Profit №_12_2023, decembrie 2023
Mastercard Day Awards: companiile care schimbă piața de plaţi din Moldova
Anual, în cadrul evenimentului Mastercard Day, compania Mastercard îşi premiază partenerii de încredere pentru contribuţia lor la dezvoltarea pieţei de plăţi din Republica Moldova. Acest eveniment este, în mod tradiţional, un loc de întâlnire, schimb de experienţă şi inspiraţie, discuţii despre cele mai actuale tendinţe şi inovaţii de pe piaţa globală de plăţi. În plus, este o oportunitate de a împărtăşi informaţii noi despre modul în care obiceiurile de plată, nevoile şi aşteptările cetăţenilor Republicii Moldova se schimbă. Revista „Bănci & Finanţe” – Profit a discutat cu liderii pieţei, realizările cărora au fost recunoscute de Mastercard în 2022, şi a aflat ce inovaţii au apărut pe piaţă în acest an, cu ce proiecte se mândresc aceştia şi la ce ar trebui să se aştepte deţinătorii de carduri în viitor.
În ultimii ani, Moldova a făcut un salt calitativ în ceea ce priveşte dezvoltarea plăţilor fără numerar, acesta fiind datorită tuturor participanţilor pieţii: băncilor, partenerilor comerciali, statului şi fiecărui utilizator. Încă doi ani în urmă, conform rezultatelor studiului nostru MasterIndex, doar jumătate dintre deţinătorii cardurilor foloseau cardul zilnic sau regulat în timpul săptămânii, astăzi această cifră ajunge la 70%. Treptat, plăţile fără numerar convenabile, rapide şi sigure devin o obişnuinţa persistentă în rândul locuitorilor Moldovei, iar puterea ei este greu de subestimat: astăzi deja 38% dintre deţinătorii de carduri susţin că sunt pregătiţi să treacă complet de la utilizarea numerarului în viitor.
Un astfel de progres este determinat de mulţi factori. În primul rând, este o muncă sistematică de extindere a reţelei de acceptare a plăţilor. Aici nu vorbim doar despre terminalele de plată obişnuite din incinta magazinelor, benzinăriilor sau altor puncte de vânzare. Împreună cu partenerii, deschidem noi spaţii prin introducerea plăţilor fără numerar în transportul public, obiectele de infrastructură urbană şi locurile de agrement, acolo unde viteza, confortul şi siguranţa au o însemnătate decisivă.
Un alt factor semnificativ care a influenţat dezvoltarea pieţei de plăţi a ţării este intrarea în forţă a plăţilor contactless. Astăzi, ponderea lor în comerţul fizic cu cardurile Mastercard este un număr record de 97%. Aceasta însuşire distinctivă a pieţei de plăţi din Moldova este progresivă şi inovatoare.
Ca confirmare a progresivităţii şi maturităţii a pieţei de plăţi al Republicii Moldova a fost lansarea în anul 2022 a unui şir de servicii digitale globale: Apple Pay, Google Pay şi Xiaomi Pay. În prezent, deţinătorii de carduri emise de către băncile moldoveneşti au posibilitatea înrolării cardurilor într-un portofel digital şi pot achita contactless cumpărăturile folosind smartphonul sau alte gadgeturi. La numai şase luni de la lansarea serviciilor date, aproape fiecare a cincea plată cu un card Mastercard în comerţul cu amănuntul fizic în Moldova este o plată contactless prin utilizarea unui smartphone sau alt gadget cu NFC. Nu orice ţară europeană se poate lăuda cu ritmuri de creştere atât de rapide şi, cu siguranţă, vom continua să dezvoltăm activ acest domeniu.
Însă, tehnologia nu este unicul lucru important în modelarea unui stil de viaţă fără numerar. Noi, cei de la Mastercard, credem în puterea emoţiilor şi impresiilor, şi ne străduim întotdeauna să oferim deţinătorilor noştrii de card o experienţă valoroasă. Doar în acest an, împreună cu partenerii noştri, am lansat peste 25 de campanii de marketing, mulţumind utilizatorii pentru plăţile fără numerar cu cadouri şi experienţe de nepreţuit, printre care au fost: bicicletele eco şi un automobil eco, o călătorie la finala Ligii Campionilor UEFA în Paris, o călătorie cu familia la Disneyland, o călătorie la Săptămâna Modei de la Milano.
