Profit №_12_2023, decembrie 2023
Alexandru Machedon: „Clienţii mulţumiţi stau la baza succesului StarNet”
Peste 550 de angajaţi şi 120 mii de clienţi, inclusiv peste 5 500 clienţi business, 15 oraşe acoperite cu fibră optică, 7 centre de vânzări în Chişinău şi 14 centre în regiuni. Sunt doar câteva dintre cifrele care vorbesc despre unul dintre liderii pieţei de tehnologii informaţionale şi comunicaţii electronice a Republicii Moldova - Concernul StarNet. Directorul companiei, Alexandru Machedon, spune că compania nu se opreşte aici, iar pe lângă consolidarea poziţiei pe piaţa internă îşi propune să promoveze brandul şi la nivel internaţional. Potrivit lui, la baza succesului companiei stau clienţii mulţumiţi.
Profit: Dle Machedon, cum a fost anul 2017 pentru StarNet? Care au fost cele mai importante reuşite din acest an? Şi care au fost greutăţile cu care v-aţi confruntat?
A.M.: Am reuşit să extindem colaborările pe plan internaţional. Cea mai recentă şi de succes colaborare a managerilor Starlab (compania din cadrul StarNet) a avut loc la Cluj, unde s-a dat startul unui proiect comun al Starlab şi MHP Porsche Company. Scopul acestui proiect este crearea oportunităţilor de dezvoltare în domeniul IT pentru tineri, a noilor locuri de muncă, a şansei de a rămâne aici, acasă. Colaborarea presupune crearea unei academii şi mobilizarea echipelor de specialişti, care vor lucra în oficiul din Chişinău pentru proiectele din industria automotive cu renume global, precum Porsche, Continental, Siemens, Delphy etc.
Cât despre greutăţi, o provocare complicată au fost ninsorile abundente din aprilie, când a fost nevoie să restabilim încrederea a mii de clienţi, din cauza unei situaţii de forţă majoră. În Chişinău şi suburbii, sub greutatea ninsorii au cedat arborii, afectând cablurile de Internet. Volumul pagubelor a fost considerabil, fiind afectate nu doar cablurile de conexiune, dar şi aparatajul tehnic conex. În consecinţă, mulţi clienţi ai companiei StarNet nu au putut beneficia de serviciile de internet şi televiziune. Prin excelenţa operaţională şi colaborarea sinergică am restabilit şi readus clienţilor accesul la servicii în cel mai scurt timp posibil.
Profit: Care sunt cele mai importante trei sarcini din planul de afaceri pentru anul 2018?
A.M.: Prima sarcină este construcţia unui Digital Park - un parc IT conceput pentru a deveni un spaţiu central de întâlnire a companiilor ce activează în industria IT. Digital Park este răspunsul la necesitatea de a conecta companii tehnologice cu istoric sau afaceri start-up, dezvoltatori IT, companii naţionale şi internaţionale, orientate spre inovaţie şi progres, într-un singur punct, la Chişinău. Obiectivul fundamental al conceptului este crearea unei atmosfere şi a unei infrastructuri de tip Silicon Valley în Moldova. Astfel, clădirile moderne au rolul de a găzdui pavilioane de birouri şi spaţii de lucru creative, proiectate să ofere un mediu de lucru eficient, relaxant şi profesionist.
Dezvoltarea reţelei StarNet în toate oraşele Republicii Moldova este cea de-a doua sarcină. În ritm accelerat, continuăm să creăm posibilităţi şi condiţii pentru un acces uşor la serviciile de comunicaţii electronice. În 15 oraşe din Republica Moldova, dar şi în suburbii, am asigurat accesul la internet de mare viteză şi televiziune interactivă. Urmează proiecte care presupun extinderea reţelei la nivel naţional. De exemplu, din ianuarie 2018 ne ocupăm de lărgirea sferei de acţiune în restul blocurilor locative din regiunile în care suntem prezenţi.
