Profitразделитель ссылочного текста №_11-12_2022 (303), noiembrie-decembrie 2022

Fenomenul Silicon Valley

Ion STURZA | Punct de vedere

Acum un an, am luat avionul spre San Francisco împreună cu o echipă de colegi tineri. Doream să vedem din interior acest fenomen care se numeşte Silicon Valley. Când te gândeşti la tehnologii avansate din domeniul IT, primul lucru care-ţi vine în minte este această vale magică, o palmă de pământ între oraşele San Francisco şi San Jose din California, SUA.

Toţi doresc să facă o replică. Geneva, Toronto, Skolkovo, Cluj. Diferite dimensiuni, diferite posibilităţi şi ambiţii, o idee: cum creăm ecosistemul multidimensional specific pentru Silicon Valley. După o explorare atentă „la pas”, am ajuns la concluzia – niciodată!

Acest fenomen, până la urmă, are puţin de-a face cu tehnologia propriu-zisă. Este o invenţie pur antreprenorială americană. Este adevărat, la început, dacă e să considerăm începutul anului 1971 când Don Hoefler a folosit acest termen, totul se bazează pe tehnologie, semiconductoare, circuite integrale, microprocesoare, IBM, HP. Astăzi, aici nu se mai produce nimic fizic, aici se întâlnesc banii cu ideile. Un aspirator gigantic suflă banii dornici de risc şi aventură – zeci de miliarde de dolari. Sute de fonduri venture, avocaţi, consultanţi stau la dispoziţia celor care vor să „prindă” un nou Apple, Cisco, eBay, Oracle sau, mai nou, Facebook, Google.

Pe de altă parte, Silicon Velley este o imensă vitrină în care sunt expuse tot felul de idei. Această vitrină fizică o întâlneşti pretutindeni - în oficii, spaţii publice, baruri, restaurante, parcuri. Unicul subiect discutat: am o idee, un produs, vreau să ţi le vând, caut investitori. Ca investitor, dacă nu eşti în stare să oferi pentru prima rundă de investiţii 2 milioane de dolari, pentru a doua rundă - 5 milioane şi pentru cea de-a treia rundă - 20, nimeni nu stă de vorbă cu tine. Toţi investitorii ştiu că, până la urmă, 9 din 10 dolari vor fi pierduţi, dar pariază pe un nou Facebook.

Nici Guvernul Federal nu stă deoparte, unul dintre cei mai mari finanţatori din zonă este Departamentul Apărării al S.U.A. Guvernele tuturor ţărilor dezvoltate au reprezentanţe şi închiriază spaţii pentru companiile lor.

Un fenomen aparte îl constituie incubatoarele de afaceri. Puţine dintre ele supravieţuiesc mai mult de 3-5 ani.
Oferind spaţii şi servicii, o minimă şcolarizare pentru începători, incubatoarele primesc, în schimb, participarea în afaceri. Speranţa este ca cele 10% să fie într-un nou Google.

În centrul acestei poveşti de succes cu numele Silicon Valley se află Universitatea Stanford, una dintre cele mai prestigioase instituţii de învăţământ din lume. Componenţa etnică şi culturală este extrem de diversă. Toată lumea în miniatură. Numai originari din România şi Moldova sunt înregistraţi peste 25 de mii.

Concluzia este clară: dacă doreşti ca ideea ta să se întâlnească cu banii, trebuie să fii prezent în Silicon Valley.
Toate celelalte destinaţii sunt tranzitorii. Noi am putea şi trebuie să avem incubatoare IT. Încercând să creăm colaborări cu cei din Vale, implicând sistemul extins de mentorat şi expertiză până la plasarea fizică a oficiilor de Marketing şi Vânzări. Spatele „tehnic” poate rămâne acasă.

În unul din articolele următoare, voi încerca să fac o prognoză asupra perspectivei de dezvoltare a sectorului IT din Republica Moldova.■

 

Comentarii [7]

Comentariu
  • 23.11.2013 04:58:20
  • 26.11.2013 05:52:01 Ion
    Dl, Sturza, de ce nu investiti in tinerii din Moldova? De ce nu deschideti o intreprindere agricola sau de producere, pe care sa o transformati in una model si in baza careia sa aratati ca se poate de facut afaceri in Moldova. Ati crea cateva sute de locuri noi de munca iar plusul de imagine ar fi foarte mare. Mai ales ca inteleg ca desi nu declarati acest lucru deschis v-ar placea sa va intoarceti in politica.
  • 10.12.2013 04:46:34 Eu
    Nu sunt expert dar o sa arunc si eu 2 banuti :) Silicon Valley e Silicon Valley pentru ca e in US, o replica e practic imposibila fara spiritul de antreprenoriat american plus ca are avantajul timpului. In partea noastra a lumii nu cred ca goana dupa fondurile de investitii americane e cel mai bun "approach". Un angel investor cu experienta in verticala startup-ului poate face diferenta intre success & failure. Plus ca nu e nevoie de sute de milioane pentru a ridica un startup in domeniul IT, in general e necesara o mica investitie si ajutor in ceea ce priveste payments, cash flow, promotion, legal etc. Iar fondurile de investitii vin ele singure ulterior daca ai ce arata. Ma gindesc ca un serviciu de microfinantare local ar putea genera suficienti bani pentru perioada initiala a startup-urilor si ofera si selectia naturala a lor. Asta cu speranta ca exista patrioti care ar dori sa investeasca si cel mai probabil ei exista dar nu stiu ca pot sau nu stiu cum ar putea investi.
  • 09.01.2015 01:23:29
  • 11.11.2016 08:53:09
  • 07.05.2017 05:15:14
  • 11.04.2019 07:55:35

Adauga-ţi comentariu

© 2008 "Profit"

 

Ştiri
În cazul preluărilor materialelor de pe site este necesară indicarea sursei Profit.md
Sesiuni curente:
26
Afişări de site:
2278771
Vizitori unici:
4724164

WebArt Pro