Profit №_12_2023, decembrie 2023
Dezvoltarea economi ei – cheia succesului pieţei de asigurări
Inginer-electrician de profesie, Valeriu Tanasiev, manager general-adjunct al Companiei Internaţionale de Asigurări ASITO, şi-a început activitatea în domeniul asigurărilor în cadrul companiei ASITO în anul 1998. Deşi a fost pentru el un domeniu absolut nou, după ce mai mulţi ani a activat în cadrul Companiilor Moldenergo şi Moldelectrica, Valeriu Tanasiev a îndrăgit acest domeniu chiar de la bun început, rămânându-i fidel deja de 14 ani. Modest din fire, Valeriu Tanasiev, care în această lună a împlinit onorabila vârstă de 60 de ani, ne-a dezvăluit în cadrul unui interviu care este cheia succesului ASITO, care sunt planurile de viitor ale companiei şi care sunt impedimentele ce stau în calea dezvoltării calitative a pieţei de asigurări din Moldova.
Profit: Dle Tanasiev, ASITO este prima companie privată de asigurări din Moldova şi este una dintre companiile lider de pe piaţa locală de asigurări. În ce constă, în opinia Dvs., cheia succesului ASITO?
Valeriu Tanasiev: Cu siguranţă, cheia succesului companiei noastre rezidă în personalul acesteia, care este unul de mare valoare şi datorită căruia în fiecare zi înregistrăm performanţe. Pregătirea profesională a angajaţilor se află mereu la ordinea zilei pentru conducerea companiei. Considerăm că anume acestea sunt elementele de bază ale unei companii de succes, motiv pentru care încercăm să susţinem dezvoltarea profesională a celor circa 700 de angajaţi, inclusiv consultanţii de asigurări.
Profit: Care sunt cele mai importante realizări ale companiei de-a lungul activităţii acesteia în calitate de companie privată de asigurări?
V.T.: Cel mai mare succes al Companiei ASITO l-a constituit faptul că aceasta a fost prima companie privată nu doar de asigurări, dar şi prima societate pe acţiuni din Moldova după obţinerea independenţei. Prin urmare, ASITO a fost prima companie care a trecut la economia de piaţă în domeniul asigurărilor în 1991. Acest fapt a impulsionat dezvoltarea companiei, devenind unul dintre liderii pieţei de asigurări din Moldova.
Ulterior, a urmat o altă etapă extrem de importantă în dezvoltarea ASITO şi anume - cea legată de venirea în 1999 a acţionarului australian QBE. Grupul QBE a fost acţionarul majoritar al ASITO până în anul 2007. Investiţiile realizate de acest acţionar au fost primele investiţii străine nu doar pentru compania noastră, dar şi pentru întreg domeniul financiar din Moldova. Este greu de subestimat importanţa acestui pas în dezvoltarea companiei, deoarece la acel moment ASITO nu era familiarizată cu procesările, procedeele aplicate în lume în această ramură. Grupul QBE a implementat în Moldova noi tehnologii în domeniu, care au avut un efect benefic asupra dezvoltării în general a pieţei de asigurări, încercând să-şi împărtăşească experienţa sa în Moldova. Acest lucru a fost extrem de important nu doar pentru ASITO, dar şi pentru celelalte companii de asigurări, care au început să utilizeze noile practici în activitatea de asigurare.
Profit: Ce prevede strategia pe termen mediu şi cea pe termen lung a companiei?
V.T.: Pe termen mediu, ne propunem să redobândim cota de piaţă pe care ASITO o avea anterior - de 25-30%. Acum această cotă este în jur de 20%. Pe termen lung, dorim să devenim prima companie şi la capitolul prima subscrisă. La moment, ne aflăm pe locul doi în acest top. De asemenea, analizăm oportunitatea de a reveni la asigurările de viaţă. Anterior, am practicat acest tip de asigurări, la care am renunţat însă în 2003, din cauza faptului că Grupul QBE este un grup de asigurări nonviaţă.
Profit: În opinia Dvs., care sunt principlalele trei impedimente care stau în calea dezvoltării calitative a pieţei de asigurări?
