Profit №_12_2023, decembrie 2023
Istorie de succes - AVIS-MMS
În Republica Moldova transportul privat de mărfuri, considerat unul dintre pilonii principali ai dezvoltării unei economii viabile, a luat naştere în anii 90 ai secolului trecut, odată cu trecerea la economia de piaţă. Printre primele companii în domeniu a fost şi AVIS-MMS, fondată de Mihai Usatâi şi Mihail Crăciun, care la aproape 19 de ani de activitate îşi permit să tragă linia şi să concluzioneze cu fermitate: suntem una dintre cele mai puternice şi mai mari companii de transport din Republica Moldova, având 140 de camioane proprii, un profit anual de 6,27 mil. de lei ($505 mii) şi o cifră anuală de afaceri de 116,73 mil. de lei ($9,4 mil.).
Începuturile companiei
Istoria acestei companii de transport cu sediul în or. Hânceşti, numită iniţial AVIS, a început în anul 1993, atunci când Mihai Usatâi, după o carieră de mai mulţi ani în calitate de inginer-şef al unui colhoz din Hânceşti, a decis să se lanseze în afaceri, aşa cum, de altfel, făceau mulţi la începutul anilor 90, după destrămarea URSS şi proclamarea independenţei Republicii Moldova. În anul 1997, în rezultatul operării unor modificări în componenţa acţionarilor, compania şi-a schimbat denumirea în AVIS-MMS.
Iniţial, compania era specializată în importul mobilei şi exportul utilajului din Ucraina în România. Ulterior, însă, după înfiinţarea în anul 1995 a unei alte companii, Petrocub, specializată în importul produselor petroliere, a apărut necesitatea prestării serviciilor de transport al petrolului. Astfel, AVIS-MMS a început să transporte produse petroliere pentru compania Petrocub, recalificându-se în companie de transport. În anul 2000 însă, când pe piaţa din Republica Moldova au venit companiile Lukoil, Rompetrol şi Petrom Moldova, care şi-au dezvoltat intens propriile reţele de staţii petroliere, compania Petrocub nu a mai putut face faţă concurenţei, respectiv - şi AVIS-MMS nu mai avea cum activa la turaţiile de odinioară. În aceste împrejurări noi, a fost identificată o altă soluţie – transportarea unor noi tipuri de mărfuri. Astfel, compania a achiziţionat din Germania 16 camioane cu remorcă, pe care le-a utilizat pentru transportarea mărfurilor pe traseul Turcia-Moscova. La acel moment, serviciile de transport în Rusia erau încă foarte slab dezvoltate.
Ulterior, în cadrul unui târg al transportatorilor, compania a reuşit să semneze un contract cu compania austriacă LKW Walter Internationale, specializată în logistică şi transport internaţional, care avea rulaje de miliarde. Astfel, timp de 5 ani de colaborare cu această companie, AVIS-MMS a obţinut nu doar o experienţă bogată în ceea ce priveşte managementul companiei şi efectuarea transporturilor internaţionale, dar şi profituri importante, care i-au permis în anul 2005 să achiziţioneze primele camioane noi, model MAN 430 XXL. Preţul unui camion era de 76 mii de euro, iar al unei semiremorci - de 23 mii de euro.
Mihai USATÂI: Practic, am fost primii transportatori din Moldova, care am achiziţionat camioane noi, pentru că la acea vreme toţi lucrau cu piaţa second hand. În anul 2007, am mai cumpărat 16 camioane noi de model MAN 440 XXL. Deşi începutul a fost dificil, ulterior însă şi satisfacţiile au fost pe măsură. În prezent, AVIS-MMS dispune de 140 de camioane, achiziţionate din surse proprii, care sunt utilizate pentru deservirea transportului internaţional de mărfuri.
Pe parcursul timpului, activitatea companiei a fost continuă şi foarte intensă. Au existat însă şi multe dificultăţi. Potrivit lui Mihai Usatâi, după încheierea contractelor de cumpărare a unităţilor de transport cu companiile străine şi după efectuarea plăţilor în avans în adresa acestora, la un moment dat devenise, practic, imposibilă desfăşurarea activităţii companiei, deoarece Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor din Moldova făcea imposibilă obţinerea autorizaţiilor de transport (CEMT). Acest lucru a şi determinat compania AVIS-MMS să fondeze o companie nouă în România.
Paşi pe piaţa Europei
În condiţiile în care piaţa Moldovei este una foarte mică şi slab dezvoltată, iar producţia de mărfuri limitată, Mihai Usatâi, cu ajutorul unor prieteni mai vechi, a început să exploreze piaţa externă, unde transportul de mărfuri este mult mai dezvoltat şi solicitat. Fiind o persoană cu capacităţi organizatorice deosebite, după câţiva ani de tatonări ale pieţei străine, a fondat în anul 2007 o nouă companie de transport, de această dată însă în România. Denumirea companiei este AVIS-TRANS. Rând pe rând, compania din România a achiziţionat mai multe camioane, astăzi numărul acestora atingând cifra de 121, dintre care 50 au fost procurate în 2012. Toate unităţile de transport sunt utilizate pentru realizarea transportului de mărfuri în ţările europene. Important este şi faptul că cea mai mare parte a şoferilor acestor camioane sunt cetăţeni moldoveni, care au dublă cetăţenie, dar şi şoferi din România, care au un salariu mediu lunar de $1500, inclusiv diurne.
