Profit №_12_2023, decembrie 2023
Sărbătoarea Vinului face un salt calitativ
În ultimii ani, Moldova a devenit o „ţară a festivalurilor” de toate genurile. Unul dintre cele mai longevive şi cu tradiţii festivaluri este Sărbătoarea „Ziua Naţională a Vinului”, desfăşurată tradiţional la Chişinău în primul week-end al lunii octombrie. În opinia organizatorilor şi a participanţilor, ediţia din anul curent, a 13-a la număr, a fost cea mai reuşită, în special, datorită saltului calitativ – lucru datorat în mare parte cooperării strânse a producătorilor cu Oficiul Naţional al Viei şi Vinului (ONVV) şi Proiectul USAID Creşterea Competitivităţii şi Dezvoltarea Întreprinderilor II (CEED II). Acesta din urmă a fost, în ultimii ani, „bagheta magică” a sectorului vitivinicol din Moldova, reuşind să facă mai multe „minuni”. Ele ar putea continua şi pe viitor, cu condiţia că sectorul şi autorităţile vor fi receptive şi deschise pentru cooperare.
Potrivit organizatorilor, la Ziua Naţională a Vinului 2014 au participat zeci de companii, 130 mii de vizitatori, inclusiv turişti din peste 37 de ţări, s-au vândut 95 mii sticle de vin, în valoare de aproximativ 5 mil. lei, peste 400 persoane au participat la lecţiile Şcolii Vinului, iar 750 de persoane au plecat în Drumul Vinului direct din Piaţa Marii Adunări Naţionale. În cele două zile au fost consumate peste opt tone de carne, în compania vinului, servit din cele peste 35 mii de pahare speciale pentru degustare, vândute de organizatori. Majoritatea acestor cifre oficiale sunt recorduri absolute. Totuşi, susţin organizatorii, cea mai importantă realizare a sărbătorii din anul curent este creşterea calitativă, nu doar cea cantitativă, mai ales după ce la ediţiile anterioare, această sărbătoare avea conotaţii incompatibile cu obiectivele stabilite, devenind una dintre multiplele ocazii pentru a mânca frigărui şi a servi băuturi în spaţii publice.
În mare parte, creşterea calitativă a sărbătorii din acest an s-a datorat cooperării fructuoase dintre producătorii de vinuri din Moldova, ONVV, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare şi proiectul USAID CEED II, care din 2013 este partener strategic al evenimentului, iar din 2010 susţine dezvoltarea industriei vitivinicole prin multiple acţiuni de reformă şi programe de stimulare a competitivităţii sectorului.
Astfel, la propunerea şi cu sprijinul proiectului USAID CEED II, ONVV a lansat o campanie de comunicare şi PR activă, fiind organizate peste 10 întâlniri cu presa care s-au soldat cu peste 100 de apariţii în mass-media locală şi internaţională, numeroase publicaţii în media socială şi on-line. De asemenea, identitatea vizuală a sărbătorii a fost concepută sub egida brandului naţional „Wine of Moldova”, fiind elaborate un set de filmuleţe în care artişti din Moldova îşi exprimă susţinerea pentru cel mai cunoscut produs din Moldova - vinul. Proiectul USAID CEED II a organizat şi în acest an acţiunea „Redescoperă Moldova. O legendă vie”, în care au participat 12 bloggeri şi jurnalişti, care au descris legendele vinului nostru, citite şi urmărite în mediul on-line şi pe reţelele de socializare.
În cadrul campaniei de promovare a Zilei Vinului, ONVV şi proiectul CEED II au organizat o vizită în Moldova pentru un grup de 16 jurnalişti străini, specializaţi în domeniul vinului, lideri de opinie în pieţele ţintă de export (Polonia, Republica Cehă, România şi Slovacia) pentru vinurile din Moldova. La Chişinău au sosit reprezentanţii a două canale de televiziune din Cehia şi Slovacia, care au pus pe post emisiuni despre vinurile din Moldova şi Festivalul Vinului, contribuind, astfel, la popularizarea imaginii Republicii Moldova ca producător de vinuri de calitate.
Implicarea proiectului USAID CEED II în organizarea Sărbătorii Vinului este apreciată, în primul rând, de către producători, care susţin că fără ajutorul echipei creative a acestui proiect nu s-ar fi reuşit realizarea obiectivelor propuse.
Eugen PÂSLARU, vicepreşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Exportatorilor de Vinuri din Moldova: Noi, producătorii, suntem foarte mulţumiţi de cooperarea cu USAID şi, în particular, cu proiectul CEED II, care are un colectiv foarte creativ. În anul curent au fost realizate cele mai mari vânzări în cadrul Sărbătorii Vinului. CEED II este un proiect cu cerinţe mari, dar şi rezultate pe măsură. Cooperăm cu acest proiect nu doar la Sărbătoarea Vinului, dar şi la un şir de alte evenimente printre care evenimente de promovare peste hotare, participări la expoziţii internaţionale, dar şi „Vernisajul Vinului”. Astfel, aş vrea, din numele Asociaţiei Producătorilor şi Exportatorilor de Vinuri din Moldova, să mulţumesc Guvernului SUA pentru finanţarea proiectelor în domeniul vinificaţiei. Este un sprijin concret şi binevenit.