V.T.: Principalul impediment este, cu siguranţă, cultura joasă a populaţiei la capitolul asigurări, domeniu care, pur şi simplu, nu este cunoscut în Moldova. Al doilea moment ţine de lipsa unui cadru juridic adecvat domeniului asigurărilor şi tehnologiilor moderne. Deşi Moldova a avut experienţa QBE, totuşi ea rămâne cu mult în urma altor state la capitolul implementării noilor tehnologii în domeniul asigurărilor. Şi în al treilea rând, este vorba despre nivelul scăzut al dezvoltării economiei naţionale. Evident, într-o economie puternică lucrurile stau altfel la capitolul asigurări. Dar dacă economia este slab dezvoltată, iar plus la aceasta mai există şi instabilitate politică, atunci piaţa de asigurări nu are cum se dezvolta.
Profit: Cine şi ce ar trebui să întreprindă pentru a a susţine dezvoltarea pieţei de asigurări în Moldova?
V.T.: În primul rând, cred că este vorba despre Comisia Naţională a Pieţei Financiare (CNPF), care, în calitate de supraveghetor al pieţei financiare nebancare, ar trebui să se ocupe mai intens de promovarea importanţei asigurărilor în rândul populaţiei. De asemenea, aceasta ar trebui să elaboreze un şir de normative de asigurare, care, fiind imperative pentru pieţele din alte ţări, la noi lipsesc cu desăvârşire. Cred că CNPF are mari restanţe la acest capitol.
Profit: Unii asigurători consideră că lucrurile se vor schimba radical atunci când pe piaţa de asigurări vor veni jucători străini, care vor da tonul pieţei de asigurări şi vor introduce noi reguli de activitate. Dvs. împărtăşiţi acelaşi punct de vedere?
V.T.: Evident, venirea unor jucători internaţionali cunoscuţi ar constitui un imbold pentru ceilalţi asigurători locali, iar concurenţa ar fi cu totul alta. La moment însă nu cred că există perspective pentru ca companiile străine de asigurări să vină în Moldova, pentru că piaţa de aici este foarte mică şi nematurizată, iar economia - nedezvoltată. Aceste companii vor veni în Moldova atunci când situaţia economică se va schimba, aşa cum a fost, de exemplu, în cazul Sloveniei, care acum, având o populaţie mai mică decât cea a Moldovei, a atins volumul primei de asigurare de 2 mlrd. de euro. La noi acest indice abia de ajunge la 1 mlrd. de lei. Cu alte cuvinte, dezvoltarea economiei ar crea condiţiile necesare pentru ca companiile străine de asigurări să vină în Moldova.
Profit: Faptul că în ţara noastră statul nu asigură instituţiile de stat, cele de menire socială şi culturală, creează impresia că autoritatile susţin sectorul asigurărilor doar în vorbe, nu şi prin fapte. Cum credeţi, de ce se întâmplă acest lucru şi ce fac companiile de asigurări pentru a convinge statul să asigure aceste instituţii?
V.T.: Evident, lucrăm la acest capitol încercând să convingem autorităţile că ele sunt primele care ar trebui să dea exemplu la capitolul asigurării bunurilor. La moment, în portofoliul nostru de asigurări, instituţiile de stat asigurate constituie doar 5%. În majoritatea cazurilor, statul asigură doar unităţile de transport şi asta pentru că acest tip de asigurare este obligatoriu. În acelaşi timp, este interesant faptul că autorităţile organizează licitaţii pentru procurarea serviciilor de asigurare a transportului, în condiţiile în care prima de asigurare obligatorie este unică pentru toate companiile de asigurări şi este stabilită de CNPF. Mai mult decât atât, instituţiile de stat scriu că anume costul minim al primei de asigurare va fi criteriul de bază pentru selectarea companiei de asigurări câştigătoare. Prin urmare, toate companiile fac înlesniri până la 50% pentru a reuşi să asigure autoturismele instituţiilor de stat. Noi acceptăm faptul că statul trebuie să organizeze licitaţii pentru procurarea oricăror bunuri şi servicii, însă în acest caz criteriile de selectare ar trebui să fie nu costul minim al primei de asigurare, ci siguranţa companiei, activele, rezervele etc.■
Adauga-ţi comentariu