În mod incontestabil, toate acestea au devenit posibile datorită colaborării strânse cu partenerii noştrii de încredere, realizările cărora au fost lăudate în cadrul Mastercard Day 2022. Sunt convinsă că ne aşteaptă şi alte proiecte, care vor aduce noi oportunităţi tehnologice pentru locuitorii Republicii Moldova.
Moldindconbank deţine o cotă de aprope 40% din piaţa cardurilor de plată din ţară şi recent a devenit prima bancă care a emis 1 milion de carduri. Pentru a putea menţine poziţia de lider pe piaţa plăţilor din Republica Moldova, dar şi a păstra încrederea a sute de mii de clienţi, este necesar să fim mereu aproape de aceştia, ceea ce şi face Moldindconbank.
Avem cea mai mare reţea de sucursale şi bancomate în toată ţara, suntem mereu alături în telefoanele mobile ale clienţilor, întrucât prin intermediul aplicaţiei noastre pot face diferite operaţiuni chiar de acasă. Acest rezultat este, în primul rând, graţie vânzătorilor noştri din reţea şi a întregii echipe. Moldindconbank activează conform sloganului său – „Mereu alături!”.
Cel mai importante succes pentru Moldindconbank este că în acest an primii în Moldova am emis cardul cu numărul 1 milion. La fel, o altă reuşită a noastră din 2022 este lansarea cardului Instant, de care clientul poate beneficia pe loc în bancă – într-o singură vizită şi în timp record, primeşte gratuit un card de plată de la Moldindconbank! Totodată, în acest an am lansat mai multe campanii în parteneriat cu Mastercard.
În prezent, este activă promoţia „Cadouri de poveste la deschiderea cardului Mastercard de la Moldindconbank”, care va dura până în data de 11 ianuarie 2023. Aceasta prevede multe cadouri şi premii băneşti, dacă clientul îşi deschide un card Mastercard la Shopping MallDova sau Zity Mall. Iar dacă în perioada 11 noiembrie – 11 ianuarie acesta face minimum o tranzacţie de 500 lei cu cardul Mastercard de la Moldindconbank la POS-terminale instalate la comercianţi şi/sau în mediul online din RM şi/sau străinătate, automat este inclus în tombola pentru o excursie pentru patru persoane în Laponia. De asemenea, un alt proiect atractiv realizat anul acesta de Moldindconbank şi Mastercard a fost o promoţie, în rezultatul căreia am oferit în dar trei călătorii pentru toată familia pe insula Tenerife.
Altă colaborare frumoasă cu Mastercard este proiectul social „Cu grijă”, care are scopul de a oferi sprijin şi beneficii suplimentare deţinătorilor de carduri sociale de la Moldindconbank, din mun. Bălţi. Promoţia se desfăşoară începând cu data de 20.08.2022 până la data de 20.08.2023 şi se adresează atât pensionarilor, cât şi mămicilor sau altor persoane care primesc pensia şi indemnizaţii de la Casa Naţională de Asigurări Sociale pe cardul social de la Moldindconbank şi Mastercard.
Pentru anul viitor, Moldindconbank se angajează să facă schimbări globale în domeniul produselor şi serviciilor digitale, precum şi să îmbunătăţească calitatea serviciilor pentru clienţii noştri.
În special, vom adăuga noi funcţii şi produse în Mobile Banking, vom lansa un Contact-Centru modern, care ne va permite să deservim clienţii la cel mai înalt nivel, vom îmbunătăţi experienţa clienţilor (UX) ce ţine de plăţile cu cardul pe internet şi în magazine. De asemenea, Moldindconbank va implementa un proiect privind achitarea cu carduri în transportul public, în unul dintre cele mai mari oraşe din ţară.
