Profit №_12_2023, decembrie 2023
László Diósi: Schimbările vor fi „foarte vizibile”
La mijlocul anului 2019, unul dintre cei mai mari furnizori independenţi de servicii financiare din Europa Centrală şi de Est, OTP Group din Ungaria, a preluat de la grupul francez Société Générale una dintre băncile de top din Republica Moldova, Mobiasbancă-Groupe Société Générale. Potrivit noului preşedinte al băncii, László Diósi, OTP Group are planuri ambiţioase pentru Mobiasbanca, iar schimbările şi know-how-ul pe care acesta le aduce vor fi „foarte vizibile” deja în primele luni ale anului 2020. Într-un interviu acordat în exclusivitate revistei Profit, László Diósi vorbeşte despre obiectivele sale principale la Mobiasbanca, despre concurenţă, relaţiile cu clienţii şi acţionarii minoritari, precum şi aşteptările pe care le are din partea echipei.
Profit: Dle Diόsi, deţineţi funcţia de Preşedinte al Comitetului de Direcţie – CEO, Mobiasbanca – OTP Group S.A. din iulie 2019. Cum aţi caracteriza situaţia la Mobiasbanca în momentul preluării funcţiei de CEO?
L.D.: În primul rând, am găsit o bancă stabilă, cu toţi indicatorii financiari şi toate procedurile în regulă. De asemenea, am descoperit aici colegi foarte buni, care împreună formează o echipă unită şi profesionistă. În Republica Moldova am găsit o piaţă financiară stabilă şi plină de promisiuni.
Profit: Care sunt trei cele mai importante sarcini care au fost stabilite în faţa Dvs. de conducerea OTP Group?
L.D.: Cea mai importantă sarcină este de a dezvolta o strategie de creştere organică. O altă sarcină este de a elabora o strategie de dezvoltare a băncii pe termen lung, astfel încât OTP Group să devină, metaforic vorbind, un cetăţean bun, corect şi responsabil al RM.
Profit: De cât timp este nevoie pentru a realiza sarcinile stabilite şi ce intenţionaţi să faceţi în acest scop?
L.D.: Am demarat procesul în forţă şi sper că rezultatele vor fi foarte vizibile într-un an de zile. Într-o organizaţie atât de mare precum este Mobiasbanca, impactul nu se vede imediat. Aş compara Mobiasbanca cu o corabie mare, care este pur şi simplu obligată să facă toate manevrele încet şi cu mare atenţie. O asemenea corabie se mişcă foarte şi foarte încet, dar, odată ce procesul a început, rezultatele nu întârzie să apară. Intenţionăm să facem mai multe lucruri în paralel pentru a avea un impact general cât mai vizibil. În acest proces, OTP Group se bazează, în mod prioritar pe echipa Mobiasbanca.
Profit: Când spuneţi schimbări vizibile, la ce anume vă referiţi?
L.D.: Mă refer la serviciile online şi la procedurile de aprobare a creditelor şi de deservire a clienţilor în cadrul filialelor. Vom încerca să avem impact pe orice platformă de interacţiune cu clienţii.
Profit: Ce v-a surprins plăcut în activitatea Mobiasbanca, în particular, şi a sistemului bancar al RM în general?
L.D.: Insist pe subiectul care vizează personalul uman. Banca are angajaţi buni şi are potenţial. Vizitez intens filialele Mobiasbanca şi sunt plăcut surprins să întâlnesc angajaţi dedicaţi, competenţi, bine pregătiţi, receptivi şi gata să depună eforturi pentru a ne atinge obiectivele.
Cât priveşte piaţa bancară a RM, cred că este una bine dezvoltată şi competitivă. După curăţarea şi revitalizarea sistemului bancar ca urmare a furtului miliardului, pe piaţă va exista o concurenţă, aş spune eu, acerbă. Cel puţin între cinci cei mai mari jucători. Consumatorii vor avea doar de câştigat de pe urma acestei concurenţe.
Profit: Dar care sunt aspectele care credeţi că ar trebui îmbunătăţite? Sau asemenea aspecte nu există?
L.D.: Întotdeauna, la anumite capitole, există loc de mai bine. De exemplu, avem ce să dezvoltăm la capitolul produse şi servicii. De asemenea, serviciile online şi întreg procesul de digitalizare necesită îmbunătăţire şi dezvoltare.
Profit: După procurarea Mobiasbanca de OTP Group mai mulţi experţi locali au declarat că pentru Mobiasbanca urmează o perioadă de dezvoltare mult mai intensă, în care banca va promova o politică „mai agresivă”, iar concurenţa din partea ei va fi mai acerbă. Este adevărat?