Mihai USATÂI: Este foarte dificil să te menţii pe pieţele din străinătate, însă avem manageri şi dispeceri moldoveni foarte buni, care cunosc nuanţele meseriei. Toţi vorbesc fluent limba engleză, pentru că experienţa arătă că fără o engleză bine pusă la punct nu putem obţine performanţe. Aceasta pentru că atunci când discuţi cu partenerii din străinătate, trebuie să înţelegi nu doar conţinutul discuţiei, dar şi miezul problemei. În general, este foarte complicat să porţi negocieri cu străinii.
Mihai Usatâi recunoaşte că profitul ambelor companii este unul foarte bun. Numai anul trecut compania din Moldova a înregistrat un profit de circa 6,27 mil. lei ($505 mii), iar cea din România - 1,83 mil. RON ($532 mii). În anul 2012, compania din Moldova a vândut servicii de transport de peste 83,89 mil. lei ($6,75 mil.), iar cea din România - de peste 14,303 mil. RON ($4,1 mil.). Mihai Usatâi susţine că succesul companiei AVIS-MMS ar fi fost mai dificil fără compania din România, AVIS-TRANS.
Efectele crizei
Evident că recesiunea nu a ocolit compania AVIS-MMS, acest lucru însă s-a întâmplat ceva mai târziu decât în cazul altor companii. „Deşi în perioada crizei combustibilul s-a ieftinit, în contractele pe care le aveam nu era stipulat că în condiţiile în care motorina se ieftineşte, atunci scade şi preţul la transport. Astfel, timp de un an de zile am profitat de acest lucru şi am înregistrat profituri destul de mari. Ulterior, preţurile au scăzut cu 20%”, spune Mihai Usatâi.
Planuri de viitor pentru fiu
Fiul lui Mihai Usatâi, Nicu, are 20 de ani şi îşi face studiile la Londra, la Cass Business School, City University London, specialitatea Business. Tatăl este foarte mândru de performanţele fiului pe care îl vede ulterior activând tot în domeniul serviciilor de transport. Mihai Usatâi îşi doreşte ca după finalizarea studiilor feciorul să se angajeze pentru câţiva ani la o companie de transport din străinătate. La întrebarea de ce nu-şi încurajează fiul să facă afaceri în Moldova, unde, de asemenea, este nevoie de cadre profesioniste, directorul companiei AVIS-MMS este ferm convins că „acest lucru este important pentru a înţelege cum se fac afacerile în străinătate”.
Mihai USATÂI: Îmi doresc ca fiul să lucreze doi-trei în străinătate pentru a înţelege metodele de lucru de acolo şi pentru a acumula mai multă experienţă în ceea ce priveşte gestionarea afacerilor. Da, sunt de acord că şi în Moldova se fac afaceri, însă colaborând deja de mai mulţi ani cu companii din străinătate, am înţeles că noi nu putem lucra şi gândi la fel ca şi cei din Europa. Din păcate, la noi în ţară mulţi doresc să muncească ca în Moldova, dar să primească salarii ca în Belgia. Acest lucru însă este imposibil. În Moldova oamenii sunt multilateral dezvoltaţi, însă nu pot face nimic perfect. Pe când în Europa, un angajat poate face un singur lucru, însă perfect. După ce va acumula experienţa necesară, evident că îmi doresc ca fiul să revină în Moldova pentru a trăi şi activa aici.
Mediul de afaceri
În opinia lui Mihai Usatâi, deşi în ultimii 10 ani mediul de afaceri din republică s-a îmbunătăţit, totuşi acesta rămâne a fi unul cu foarte multe carenţe, în special la capitolul implementare. „Dacă oficialii care se află la conducerea ţării au făcut multe la nivel de legi pentru asigurarea unui mediu de afaceri favorabil, atunci există o sumedenie de probleme la capitolul implementare, fapt care, evident, nu contribuie la dezvoltarea afacerilor”, susţine Mihai Usatâi.
Dăruirea de sine – garanţia succesului
„Garanţia succesului într-o afacere este dăruirea de sine atât din partea conducerii, cât şi din partea angajaţilor”, afirmă încrezut Mihai Usatâi. „Cu regret, astăzi în Moldova puţini sunt dintre cei care lucrează cu devotament, responsabilitate şi se consacră întru totul muncii pe care o practică. La noi oamenii vor să ia mult, dar să dea puţin. Ei însă nu realizează că, de fapt, muncesc mai rău decât sunt plătiţi”, spune Mihai Usatâi.
Sport şi caritate
De mai bine de 20 de ani Mihai Usatâi este un mare iubitor al sportului. A fondat clubul sportiv Petrocub şi este cel care în anul 2006 a contribuit substanţial atât financiar, cât şi logistic, la construcţia unui stadion performant pentru antrenamente în satul său de baştină, Sărata Galbenă. În prezent, compania pe care o patronează sponsorizează clubul sportiv Petrocub, unde se antrenează circa 120 de copii din Sărata Galbenă care practică fotbalul şi 100 de copii de la Hânceşti care practică judo-ul. Este ferm convins că fiecare om trebuie să facă acte de caritate şi să se împartă cu profitul pe care-l obţine. „Sincer vorbind, ulterior, aceste investiţii se recompensează. Nu reuşeşti dacă nu ai puţin noroc, iar norocul vine de acolo de unde dai”, este ferm convins directorul companiei AVIS-MMS.■
Adauga-ţi comentariu