Potrivit producătorilor şi Proiectului USAID CEED II, o realizare importantă a Sărbătorii Vinului din anii 2013-2014 este readucerea evenimentului în PMAN.
La criticile împotriva desfăşurării sărbătorii în PMAN, Eugen Pâslaru aduce exemplul Festivalului Berii de la München, Oktoberfest, care, de asemenea, se desfăşoară pe una dintre principalele pieţe ale oraşului.
Vicepreşedintele Asociaţiei chiar se pronunţă pentru extinderea în spaţiu a sărbătorii, până la Teatrul de Operă şi Balet „Maria Bieşu” şi, respectiv, primăria municipiului Chişinău. „De fapt, nu există alternativă, deoarece la Chişinău nu avem o piaţă mai mare, iar la Moldexpo nu este suficient loc pentru parcare şi pentru vizitatori”, spune Eugen Pâslaru.
Aceeaşi opinie este împărtăşită şi de Diana Lazăr, vicedirector de proiect, manager: Industria vitivinicolă este una foarte importantă pentru economia naţională, în special, ţinând cont că întregul ciclu de producţie este situat în ţară. Astfel, este normal ca festivalul organizat de un sector ce reprezintă sursa de venit direct pentru peste 200 mii de moldoveni să aibă loc în centrul capitalei.
Potrivit reprezentantului CEED II, ediţia din 2014 a fost cea mai reuşită din ultimii ani, dar, în acelaşi timp, este doar un punct de reper pentru ediţiile care urmează.
„Festivalul Vinului trebuie să valorizeze vinul ca produs de calitate, pe care să învăţăm să-l descoperim, aprecia şi dezvolta în lumina tradiţiilor şi istoriei noastre milenare”, se arată convinsă Diana Lazăr.
Expertul internaţional în vinuri şi marketing şi consultant al proiectului USAID CEED II, Marco Tiggelman, care acordă asistenţă pentru implementarea programului „Wine of Moldova”, susţine că Festivalul Vinului este un factor important în procesul de promovare a vinurilor cu brandul „Wine of Moldova” şi de afirmare a ţării în calitate de producător serios de vinuri atât pe pieţele locale, cât şi pe cele internaţionale.
„Acest festival trebuie să devină o sărbătoare de care să se bucure toţi, nu doar un număr limitat de VIP-uri. Pentru publicul larg este o oportunitate de a vedea calitatea vinului pe care ţara lor îl poate produce. Cu cât mai repede sectorul va înţelege acest lucru, cu atât mai repede festivalul se va dezvolta”, spune Marco Tiggelman.
Cooperarea dintre sectorul vitivinicol din Moldova şi proiectul USAID CEED II nu se încheie aici. Astfel, în următoarele şase luni, care sunt ultimele luni de activitate ale proiectului, până în mai 2015, CEED II va acorda suport sectorului vitivinicol, prin intermediul Oficiului Naţional al Viei şi Vinului, în special pentru a creşte prezenţa de vinuri de calitate din Moldova pe pieţele UE, precum şi pentru a explora pieţe noi, cum ar fi cea chineză. Astfel, în perioada 12-14 noiembrie 2014, 20 de vinării din Moldova reprezentate sub egida brandului de ţară „Wine of Moldova” au lansat la Shangai, China, noul program de promovare a vinurilor de calitate. Evenimentul a fost urmat de o serie de cinci masterclass-uri tematice, organizate la standul naţional, şi moderate de una dintre cele mai renumite Master of Wine din China, Debra Meiburg.
Tot cu ajutorul proiectului CEED II, pe 28 octombrie, la Warşovia, ONVV a organizat „Wine of Moldova Vernissage”, care a inclus masterclass-uri cu sommelieri şi jurnalişti, degustări de vinuri şi evenimente B2B cu importatori şi distribuitori locali, şi s-a încheiat cu o gală a vinurilor din Moldova. Evenimente similare urmează a fi organizate în Cehia şi România.
O atenţie deosebită va fi acordată şi în continuare pieţei locale. Tradiţional, în luna decembrie, va fi organizat Vernisajul Vinului, ediţia de iarna. De asemenea, cu sprijinul USAID CEED II este planificată lansarea unei campanii locale de promovare a vinurilor moldoveneşti în reţelele de comercializare cu amănuntul şi în restaurante.■
Adauga-ţi comentariu