L.D.: Da, desigur! Strategia acţionarilor care intenţionează să vândă o bancă diferă de cea a celor care o procură. După cum am spus deja, OTP Group vine cu o strategie de lungă durată pentru dezvoltarea băncii. Vom investi în Mobiasbanca şi vom acorda o atenţie deosebită concurenţei şi pieţei.
Aş vrea să menţionez faptul că OTP Group nu a venit pe această piaţă dintr-o simplă coincidenţă. Intenţionăm de mai mult timp să intrăm pe această piaţă şi am tot căutat momentul. Decizia grupului francez Société Générale de a vinde Mobiasbanca a venit în momentul potrivit pentru noi. Am investigat oportunitatea şi am văzut că strategiile şi know how-ul pe care Grupul OTP le foloseşte în companiile subsidiare din Ucraina, România, Serbia, Albania etc., pot fi folosite şi în RM. În aceste ţări am dezvoltat o serie de produse destinate sectorului agricol şi celui de IT, domenii care sunt prezente şi în Moldova. Recent, am fost surprins să aflu că exporturile de servicii IT din Moldova au depăşit exporturile de produse agricole. Deci, ne putem aduce şi noi contribuţia la dezvoltarea acestui sector.
Profit: Se spune că este rău soldatul care nu doreşte să devină general. Care este ambiţia Mobiasbanca pentru poziţia sa în sectorul bancar? Sau OTP Group nu pune astfel problema?
L.D.: Mobiasbanca se situează pe locul 3 potrivit unor indicatori şi pe locul 4 potrivit altor indicatori. Strategia noastră prevede, în primul rând, focusarea pe clienţii băncii. De asemenea, acordăm o atenţie deosebită procesului de creare a valorii adăugate pentru acţionari. Nu avem obiective în sine legate de locul pe care îl ocupăm pe piaţa bancară, dar ne bucurăm să fim în top 3 şi vom depune eforturi pentru a ne menţine pe această poziţie sau chiar a urca mai sus. Dorim să fim printre liderii pieţei, dar nu dorim să atingem acest scop cu orice mijloace. Dorim să ne dezvoltăm organic şi să oferim servicii de înaltă calitate şi cu valoare adăugată.
Profit: Vorbind despre clienţi. La scurt timp după ce OTP Group şi-a anunţat intenţia de a procura Mobiasbanca, reprezentanţii unei mari companii din RM, clienţi ai Mobiasbanca, şi-au exprimat speranţa că noii acţionari vor reduce din numărul „mult prea mare” de documente şi proceduri necesare pentru contractarea unor credite. Potrivit lor, procedurile au devenit mult mai dificile după frauda bancară din 2014, inclusiv şi pentru clienţii cu o istorie de creditare foarte bună. Ce le puteţi spune acestor clienţi?
L.D.: În primul rând, vom avea nevoie de ceva timp pentru a înţelege mai bine piaţa RM. În al doilea rând, există domenii unde nu putem şi nu vom face compromisuri. De exemplu, politicile de conformitate, procedeul „Cunoaşte-ţi clientul”, care sunt obligatorii la nivelul OTP Group. Multe aspecte şi cerinţe care sunt deja în vigoare în UE vor fi implementate în curând şi în RM, noi fiind printre primii care facem acest lucru.
Cât priveşte birocraţia, vom depune toate eforturile pentru a soluţiona această problemă într-un termen scurt. Sperăm ca efectele să fie vizibile timp de 6 luni. OTP Group are deja experienţa necesară la acest capitol.
Profit: În context, ce prevede business planul Mobiasbanca pentru anul 2020?
L.D.: La moment, suntem abia în proces de elaborare a planului pentru 2020. Nu vă pot da detalii cu privire la partea financiară a acestui plan, dar vă pot spune că, din perspectiva business-ului, el prevede dezvoltarea unui şir de produse noi, în special pentru sectorul agricol şi pentru ÎMM. Deja am început să dezvoltăm serviciile on-line, care vor fi mult mai avansate şi mai accesibile cel mult într-un an de zile. Lucrăm intens la aceste proiecte.
Profit: Ţinând cont de experienţa vastă pe care o aveţi, ce puteţi spune despre indicatorii ROE şi ROA ai Mobiasbanca, precum şi ai principalilor concurenţi ai băncii?
L.D.: Indicatorii înregistraţi de Mobiasbanca până în prezent arată destul de bine, iar noi suntem mulţumiţi. Totuşi, aceştia au fost influenţaţi de turbulenţele din 2014-2015. Acum piaţa bancară este în proces de stabilizare şi urmează să vedem care ar fi indicatorii optimi pe piaţă.
