Profitразделитель ссылочного текста №_12_2021 (294), decembrie 2021

Moldova poate deveni mai prosperă

Margareta MOCREAC | Diplomat & Opinie

Indiferent de cât de mult ajutor ar primi o ţară de peste hotare, ea poate obţine succese importante, poate deveni mai puternică şi mai prosperă doar dacă face eforturi pentru a se ajuta singură pe sine. Samuel Mikhelson, ofiţer economic la ambasada SUA din Chişinău, este ferm convins că populaţia cosmopolită, bine educată şi multilingvă a Republicii Moldova este anume acea forţă interioară capabilă să ajute economia să înregistreze creşteri şi să reducă din diferenţa mare care există în prezent între Moldova şi ţările din Occident. Dar pentru a realiza acest obiectiv, este necesară şi implicarea autorităţilor care trebuie să continue implementarea reformelor, eradicarea corupţiei şi consolidarea statului de drept, susţine oficialul american. Într-un interviu acordat revistei Profit, Samuel Mikhelson vorbeşte despre relaţiile comerciale moldo-americane şi potenţialul lor de dezvoltare, posibilităţile de atragere a investiţiilor străine în Moldova, reformele ce urmează a fi implementate şi impresiile sale despre Moldova.

Profit: Dle Mikhelson, activaţi în RM de o perioadă relativ scurtă de timp. Care sunt impresiile generale despre Moldova şi, în special, despre economia ţării noastre?

S.M.:
Ceea ce văd la moment este că economia Republicii Moldova trece printr-o perioadă de fluctuaţii. Pieţele de export tradiţionale se închid brusc, iar necesitatea de a se reorienta către alte pieţe creează mai multe provocări economice, dar şi de ordin personal pentru o mare parte a populaţiei.

În special, acest lucru este mai evident în sectorul agricol, după ce una din principalele pieţe de desfacere pentru producătorii moldoveni (Rusia – Profit) şi-a închis uşile. Alte uşi s-au deschis, dar este destul de dificil de a stabili noi legături comerciale şi de a îndeplini noi standarde de calitate (mai înalte) peste noapte. Realitatea este că merele au nevoie de consumatori la scurt timp după ce sunt recoltate.

Moldova s-a mai confruntat cu o situaţie similară în 2006. În termeni economici, embargoul impus atunci de Rusia la importul de vinuri din Moldova a cauzat probleme şi mai grave. Totuşi vinificatorii au reuşit să se ajusteze noilor cerinţe ale consumatorilor, să devină mai puternici, mai competitivi şi drept rezultat - mai prezenţi la scară globală. Cred că acelaşi lucru se va întâmpla şi cu sectorul agricol şi economia Moldovei, în general.

Profit: Cum aţi caracteriza comerţul dintre Republica Moldova şi SUA?

S.M.:
Comerţul dintre statele noastre are un ritm rapid de crestere, dar consider că potenţialul este mult mai mare. Pe parcursul ultimilor cinci ani, exporturile moldoveneşti către SUA au crescut de peste două ori, iar importurile din SUA s-au majorat cu două treimi. Creşterea înregistrată de sectorul de fabricaţie din Moldova ar putea contribui la o creştere semnificativă a comerţului în ambele direcţii. Moldova ar putea importa din SUA echipamente pentru dezvoltarea capacităţilor de productie, iar în rezultat bunurile produse aici vor putea concura pe piaţa americană. În acest tip de relaţie comercială, avantajul comparativ al SUA constă în know-how-ul tehnologic şi abundenţa de capital. Avantajul Moldovei constă în forţa calificată de muncă şi relativ ieftină. Aceste aspecte se completează perfect, făcând din SUA şi Moldova parteneri comerciali excelenţi. Da, mai există şi distanţa geografică între cele două state, ceea ce ar putea însemna că SUA nu vor deveni principalul partener economic al Moldovei, dar potenţial foarte bun de creştere există fără îndoială.
 
Profit: Deci consideraţi că Moldova are potenţial pentru a-şi dubla exporturile în SUA? În ce domenii?

S.M.:
Absolut! Există potenţial în asemenea domenii precum vinurile, confectionarea articolelor de vestimentaţie şi serviciile. În special, vedem eforturi semnificative în directia promovării vinurilor moldoveneşti pe piaţa americană. În magazinele din SUA pot deja fi procurate piese de vestimentaţie produse în Moldova. În acelaşi timp, există încă multe oportunităţi în domeniul de prestare a serviciilor, de exemplu, a tehnologiilor informaţionale. În prezent, Internetul permite unui prestator profesionist de servicii, de exemplu, unui specialist IT, să lucreze pentru o companie aflată la celălalt capăt al lumii în sensul direct al cuvântului. Astfel, serviciile profesioniste sunt un domeniu în care angajaţii din ţările cu salarii mici pot lucra destul de eficient pentru companii din ţările cu salarii mai mari. Rezultatul este benefic pentru economiile ambelor state. Moldova, o ţără cu mulţi tineri profesionişti, mulţi dintre care vorbesc engleza fluent, este un candidat minunat pentru un asemenea tip de cooperare.

