Profit №_12_2023, decembrie 2023
Cînd punem punct contrabandei?
Contrabanda cu ţigarete este una dintre multiplele probleme care dau mare bătaie de cap autorităţilor. Acest fenomen negativ nu doar prejudiciază bugetul statului, ci şi îi crează o imagine nu tocmai favorabilă în exterior. Cu toate acestea, se pare că soluţionarea definitivă a problemei contrabandei cu ţigarete rămîne o misiune imposibilă, cel puţin, deocamdată.
Contrabandiştii au avut întotdeauna de profitat de pe urma „afacerilor” cu ţigarete, de vreme ce fenomenul nu este unul în scădere. În special, ţigaretele din Moldova sînt „exportate” în România sau pe piaţa Uniunii Europene, unde preţurile sînt de cîteva ori mai mari. În timp ce autorităţile au declarat „război” contrabandei cu ţigarete, contrabandiştii nu s-au pierdut cu firea, inventînd noi metode de transportare a ţigaretelor, în unele cazuri ingeniozitatea lor întrecînd orice limite.
Astfel, metodele de contrabandă cu ţigaretele moldoveneşti sînt foarte variate - de la ţigarete ascunse în tavanul vagoanelor de tren la cele tăinuite în lăzi cu mere, în sistemul de ventilaţie al maşinii, în cutii în care în acte figurează altă marfă, în rezervorul de combustibil sau cu barca peste Prut. Printre metodele de contrabandă mai noi se numără tăinuirea a zeci de pachete de ţigări în botul pantofilor mărimea 44, posesorul cărora de fapt poartă mărimea 38. Alte persoane cu greutate medie îşi înfăşoară cu lipici în jurul corpului zeci de pachete de ţigarete şi trec, astfel, hotarul de mai multe ori pe zi.
Deşi la prima vedere se pare că aceste persoane nu pot transporta o cantitate prea mare de ţigarete, experţii în domeniu susţin că zicala populară „buturuga mică răstoarnă carul mare” caracterizează perfect starea de lucruri la acest capitol.
Astfel, zecile de persoane care zilnic trec hotarul de mai multe ori avînd asupra lor sute de pachete de ţigări, timp de o lună pot transporta o cantitate echivalentă uneia aduse în România cu ajutorul unui tir, de exemplu. Contrabandiştii îşi pot permite „luxul” de a „angaja” asemenea persoane, care pentru o remunerare nu prea mare, dar semnificativă pentru cei care nu dispun de un alt loc de muncă, sînt gata să facă naveta între cele două ţări.
Diferenţa de preţ între ţigaretele comercializate în România şi în R.Moldova este destul de mare. Cel mai ieftin pachet de ţigarete în România costă legal un euro, faţă de 2-3 lei în R.Moldova. Potrivit experţilor, anume diferenţa între preţul ţigaretelor pe piaţa legală şi cea ilegală determină un nivel înalt al contrabandei. O bună parte din ţigaretele care ajung să facă obiectul contrabandei provin de la Combinatul „Tutun CTC”. Acesta însă dă din umeri şi spune că „comercializează toate produsele de tutun prin intermediul distribuitorilor”.
Atît autorităţile din România, cît şi cele din R.Moldova susţin că anual la hotarul moldo-român sînt depistate circa 2 mil. pachete de ţigarete de contrabandă. Este o cifră impunătoare, care vorbeşte şi despre volumul de ţigarete care, în pofida tuturor eforturilor depuse de ambele părţi, continuă să ajungă în România. Vă imaginaţi care este preţul acestei „afaceri” dacă numai la vamă sînt depistate fie de partea moldovenească, fie de cea română, circa două milioane de pachete, iar R.Moldova rămîne principalul „furnizor” pe piaţa românească a ţigaretelor de contrabandă?