A treia sarcină este sporirea reţelei de parteneri. Încă de la fondare, StarNet are scopul de a fi un trendsetter în IT, pentru a asigura piaţa Republicii Moldova cu soluţii tehnologice de ultimă generaţie, servicii inovative integrate, reţele optice de generaţie nouă, echipamente performante, aplicaţii şi sisteme inteligente. Pentru noi, asigurarea unei calităţi înalte a serviciilor prestate şi satisfacţia clienţilor reprezintă vectorii care ne ghidează în extinderea parteneriatelor.
Profit: Piaţa serviciilor de comunicaţii se dezvoltă vertiginos, iar tendinţa se va accentua în următorii ani. În acest context, cât de serioasă este concurenţa în domeniul serviciilor de comunicaţii?
A.M.: Având în vedere ritmul progresului tehnologic, concurenţa din domeniul serviciilor de comunicaţii se intensifică. Totuşi, câştigătorul va fi cel care va pune accent pe inovaţii şi pe actualitatea serviciilor pe care le prestează. Calitatea acestora este, de asemenea, un factor esenţial al succesului.
Profit: Credeţi că instituţiile regulatorii precum ANRCETI sau Consiliul Concurenţei îşi fac bine treaba? Ce obiecţii sau, dimpotrivă, cuvinte de laudă aţi avea pentru aceste instituţii?
A.M.: Nu consider că respectivele instituţii îşi fac bine treaba. Ele sunt afiliate politic, protejează şi susţin monopolurile - într-un cuvânt, nu joacă după reguli.
Profit: Într-un demers din 2017, adresat Premierului Pavel Filip şi Doamnei Cecilia Malmstrom, Comisar UE pentru Comerţ, aţi solicitat, printre altele, să fie întreprinse măsuri faţă de întreprinderea de stat Moldtelecom, care, în calitate de furnizor cu putere semnificativă refuză accesul de terminare a traficului internaţional în reţeaua proprie din partea operatorilor de comunicaţii mai mici. Aţi primit un răspuns la solicitarea Dvs.? Ce măsuri au fost întreprinse pentru soluţionarea acestei probleme?
A.M.: Răspunsurile pe care le-am primit de la Ministerul Economiei şi de la domnul prim-ministru sunt răspunsuri formale. Ele nu ne-au oferit un răspuns precis, nici nu au rezolvat problemele în discuţie. Trebuie să se înţeleagă că această companie, Switchover AG, este o companie-căpuşă, care împiedică dezvoltarea operatorilor de comunicaţii din Moldova, în favoarea Întreprinderii de Stat Moldtelecom, care monopolizează acest segment.
Profit: Care este, în prezent, cota de piaţă a StarNet pe cele trei segmente de servicii: Internet, televiziune şi telefonie?
A.M.: Cota de piaţă pe cele trei segmente de servicii este de aproximativ 26%. Din punctul nostru de vedere, însă, nu este atât de importantă cifra - important este să oferi servicii de calitate, astfel încât clienţii să fie mulţumiţi. Întreg business-ul nostru se bazează pe clienţi mulţumiţi.
Profit: Ce produse sau servicii noi intenţionează să lanseze StarNet în 2018?
A.M.: Noi suntem compania care înţelege necesităţile oamenilor şi tot noi suntem cei care le satisfacem. Ne ocupăm acum de dezvoltarea strategiei pentru anul 2018. Le garantăm tuturor clienţilor noştri că vom aduce pe piaţă servicii şi produse de calitate, care vor satisface nevoile de comunicare, vor îmbunătăţi mediul de trai şi vor facilita activităţile zilnice. Suntem acum la etapa de pregătire a unor noi proiecte ambiţioase, pe care le vom lansa în scurt timp. Avem drept scop diversificarea portofoliului de proiecte şi lărgirea gamei de servicii şi produse business.
Profit: O problemă importantă pe care o întâlnesc tot mai multe companii este lipsa braţelor de muncă, dar şi fluctuaţia mare a cad-relor. Cât de serioasă este această problemă la StarNet?