Profit: Ce rol ar putea juca vinurile în majorarea exporturilor către SUA?

S.M.:
Cu siguranţă un rol important. Pentru agricultură, care reprezintă o parte semnificativă a economiei moldoveneşti, piaţa SUA este o provocare. Dat fiind distanţa mare până în SUA, fructele proaspete sau alte produse uşor alterabile nu pot fi exportate în această direcţie. În schimb, vinurile pot ajunge pe piaţa americană.

În acest caz, provocarea constă în faptul că SUA este una dintre cele mai mature şi saturate pieţe. În supermarketurile din SUA poţi întâlni vinuri din California, New York, Chile, Argentina, Spania, Italia, Franţa, Australia şi Noua Zeelandă – toate pe un singur raft. Deci, piaţa americană nu este una uşor de cucerit. Nu este suficient să ai un vin bun la un preţ bun. Cheia succesului constă şi într-o strategie de marketing cuprinzătoare. Vizita efectuată recent în SUA de Ministrul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Vasile Bumacov, în fruntea unei delegaţii de vinificatori, a reprezentat un pas important în această direcţie.


Aceasta a fost o aşa-numită ,,misiune de comerţ inversă” organizată de către Departamentul de Comerţ al SUA, a cărui funcţie de bază este promovarea exporturilor din SUA. Dar dat fiind faptul că prioritatea noastră curentă este de a ajuta economia Moldovei şi de a deschide uşile noastre pentru produsele moldoveneşti, Departamentul pentru Comerţ a organizat această misiune ,,inversă”. La scurt timp după această vizită, Departamentul SUA pentru Agricultură a organizat seminare la Chişinău cu privire la comercializarea vinurilor.

Desigur, cea mai mare parte a eforturilor pentru cucerirea pieţei americane trebuie să fie depuse de producătorii din Moldova, iar noi dorim să-i ajutăm în acest sens. De fapt, vinurile moldoveneşti sunt deja prezente pe piaţa din SUA, dar scopul este de a depăşi nivelul magazinelor diasporei moldoveneşti şi de a comercializa vinurile moldoveneşti în marele reţele. Vinurile din Georgia au înregistrat succese destul de bune la acest capitol şi consider că cele moldoveneşti pot face acelaşi lucru. Axarea în ultimii ani pe vinurile seci, preferate de consumatorii americani şi cei din Europa de Vest, precum şi costurile de producţie relativ scăzute, poziţionează vinurile moldoveneşti foarte bine la acest capitol.

Profit: În opinia Dvs., ce ar putea interesa un potenţial investitor din SUA în economia Moldovei? Ce reforme ar putea ajuta la atragerea mai multor investiţii străine în ţara noastră, în special din SUA?

S.M.:
Forţa de muncă ieftină şi calificată este un factor atractiv pentru investitorul american. În plus, un număr mare de tineri specialişti au vizitat SUA şi vorbesc fluent engleza. Întrebarea principală la moment este de ce nu vedem mai multe investiţii americane în Moldova? Răspunsul la această întrebare este climatul de afaceri. Decizia de a investi sau nu este una bazată pe calcule raţionale şi orice potenţial investitor analizează minuţios beneficiile şi costurile înainte de a lua decizia să facă investiţii.

În condiţiile în care costurile – umflate de riscul corupţiei şi a statului de drept slab - sunt mari, beneficiile devin, practic, irelevante. Să nu uităm de faptul că atunci când o companie americană dă mită unui oficial străin este crimă federală persecutabilă în SUA - da, e crimă pentru care poţi face ani grei de închisoare. Din această cauză companiile din SUA sunt foarte alergice la corupţie şi la riscul de a-şi pierde investiţiile din cauza unui stat de drept slab.

Soluţionarea acestor probleme nu este o sarcină uşoară şi necesită timp. În general, corupţie există peste tot. Problema constă în proporţii. Dar atunci când corupţia este la un nivel care împiedică investiţiile şi sufocă dezvoltarea economică, atunci devine o problemă de importanţă naţională. O metodă de combatere a corupţiei este consolidarea instituţiilor democratice, în special eradicarea flagelului în sistemul judecătoresc. Acest lucru a fost realizat cu succes în mai multe state, inclusiv din spaţiul postsovietic, ceea ce înseamnă că poate fi realizat şi în Moldova.