Profit: De cât timp credeţi că este nevoie pentru a integra Mobiasbanca în OTP Group?
L.D.: Experienţa OTP Group în alte ţări arată că această procedură durează circa 6 luni. Două luni au trecut deja, deci peste 4 luni, adică la începutul lunii februarie 2020, Mobiasbanca ar trebui să fie complet integrată în OTP Group. Avem experienţa şi cunoştinţele necesare pentru ca procesul să decurgă rapid şi eficient.
Profit: Ce ne puteţi spune despre procesul de reglementare a sectorului bancar în RM în comparaţie cu România şi Ungaria, ţări în care aţi activat anterior?
L.D.: Voi spune că acesta este foarte dezvoltat, iar BNM desfăşoară o activitate extraordinar de bună. Suntem satisfăcuţi de mediul creat pentru sectorul bancar. Metodologia aplicată de către BNM este conformă standardelor europene. Dezvoltarea este evidentă.
Profit: Consideraţi că Mobiasbanca este o bancă destul de capitalizată şi suficient de profitabilă?
L.D.: Da, este! Este o bancă super-capitalizată, eficienţa capitalului fiind mai mare de 20%. Este o cifră foarte şi foarte confortabilă. Mobiasbanca în sine este suficient de capitalizată şi lichidă, nivelul de depozite depăşind nivelul de credite. În acelaşi timp, OTP Group, este cel mai puternic grup bancar din UE, ne asigură spatele şi este gata să intervină în orice moment.
Profit: S-au observat modificări în dinamica depozitelor atrase sau a creditelor acordate de Mobiasbanca după schimbarea acţionarilor?
L.D.: Nu am observat o schimbare majoră. Dinamica este practic aceeaşi. Acesta este un semnal important pentru că OTP Group vine cu un mesaj de stabilitate şi continuitate. Dorim să păstrăm tot ce a construit Société Générale şi să ne dezvoltăm în baza acestui fundament.
Profit: Intenţionează noii acţionari ai băncii să extindă reţeaua de filiale şi agenţii pe teritoriul republicii? Cât de mult?
L.D.: Nu intenţionăm să facem acest lucru. Considerăm că cele 53 de filiale pe care Mobiasbanca le are în prezent pe întreg teritoriul ţării este suficient. Ceea ce dorim să facem este să dezvoltăm serviciile online şi serviciile de vânzări directe. Agenţii de vânzări ai Mobiasbanca vor merge la clienţii noştri. Acesta este planul pe termen lung.
De fapt, nu vom face altceva decât să urmăm practica internaţională. Această abordare se numeşte în engleză „bank at work”, adică agenţii băncii vin la locul de muncă al clientului şi încearcă să le vândă produsele bancare sau discută aspectele tranzacţiilor pe care aceştia doresc să le realizeze. De fapt, băncile sunt aceeaşi comercianţi şi vânzători. Diferenţa este că noi nu vindem clienţilor produse sau servicii, ci bani şi consultanţă.
Personal, în calitate de client, nu am fost într-o filială de mai bine de 10 ani. Nu a fost nevoie să fac acest lucru. Eu fac toate operaţiunile online, retrag bani de la bancomat şi primesc cardurile prin poştă.
În prezent, majoritatea clienţilor care stau la coadă în filialele băncilor din RM fac tranzacţii de rutină: transferuri băneşti, schimb valutar, deschidere de depozite, achitare de facturi etc.
În ţările din UE, marea majoritate a clienţilor efectuează deja aceste operaţiuni online, iar sute de filiale se închid în fiecare an datorită nivelului înalt de digitalizare a serviciilor bancare. Este un proces inevitabil, care, sunt sigur, va ajunge şi în RM într-un viitor nu foarte îndepărtat. Cozile pe care le vedem astăzi în filialele bancare din RM vor dispărea în 5 ani.
În acelaşi timp, eu nu cred în extreme. Nu cred că clienţii nu pot fi educaţi şi învăţaţi să utilizeze tehnologiile. În acelaşi timp, nu consider că o bancă poate exista fără filiale. Filialele vor rămâne, dar se vor transforma într-un fel de consilier de familie. În prezent avem doctor, preot şi profesor de familie - vom avea şi bancher de familie. Acest lucru este foarte important, deoarece la nivel de educaţie financiară nu stăm încă foarte bine, iar bancherul de familie va putea remedia situaţia la acest capitol.