O posibilitate de a lupta cu contrabanda ar fi majorarea preţului la ţigarete şi racordarea acestora la preţurile din UE. Aici însă apar alte întrebări. Va putea oare consumatorul să facă faţă acestor majorări şi cine garantează că ele nu vor contribui deja la înflorirea contrabandei pe teritoriul R.Moldova? Sînt întrebări care rămîn, deocamdată, fără răspuns, care însă nu este atît de greu de intuit.
Opinia expertului - Viorel Chivriga, expert economic IDIS „Viitorul”
Cel mai eficient mijloc de a lupta cu contrabanda este securizarea frontierei de stat, atît de la est, cît şi de la vest. Dotarea tehnică eficientă a celor trei puncte vamale – Leuşeni-Albiţa, Giurgiuleşti-Galaţi, Sculeni-Sculeni – şi-a demonstrat eficienţa în acest sens. Nu poţi lupta cu contrabanda în lipsa unei dotări tehnice corespunzătoare. În momentul în care toate punctele de trecere a frontierei vor fi dotate cu echipament corespunzător, se va crea un cordon foarte serios în calea contrabandei, iar nivelul acesteia va scădea ireversibil în viitor. În ceea ce priveşte, majorarea accizelor la ţigarete şi racordarea preţurilor la nivelul celor din România, nu cred că acest lucru va avea efectul scontat. Este bine ştiut că atunci cînd se pun anumite bariere în calea fumatului, cu siguranţă apar alte posibilităţi de a achiziţiona produse de tutungerie. În aceste cazuri ar putea fi vorba de înflorirea contrabandei din orient sau de producerea în condiţii indecente a ţigărilor necalitative, care ar putea provoca numeroase boli. Plăţile sociale pe care statul va fi nevoit să le achite în acest caz vor fi mult mari mari, decît efortul autorităţilor de a securiza frontierele şi de a menţine un nivel accesibil al preţurilor la ţigarete.
Opinia producătorului - Nicolae Corlăteanu, responsabil pentru relaţii corporatiste şi comunicare al Reprezentanţei din Moldova „JT International Luxembourg” S.A.
JT International consideră că problema contrabandei şi a comerţului cu produse contrafăcute trebuie soluţionată în cadrul unui parteneriat constructiv dintre producători şi guvernele statelor. În acest caz, cooperarea este un element esenţial, deoarece nici industria tutunului şi nici guvernele nu pot soluţiona individual problemele asociate comerţului ilicit cu produse din tutun. JTI a cooperat întotdeauna cu agenţiile guvernamentale în lupta împotriva contrabandei şi participă la mai multe programe publice şi organizate de industrie, menite să prevină toate tipurile de contrabandă şi contrafacere a ţigaretelor şi produselor din tutun. De exemplu, programul „Cunoaşte-ţi clientul” este implementat pentru a avea certitudinea că JTI vinde produsele sale clienţilor integri, capabili să demonstreze că respectă legislaţia locală şi standardele interne riguroase. De asemenea, un alt program „Tracking and Tracing” urmăreşte marcarea ambalajului ţigaretelor produse de JTI pînă la nivel de cartuş pentru a facilita obţinerea de către autorităţile publice a informaţiilor legate de producerea, stocarea şi vînzarea produselor. De asemenea, ca parte a eforturilor menţionate, JTI a semnat pe 14 decembrie 2007 un acord pe 15 ani cu Comisia Europeană şi cu 26 de state membre ale UE, ulterior extins asupra tuturor statelor membre, care defineşte cooperarea noastră în domeniul combaterii comerţului ilegal cu ţigarete pe teritoriul Europei.
Potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare Novel Research, circa 1/3 din ţigările fumate în România sînt de contrabandă. În acelaşi timp, 31,5% din contrabanda сu ţigarete care ajunge pe piaţa românească provine din R.Moldova. Mai mult decît atît, ţara noastră este „lider” la acest capitol, fiind urmată de Ucraina cu 24% şi Serbia cu 21,7%. Prejudiciul cauzat statului român de contrabanda din Moldova a fost estimat la circa 60 mil. euro trimestrial. |
Adauga-ţi comentariu