Profit: De ce, în opinia Dvs., reformele în Moldova sunt atât de dureroase şi atât de greu de implementat?

S.M.:
Reformele, prin definiţie, sunt dureroase pe termen scurt. Ele perturbează modul acceptat de implementare a afacerilor şi ating interesele diferitelor grupuri. Beneficiile reformelor sunt resimţite pe termen mediu şi lung. Cheia către implementarea cu succes a reformelor constă în a explica populaţiei beneficiile şi a avea instituţii democratice capabile să opună rezistenţă intereselor de grup afectate de implementarea acestor reforme.

Profit: Pe parcursul ultimilor ani, Moldova a înregistrat creşteri economice semnificative de 4,8% şi chiar de 8,9%. Cu toate acestea, cea mai mare parte a populaţiei nu a resimţit această creştere. Care ar fi explicaţia? Acest lucru este posibil în SUA?

S.M.:
Pe parcursul ultimilor ani în SUA, de asemenea, s-a înregistrat o stagnare a salariilor, chiar şi după înregistrarea de noi creşteri economice. La moment, acest lucru este subiectul unor controverse şi dezbateri politice. În cazul SUA, în cea mai mare parte, explicaţia constă în globalizare, care contribuie la înregistrarea unei creşteri economice semnificative, dar impune muncitorii americani, în particular, cei necalificaţi, să concureze cu muncitorii din lumea întreagă, pe pieţe cu costuri ale forţei de muncă mult mai reduse.

Urmând aceeaşi logică, Moldova – care dispune de forţă calificată de muncă şi salarii mai mici decât în SUA sau Europa de Vest – ar trebui să beneficieze de pe urma acestei tendinţe şi să înregistreze o creştere a salariilor. Întrebarea este de ce acest lucru nu are loc, deocamdată? Cred că răspunsul rezidă în lipsa investiţiilor străine în economie. Investiţiile, în special în fabrici şi întreprinderi, sunt cele care creează locuri calitative de muncă şi contribuie la majorarea salariilor. Eliminarea barierelor în calea acestor investiţii, cu alte cuvinte îmbunătăţirea climatului de afaceri, vor conduce la creşterea semnificativă şi constantă a salariilor în Moldova.

Profit: Ce v-a surprins plăcut în Moldova până la moment? Dar ce vă întristează aici? Ce vă place să faceţi în timpul liber?

S.M.:
Lucrul care nu încetează să mă uimească este numărul mare de moldoveni care sunt, practic, trilingvi. Multe persoane deseori încep să vorbească cu mine fluent în engleză, unii cu accent american, alţii cu accent britanic, iar apoi vorbesc perfect în română şi rusă cu alţi interlocutori. Revista Dvs. care se editează în mai multe limbi este un bun exemplu în acest sens. Puţine state se pot lăuda cu un număr atât de mare de poligloţi, în special, în rândul tinerilor. Acest lucru vorbeşte încă o dată despre potenţialul economic al Moldovei.

Ce mă întristează aici? Probabil, sentimentul puternic că Moldova este încă departe de a-şi realiza pe deplin potenţialul. Analizând nivelul de viaţă în Moldova şi în statele vecine din Vest, este clar că diferenţa între ceea ce este şi ce ar putea fi este enormă. Continuarea implementării reformelor, eradicarea corupţiei şi construirea statului de drept sunt instrumentele care vor ajuta la reducerea acestei diferenţe.

La nivel personal, eu şi soţia ne bucurăm din plin de timpul petrecut în Moldova. Ne place cultura cafenelelor sud-europene de la Chişinău şi îmbinarea influenţelor culturale româneşti şi ruseşti. De asemenea, am început să călătorim prin Moldova – cred că este ceva caracteristic americanilor. Deja am văzut ce ţară frumoasă şi fascinantă este Moldova. ■

 

Comentarii [7]

Comentariu
  • 27.10.2014 04:22:44
  • 17.02.2015 06:29:34
  • 05.05.2015 02:20:03
  • 24.07.2016 09:02:15
  • 14.05.2017 10:43:51
  • 04.11.2018 09:59:21
  • 08.12.2019 01:12:55

Adauga-ţi comentariu

© 2008 "Profit"

 

Ştiri
În cazul preluărilor materialelor de pe site este necesară indicarea sursei Profit.md
Sesiuni curente:
16
Afişări de site:
2118189
Vizitori unici:
4242594

WebArt Pro