Maib a fost premiată anul acesta cu două distincţii importante – „Cashless Leader” şi „Industry Breakthrough” în cadrul evenimentului Mastercard Day 2022. Aceste rezultate ar fi fost imposibile fără clienţii şi echipa maib, cărora le mulţumesc: primilor – pentru încredere şi alegere, echipei – pentru inovaţie şi profesionalism, partenerului nostru Mastercard – pentru aspiraţia sa de a inova continuu.
În anul 2022, am pus accentul pe inovaţie şi pe confortul clienţilor maib, dezvoltând produse şi servicii care să le facă viaţa mai simplă şi mai uşoară, dar şi să răspundă tuturor necesităţilor lor, orice ar face şi oriunde s-ar afla fiecare client. Ca bancă, maib a început procesul de implementare a agile, transformându-şi modul de lucru şi abordare a proceselor. Aceasta ne-a permis să comunicăm şi mai mult cu clienţii, să le înţelegem şi mai bine necesităţile şi să răspundem aşteptărilor lor într-un timp foarte rapid, reuşind deja să le devansăm în multe aspecte aşteptările şi să surprindem plăcut. Cardurile digitale lansate de maib sunt doar un exemplu în acest sens.
Creând carduri ideale pentru cumpărături şi utilizare zi de zi, cu avantaje adiţionale cum ar fi cashback, am reuşit să facem cardul de plată un instrument zilnic convenabil pentru un stil de viaţă fără numerar. Dacă e să vorbim despre ecosistemul cardurilor maib gama, acestea permit clienţilor să primească un cashback de până la 15% de la partenerii maib, dar şi un cashback garantat de 0,5% din partea băncii pentru tranzacţiile de achitare. În prezent, peste o sută de mii de clienţi se bucură de toate avantajele cardurilor ideale maib gama, numărul lor fiind în continuă creştere, la fel şi lista partenerilor gama, care a depăşit numărul de o mie de comercianţi la momentul actual.
Pe parcursul anului am reuşit să creăm o sinergie excelentă între bancă, clienţii maib şi partenerii noştri. Am lucrat cu dedicaţie şi am lansat mult-aşteptatele portofele electronice: Apple Wallet, Google Wallet şi Garmin Pay, în care clienţii pot cu lejeritate înrola cardurile Mastercard. Lansarea acestor portofele a adus plus de comoditate procesului de achitare cu smartphone-ul sau ceasul inteligent.
Am dezvoltat proiectul dedicat achitării cashless în transportul public din capitală. Am reuşit să popularizăm achitările cashless şi să creăm experienţe memorabile clienţilor noştri prin intermediul festivalurilor desfăşurate împreună cu partenerul nostru strategic, Mastercard. „O seară în parc”, „Eugen Doga 85”, „Street Food and Wine Festival”, Ziua Naţională a Vinului – sunt doar câteva dintre evenimentele de anvergură desfăşurate în parteneriat cu Mastercard.
În anul 2023, vom continua să fim agili şi să devansăm aşteptările clienţilor noştri. Vom continua să realizăm strategia ambiţioasă a maib centrată pe client şi orientată spre crearea unui nou standard al experienţei clienţilor orice ar face şi oriunde s-ar afla. Deşi nu putem ridica prea mult cortina referitor la produsele şi serviciile pe care le vom dezvolta, pot spune că acestea vor fi revoluţionare, vor crea experienţe extraordinare, digitale şi mai mult decât comode atât pentru clienţii din Moldova, cât şi pentru diaspora noastră aflată pe diverse continente. Inteligenţa Artificială se va face şi mai mult resimţită în toate produsele şi serviciile noastre bancare. Totodată, vom pune accent pe emoţiile clienţilor noştri în raport cu banca lor, maib şi vom continua să investim în emoţiile frumoase pe care le creăm fiecărui client.
Anul 2022 a fost pentru Victoriabank un an extrem de dinamic, iar pentru clienţii noştri plin de surprize inovative şi utile. Ne-am axat prioritar pe procesul digitalizării serviciilor Victoriabank, care au devenit mult mai eficiente şi mai calitative, datorită soluţiilor tehnice pe care le-am pus în aplicare. Este foarte important pentru noi să-i creăm clientului nostru confortul de a accesa serviciile bancare în timp restrâns, comod şi corespunzător solicitărilor sale distincte.
