Profit №_12_2023, decembrie 2023
Fenomenul Silicon Valley
Acum un an, am luat avionul spre San Francisco împreună cu o echipă de colegi tineri. Doream să vedem din interior acest fenomen care se numeşte Silicon Valley. Când te gândeşti la tehnologii avansate din domeniul IT, primul lucru care-ţi vine în minte este această vale magică, o palmă de pământ între oraşele San Francisco şi San Jose din California, SUA.
Toţi doresc să facă o replică. Geneva, Toronto, Skolkovo, Cluj. Diferite dimensiuni, diferite posibilităţi şi ambiţii, o idee: cum creăm ecosistemul multidimensional specific pentru Silicon Valley. După o explorare atentă „la pas”, am ajuns la concluzia – niciodată!
Acest fenomen, până la urmă, are puţin de-a face cu tehnologia propriu-zisă. Este o invenţie pur antreprenorială americană. Este adevărat, la început, dacă e să considerăm începutul anului 1971 când Don Hoefler a folosit acest termen, totul se bazează pe tehnologie, semiconductoare, circuite integrale, microprocesoare, IBM, HP. Astăzi, aici nu se mai produce nimic fizic, aici se întâlnesc banii cu ideile. Un aspirator gigantic suflă banii dornici de risc şi aventură – zeci de miliarde de dolari. Sute de fonduri venture, avocaţi, consultanţi stau la dispoziţia celor care vor să „prindă” un nou Apple, Cisco, eBay, Oracle sau, mai nou, Facebook, Google.
Pe de altă parte, Silicon Velley este o imensă vitrină în care sunt expuse tot felul de idei. Această vitrină fizică o întâlneşti pretutindeni - în oficii, spaţii publice, baruri, restaurante, parcuri. Unicul subiect discutat: am o idee, un produs, vreau să ţi le vând, caut investitori. Ca investitor, dacă nu eşti în stare să oferi pentru prima rundă de investiţii 2 milioane de dolari, pentru a doua rundă - 5 milioane şi pentru cea de-a treia rundă - 20, nimeni nu stă de vorbă cu tine. Toţi investitorii ştiu că, până la urmă, 9 din 10 dolari vor fi pierduţi, dar pariază pe un nou Facebook.
Nici Guvernul Federal nu stă deoparte, unul dintre cei mai mari finanţatori din zonă este Departamentul Apărării al S.U.A. Guvernele tuturor ţărilor dezvoltate au reprezentanţe şi închiriază spaţii pentru companiile lor.
Un fenomen aparte îl constituie incubatoarele de afaceri. Puţine dintre ele supravieţuiesc mai mult de 3-5 ani.
Oferind spaţii şi servicii, o minimă şcolarizare pentru începători, incubatoarele primesc, în schimb, participarea în afaceri. Speranţa este ca cele 10% să fie într-un nou Google.
În centrul acestei poveşti de succes cu numele Silicon Valley se află Universitatea Stanford, una dintre cele mai prestigioase instituţii de învăţământ din lume. Componenţa etnică şi culturală este extrem de diversă. Toată lumea în miniatură. Numai originari din România şi Moldova sunt înregistraţi peste 25 de mii.
Concluzia este clară: dacă doreşti ca ideea ta să se întâlnească cu banii, trebuie să fii prezent în Silicon Valley.
Toate celelalte destinaţii sunt tranzitorii. Noi am putea şi trebuie să avem incubatoare IT. Încercând să creăm colaborări cu cei din Vale, implicând sistemul extins de mentorat şi expertiză până la plasarea fizică a oficiilor de Marketing şi Vânzări. Spatele „tehnic” poate rămâne acasă.
În unul din articolele următoare, voi încerca să fac o prognoză asupra perspectivei de dezvoltare a sectorului IT din Republica Moldova.■
Adauga-ţi comentariu