Totodată, este foarte important să avem o relaţie onestă cu clienţii şi să le vindem ceea de ce ei au nevoie, nu ce dorim noi să le vindem. De exemplu, în multe cazuri, cardurile de credit sunt vândute greşit. Nu sunt de acord să vindem carduri de credit persoanelor care nu deţin depozite, deoarece cardul de credit este un instrument alternativ de investiţii, nu un instrument de credit - clientul investeşte banii săi în depozite şi în acelaşi timp se foloseşte de banii băncii. Dar dacă clientul nu înţelege acest lucru foarte bine, atunci costul acestor credite va fi mare. Iar în rezultat vom avea clienţi nemulţumiţi şi îndatoraţi. Deci, este mult mai bine să explicăm din start clienţilor toate riscurile şi oportunităţile produselor bancare. Nu există produse bancare fără riscuri.
Profit: În cadrul unei conferinţe internaţionale organizate recent la Chişinău de BNM, aţi vorbit despre intenţia Mobiasbanca OTP Group de a înfiinţa o fundaţie pentru educaţie financiară. Vă rog să ne daţi mai multe detalii la acest capitol.
L.D.: Într-adevăr, intenţionăm să creăm o fundaţie pentru educaţie financiară. Aceasta se va baza pe un know-how care este deja implementat cu succes în Ungaria pe parcursul a 10 ani. Conceptul a fost dezvoltat cu sprijinul fondurilor europene, iar metodologia este verificată de Ministerul Educaţiei din Finlanda.
În cadrul proiectului, am dezvoltat 8 module pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 10 şi 18 ani. Ultimul modul este destul de complicat. Nu cred că toţi cei care lucrează în mediul financiar cunosc toate noţiunile incluse în acest modul.
Ulterior, fundaţia din Ungaria a creat o fundaţie similară în România, a tradus toată informaţia în limba română şi a lansat proiectul în ţara vecină. Participanţii la proiect sunt familiarizaţi cu produsele bancare, sunt învăţaţi să gestioneze bugetul familiei, să facă economii pe termen lung şi chiar să se pregătească pentru perioada când nu vor mai activa şi vor fi la pensie. În RM, la etapa iniţială, vom prelua doar modulele pentru copii.
Profit: Cum vor fi selectaţi copiii?
L.D.: În primul rând, vom testa proiectul pe copiii angajaţilor băncii şi vom merge în şcolile unde vom vedea că există deschidere. Experienţa României şi a Ungariei arătă că elevii şi profesorii care au participat la proiect recomandă cursul colegilor, iar aceştia solicită serviciile noastre. În prezent, în România, nu mai putem accepta oferte pentru anul viitor, deoarece toate locurile sunt deja ocupate. Sperăm foarte mult ca acest proiect să se bucure de acelaşi succes şi în RM.
Profit: Recent, Mobiasbanca a anunţat un tender pentru procurarea a 3,5% din acţiunile care în prezent sunt deţinute de acţionarii minoritari. Care sunt aşteptările de la acest tender? Aveţi un mesaj pentru acţionarii minoritari, în special pentru cei care vor decide să nu-şi vândă acţiunile?
L.D.: Consider că oferta noastră este transparentă şi, personal, aş accepta-o. Sper că tenderul va fi un succes.
Profit: În prezent, costul unei acţiuni Mobiasbanca, cu un preţ nominal de 10 lei, este de 152 de lei. În opinia Dvs., acesta este un preţ înalt, mic sau acceptabil?
L.D.: Consider că este un preţ acceptabil.
Profit: Sursele revistei noastre susţin că OTP Group examinează posibilitatea achiziţionării altor active bancare în RM, lucru care îi va permite să urce pe locul întâi în topul instituţiilor financiar-bancare din RM. Cum comentaţi aceste informaţii?
L.D.: La moment ne focusăm pe proiectul de aliniere la OTP Group şi pe proiectul de creştere organică. În acelaşi timp, niciodată nu comentăm zvonurile.
Profit: OPT Group deţine companii subsidiare în peste 10 state din Europa Centrală şi de Est. Cum se vede Moldova în marea familie a OTP Group şi cum a fost ea primită în acest mare grup?
L.D.: Mobiasbanca a fost primită şi este privită de către ceilalţi membri ai OTP Group cu mare interes. Dar, aş vrea să accentuez faptul că în cadrul Grupului nu facem diferenţă între ţările unde avem companii subsidiare – „X”, este o ţară mare şi importantă, iar „Y” este una mai mică şi, respectiv, mai puţin importantă. Acolo unde suntem prezenţi, dăm dovadă de seriozitate. Cum am menţionat, în RM dorim să înţelegem piaţa locală şi să o abordăm foarte serios şi pe termen lung. Cred că avem know-how-ul potrivit pentru Republica Moldova şi dorim să contribuim la stabilitatea financiară a ţării şi la dezvoltarea serviciilor bancare.■
Adauga-ţi comentariu