Anul acesta, Victoriabank a reuşit să lanseze diverse produse inovatoare, unele dintre care au devenit premieră în Republica Moldova!
De exemplu, serviciul Digital Onboarding – a fost cea mai recentă premieră în sistemul bancar al RM, este o platformă deschisă pentru fiecare persoană care doreşte să devină client Victoriabank.
De asemenea sunt notabile în acest context serviciile digitale care oferă clienţilor noştri o modalitate sigură, rapidă şi comodă de a plăti contactless, fără a scoate cardul sau telefonul din buzunar: Apple Pay – cu iPhone, Apple Watch, iPad şi Mac; Google Pay – prin dispozitive pe sistem de operare Android sau WearOS; Xiaomi Pay – cu brăţara fitness. Serviciile respective sunt mai sigure decât cardurile de plastic şimai comode – nu mai e necesar să le cautaţi prin geantă sau portofel. Asemenea inovaţii aduc serviciile noastre mult mai aproape de clienţii Victoriabank şi-i scutesc de multe eforturi în plus pentru a le accesa.
A fost remarcabilă şi lansarea actualizării KyC Online prin care chestionarul clientului (KYC) poate fi actualizat online din orice colţ al lumii.
Un alt mare succes a fost lansarea recentă a unui proiect implementat împreună cu compania Mastercard – Star Card Platinum.
Acest card este primul card vertical din Republica Moldova şi, concomitent, este un card de cumpărături, de credit, de loialitate şi oferă o mulţime de beneficii deţinătorului. Mai mult decât atât, Star Card Platinum este absolut special, exclusiv şi privilegiat, este valabil pentru achiziţii la orice comerciant din Republica Moldova şi din străinătate şi satisface plenar nevoia omului de a-şi scoate în evidenţă propria personalitate.
Investiţiile din ultimii ani ale Victoriabank au creat deja un ecosistem digital, prin intermediul căruia utilizatorii au acces la un spectru semnificativ de servicii bancare. Astăzi ei îşi pot gestiona depozitele, creditele, transferurile rapide, achiziţiile etc. prin bankingul online mult mai facil decât altă dată.
Victoriabank va continua să lărgească acest ecosistem digital cu multă perseverenţă şi în anul 2023. Evident, nu putem dezvălui produsele concrete pe care le vom lansa anul viitor de pe acum, dar clienţii noştri (actuali şi potenţiali) pot fi siguri că anul 2023 va fi un an în care viaţa lor va continua să se simplifice, cel puţin, atunci când fac bankingul pentru care nu va mai fi nevoie să se deplaseze la unităţile Victoriabank.
Într-un context social şi economic dificil, OTP Bank a reuşit să se poziţioneze pe locul trei în sistemul bancar, cu o pondere a activelor de 15,2%. Atât în anul 2022, dar şi în următorii ani, strategia băncii este orientată spre dezvoltarea organică a afacerii, consolidarea poziţiei pe piaţa bancară, sporirea profitabilităţii şi a eficienţei operaţionale. Astăzi, banca deserveşte circa 167 500 clienţi, prin intermediul celor 51 de sucursale, 3 agenţii şi cca 900 angajaţi în toată ţara. Susţinută de acţionari puternici, cu produse şi servicii inovative, banca a cunoscut o evoluţie exponenţială constantă, ajungând în top trei al băncilor sistemice după volumul creditelor acordate, cu o pondere de 15%, şi după ponderea activelor pe sistemul bancar de 15,2%.
Cea mai mare provocare a anului 2022, dar şi una dintre cele mai semnificative realizări pentru OTP Bank a fost migrarea la un nou sistem informaţional – o etapă importantă şi necesară în dezvoltarea băncii, urmând prerogativa băncii în direcţia de digitalizare. Acest lucru a fost posibil graţie efortului consolidat al echipei OTP Bank, al partenerilor, inclusiv Mastercard, precum şi al furnizorilor de soluţii IT şi digitale.