A.M.: Lipsa forţei calificate de muncă, în toate sferele de activitate, este o problemă serioasă. Noi acordăm mereu o mare importanţă acestui aspect. De aceea, organizăm instruiri pentru angajaţi, oferindu-le o formare continuă şi asigurând concernul cu specialişti. Un exemplu în acest sens este proiectul Academy+, implementat de Fundaţia Youth Development for Innovation, proiect ce vine să completeze deficitul de calificare a personalului din industria software. Educăm tinerii în spiritul progresului. Suntem siguri că vor putea să-şi găsească un loc de muncă bine-plătit acasă, în Moldova. Astfel, vom rezolva, puţin câte puţin, problema lipsei specialiştilor, dar şi problema exodului de creiere.
Profit: Compania se dezvoltă mai mult în baza resurselor proprii sau totuşi a creditelor? Cât de accesibile consideraţi că sunt creditele astăzi şi cum evaluaţi activitatea băncilor în relaţiile cu clienţii mari, pe o scară de 1 la 10?
A.M.: Pe parcursul celor 15 ani de existenţă a StarNet, compania s-a dezvoltat doar în baza creditelor. Suntem nevoiţi să apelăm în continuare la creditare bancară, pentru că există proiecte de amploare, care necesită mulţi bani. Cât despre comportamentul băncilor în relaţiile cu clienţii, voi acorda o notă între 7 şi 8. Companiilor noi, de exemplu, le este foarte dificil să obţină finanţare de la bănci.
Profit: S-a aflat StarNet vreodată în situaţia în care să apeleze la o bancă, solicitând un credit mai mare, iar aceasta să refuze a i-l oferi?
A.M.: La acest capitol, ne confruntăm cu o problemă, în sensul că au fost cazuri în care am dorit să luăm un credit mai mare, dar nu am putut să o facem, din cauza capacităţii noastre de a oferi suficiente garanţii.
Profit: Comparând situaţia de pe piaţa locală de servicii de comunicaţii cu cea de pe piaţa internaţională, la ce nivel se află Republica Moldova, în general, şi StarNet, în particular, inclusiv la capitolul preţ, servicii prestate, rentabilitatea prestatorilor de servicii etc?
A.M.: ţara noastră se clasează în topul primelor 20 de state la capitolul servicii de comunicaţii. În unele aspecte, cum ar fi cel al vitezei Internetului, stăm chiar mai bine decât multe ţări din Europa. Dacă raportăm calitatea serviciilor la preţurile noastre, putem spune că oferim servicii de înaltă calitate la preţuri accesibile.
Profit: Cum credeţi că va arăta piaţa serviciilor de comunicaţii a Republicii Moldova în următorii ani?
A.M.: De 15 ani, dezvoltăm proiecte de infrastructură digitală, respectând cu diligenţă standardele internaţionale. Suntem mereu deschişi pentru schimbări spre creştere şi extindere.
Nu mă pot pronunţa cu privire la alte companii, dar pot da asigurări clienţilor noştri că în următorii ani StarNet va continua să se extindă, oferind Internet de mare viteză, televiziune interactivă pentru o viaţă confortabilă şi plăcută, în fiecare casă şi pentru fiecare om. De asemenea, StarNet va continua să implementeze şi să dezvolte proiecte orientate spre dezvoltare şi progresul societăţii, proiecte IT, educaţionale, culturale, sociale etc. Compania noastră intenţionează să abordeze noi industrii, să extindă reţeaua de vânzări şi, de ce nu, să sporească notorietatea brandului la nivel mondial.
StarNet are intenţia să creeze centre educaţionale în toate raioanele ţării, unde tinerii vor putea obţine cunoştinţe şi abilităţi necesare pentru a fi încadraţi în câmpul muncii. Vor fi centre de dezvoltare şi creaţie pentru copii, unde aceştia vor învăţa ce este IT-ul, economia, marketingul şi comunicarea, vor deprinde modalităţi de iniţiere a unei afaceri ş.a.■
Adauga-ţi comentariu