt convins că de pe urma utilizării acestuia vor beneficia nu doar producătorii şi exportatorii moldoveni, dar şi întreaga ţară. Este necesar să elaborăm cerinţele de calitate pentru cei care vor să facă afaceri cu numele de brand naţional. Nu putem permite ca cineva care are produse necompetitive să-şi comercializeze fructele cu acest brand pentru că riscăm să ne pierdem imaginea în faţa cumpărătorilor.
În prezent şi companiile producătoare de carton aplică deja noul logo MOLDOVA cu sloganul “Un gust deosebit” pe lăzile cu fructe destinate pieţelor internaţionale.
Actualmente, noul brand este în regim de testare, iar dacă vânzările merelor moldoveneşti vor creşte, producătorii agricoli îşi propun să extindă aria de întrebuinţare a acestuia. Aceştia vor să markeze nu doar fructele, dar şi legumele produse în Moldova, precum roşiile sau castraveţii. De asemenea, de noul logo s-au arătat interesaţi şi producătorii de struguri de masă.
În opinia lor, aplicarea logoului MOLDOVA pe fiecare lădiţă de struguri va spori vânzările, în special, pe piaţa rusă, unde strugurii moldoveneşti sunt la mare căutare, doar că în lipsa marcării cumpărătorii nu-i pot deosebi.
Ideea de a marca fructele şi legumele vine din Occident. Pe piaţă putem vedea fructe exotice, în special, banane sau portocale de import marcate cu stikere cu denumirea ţării de origine. Deocamdată, nu putem spune cu siguranţă că „ştampilarea” merelor va majora vânzările producătorilor autohtoni, însă, cu certitudine, astfel Moldova va deveni mai cunoscută peste hotare şi îşi va promova mai competitiv produsele.■
Adauga-ţi comentariu