Tranziţia la un nou centru de procesare a cardurilor poate fi considerată, cu siguranţă, una dintre cele mai importante realizări a anului curent, alături de migrarea la un nou sistem informaţional. Urmează o perioadă de adaptare în care vom continua să efectuăm dezvoltări, acesta fiind un proces complex. Beneficiind de expertiza echipelor OTP Group vom dezvolta gradual produse şi servicii financiare inovatoare pentru a îmbunătăţi continuu experienţa clienţilor noştri atât în utilizarea canalelor digitale – una dintre priorităţile strategice ale băncii, cât şi în reţeaua de sucursale OTP Bank.
De asemenea, am reuşit modernizarea arhitecturii IT şi a reţelei, care împreună cu simplificarea proceselor şi procedurilor interne, vor creşte semnificativ eficienţa operaţiunilor, calitatea serviciilor prestate şi a deservirii clienţilor OTP Bank. Una dintre priorităţile băncii este dezvoltarea unui canal bancar de autoservire prin intermediul bancomatelor moderne, reînnoirea parcului de ATM-uri cu cele de tip cash-recycling, dotate cu software specializat.
Ne mândrim şi suntem recunoscători companiei Mastercard pentru distincţia „Service Excellence” şi, de asemenea, suntem încântaţi să fim premiaţi în acest an şi de alte organizaţii internaţionale, în special pentru emiterea activă a cardurilor, calitatea serviciilor oferite şi responsabilitatea socială corporativă.
În anul 2023, ne propunem să implementăm pentru clienţii OTP Bank un şir de produse şi funcţionalităţi inovaţionale, printre acestea – Apple Pay şi Google Pay. Planificăm să continuăm dezvoltarea calitativă a reţelei de bancomate OTP Bank, prin implementarea unor servicii adiţionale dar şi îmbunătăţirea interfeţelor de operare utilizate de clienţi. Transformările IT, modernizarea sistemelor de operare, dezvoltarea produselor şi optimizarea proceselor sunt doar câteva dintre obiectivele băncii. OTP Bank continuă strategia de dezvoltare a produselor şi aplicaţiilor sale, o prioritate deosebită având implementarea de soluţii inovative pentru acordarea serviciilor online, rapid şi în mod securizat, clienţilor săi.
În anul 2022, FinComBank s-a focusat pe dezvoltarea şi lansarea de noi produse şi servicii. Banca şi-a consolidat poziţia în dezvoltarea plăţilor fără numerar şi a serviciilor digitale şi, de asemenea, a întreprins paşi importanţi care vor contribui la diversificarea produselor şi vor permite Băncii să ajungă la un nou nivel calitativ de deservire a clienţilor.
De asemenea, am făcut un pas foarte important în ceea ce priveşte implementarea serviciilor bancare digitale noi, precum şi îmbunătăţirea experienţei clienţilor – deţinătorilor noştri de carduri.
Tehnologiile se dezvoltă foarte dinamic, iar pentru a fi flexibili, a răspunde la aşteptările şi nevoile clienţilor noştri, FinComBank a participat la programul de transformare digitală – DigiLab Finance, care a fost organizat de IFC Europe & Central Asia-International Finance Corporation – cea mai mare instituţie de dezvoltare globală axată pe sectorul privat de pe pieţele emergente, în parteneriat cu Guvernul Japoniei şi Marea Britanie şi partenerul de implementare Accenture.
Echipa FinComBank a fost implicată în dezvoltarea unei strategii de transformare digitală pentru bancă şi a descoperit multe abordări şi instrumente diferite, care, fără îndoială, vor deveni punctul de plecare pentru toate procesele de transformare a băncii. Aceasta este rampa de lansare care ne va permite să ne organizăm munca rapid şi uşor cu focusul pe inovare, precum şi un alt pas important către digitalizarea băncii noastre şi formarea unei experienţe de nepreţuit pentru clienţii noştri.
Datorită sprijinului partenerului nostru de încredere Mastercard, ne aflăm într-un proces constant de digitalizare a produselor şi serviciilor noastre, dar nu uităm nici să loializăm deţinătorii de carduri FinComBank.
Cel mai emoţionant proiect implementat împreună cu Mastercard în anul curent a fost desfăşurarea campaniei cu cadouri stilate şi premiul mare, călătorie de Crăciun la Lisabona cu toată familia.
Această campanie care a avut loc pe un termen de lungă durată a implicat cu adevărat şi i-a făcut mai activi pe clienţii noştri. Suntem impresionaţi şi de rezultatele pe care le-am obţinut.
Mulţumirile noastre partenerului Mastercard, pentru colaborarea frumoasă şi pentru că împreună am reuşit să aducem emoţii pozitive şi momente de nepreţuit tuturor participanţilor campaniei.
În 2023, vom lansa produse şi servicii mult aşteptate pentru clienţii FinComBank, precum Apple Pay şi Google Pay, alimentarea conturilor prin ATM-uri, vom lansa noi funcţionalităţi în aplicaţia mobilă FinComPay şi multe altele, care ne vor permite să devenim 100% o bancă online!
Schimbăm deja procesele existente şi vom lansa altele noi foarte curând, întrucât înţelegem că procesul digital formează o nouă experienţă pentru clienţi, iar schimbările tehnologice vor ajuta la depăşirea aşteptărilor clienţilor noştri. În 2023, ne focusăm pe digitalizare – fiind motorul schimbărilor!
Compania Paynet este primul fintech din Republica Moldova care a devenit membru principal al Mastercard. Pentru noi, cooperarea cu Mastercard este un nou punct de pornire în dezvoltarea companiei noastre şi a tehnologiilor de plată în general.
Anterior, le ofeream clienţilor noştri posibilitatea de a efectua plăţi folosind portofelul electronic Paynet. Acestea au fost fie plăţi online, fie plăţi folosind un cod QR de plată. Ambele metode au fost legate de conturile clienţilor noştri.
Parteneriatul cu Mastercard ne-a permis să folosim un alt instrument. Este vorba despre cardurile Mastercard, care sunt binecunoscute şi acceptate în întreaga lume. Acest lucru a deschis o mulţime de noi oportunităţi pentru clienţii Paynet.
Dacă până acum eram limitaţi în utilizarea instrumentului nostru de plată, acum oferim posibilitatea de a plăti dintr-un cont Paynet aproape pe întreg teritoriu al Republicii Moldova datorită unui alt instrument de plată – convenabil, sigur şi recunoscut de toată lumea! Împreună cu Mastercard, colaborăm în mai multe direcţii concomitent – emiterea de carduri, comerţul electronic şi, de asemenea, în prezent dezvoltăm transferurile P2P pentru persoane fizice.
Vreau să menţionez că cooperarea noastră în domeniul emiterii cardurilor Paynet de plastic şi virtuale este, desigur, nu doar un pas, ci un salt uriaş în ceea ce priveşte dezvoltarea tehnologiilor pe care le oferim clienţilor.
În 2022, Paynet a lansat pe piaţă carduri virtuale, care pot fi comandate oriunde în lume din aplicaţia Paynet şi pot fi folosite pentru plăţi în aceeaşi secundă. Datorită cardurilor Paynet, clienţii experimentează achitări rapide din orice punct al lumii şi întotdeauna sunt în pas cu progresul. Apropo, nicio companie nebancară nu a fost prezentă până acum pe piaţa cardurilor de plată, aceasta fiind o inovaţie pentru sectorul financiar al Republicii Moldova.
Compania Paynet schimbă cu adevărat piaţa de plăţi şi suntem recunoscători partenerilor noştri pentru aprecierea acestor rezultate şi acordarea premiului prestigios – Game Changer.
În viitor, Paynet intenţionează să schimbe, în sensul bun al cuvântului, şi să îmbunătăţească piaţa de plăţi din Moldova. Pentru Paynet, anul 2023 înseamnă planuri mari de consolidare a cooperării cu Mastercard. De asemenea, pregătim diverse inovaţii pentru partenerii noştri de afaceri. În special, vorbim despre o gamă largă de funcţionalităţi pe care le vom introduce anul viitor.
De asemenea, intenţionăm să oferim deţinătorilor de carduri Paynet posibilitatea de a plăti folosind servicii digitale globale. De exemplu, începând cu luna decembrie, la Paynet este disponibil Google Pay, iar în ianuarie 2023 intenţionăm să lansăm şi Apple Pay. Aceste servicii vor permite clienţilor noştri să îşi poată folosi smartphone-ul ca instrument de plată oriunde sunt disponibile plăţi contactless, deoarece este simplu, rapid, uşor şi comod!
În primul rând, dorim să mulţumim partenerului nostru Mastercard pentru premiul „Digital Transformation Driver”. Pentru noi, trofeul este o recunoaştere a nivelului înalt de profesionalism al echipei noastre, precum şi a importanţei soluţiilor pe care le creăm pentru cetăţenii Moldovei.
Serviciul Guvernamental de Plăţi Electronice – MPay – a fost lansat în 2013, în calitate de mecanism unic de achitare a serviciilor publice, colectare a impozitelor, taxelor, amenzilor, penalităţilor şi altor plăţi la bugetul public naţional. MPay constituie un nod intermediar informaţional, financiar şi contractual între prestatorii de servicii cu plată şi prestatorii de servicii de plată, Banca Naţională a Moldovei şi Ministerul Finanţelor. În prezent, sunt integraţi cu MPay 180 de prestatori de servicii de plată şi peste 1 300 de servicii cu plată pot fi achitate prin intermediul MPay. De asemenea, în ultima perioadă, la platforma MPay au fost conectaţi doi distribuitori noi de plăţi: Agenţia Naţională de Ocupare a Forţei de Muncă şi Agenţia Naţională de Asistenţă Socială. În acelaşi timp, colaborăm activ cu Mastercard, pentru a spori disponibilitatea şi promovarea plăţilor electronice în Moldova.
Unul dintre cele mai recente proiecte în care a fost integrat serviciul MPay este Programul „Voucher Cultural”. În acest program, MPay asigură partea operaţională, informaţionala şi financiară pentru ca tinerii să poată beneficia de acest program şi are rolul de a integra platformele culturale şi transferul banilor în conturile voucherelor culturale, oferind posibilitatea beneficiarilor de a utiliza banii transferaţi pentru procurarea biletelor la evenimente culturale. Dezvoltarea acestui instrument oferă posibilitate şi altor iniţiative de finanţare a populaţiei să eficientizeze procesul de distribuire şi utilizare a resurselor financiare strict pentru scopurile finanţate.
În anul 2023, ne vom focusa în continuare pe eficienţa, comoditatea şi transparenţa MPay, astfel încât fiecare cetăţean al RM să utilizeze serviciul pentru încasare sau pentru distribuire a plăţilor. Tendinţele actuale în domeniul tranzacţiilor online şi fintech, precum şi cerinţele utilizatorilor sunt într-o continuă evoluţie. În acest sens, Agenţia de Guvernare Electronică va dezvolta o aplicaţie mobilă, care va conţine modulul de plăţi electronice, pentru a promova achitarea cashless, pentru comoditatea plătitorilor. Totodată, pe pagina mpay.gov.md, cât şi în aplicaţia mobilă, va fi implementat un „coş de plăţi”, care va permite plătitorului să agrege o notă de plată unică pe care să o achite printr-o singură acţiune.
Perspectivele dezvoltării şi perfecţionării MPay se mai referă la distribuirea salariilor din sectorul bugetar, fapt ce va contribui la reducerea efortului operaţional al autorităţilor şi instituţiilor publice şi va permite automatizarea activităţilor aferente efectuării plăţilor salariale. Instituţiile publice nu vor mai avea necesitatea de a încheia anual contracte cu prestatorii de servicii de plată pentru distribuirea plăţilor salariale, iar salariaţii vor avea dreptul de a opta pentru ofertele şi serviciile oricărui prestator de servicii de plată integrat cu MPay. Achitarea serviciilor comunale prin intermediul serviciului MPay este o altă preocupare a Agenţiei care, în prezent, lucrează la conceptualizarea procesului de creare a unei facturi unice, ce va fi disponibilă şi în format online în Portalul cetăţeanului (MCabinet).■
Adauga-ţi comentariu