Profitразделитель ссылочного текста №_11-12_2022 (303), noiembrie-decembrie 2022

FARMAPRIM - o istorie de succes

Alexandra MARIN | Medicamente & Investiţii

Pentru a transforma Moldova într-o „poveste de succes”, este nevoie, printre multe altele, de investiţii serioase, care în cea mai mare parte sunt aşteptate să vină din exterior. Există însă şi excepţii fericite, care demonstrează că în Moldova pot fi făcute investiţii serioase şi de investitorii locali, nu doar de cei din străinătate. Una dintre aceste excepţii este fabrica de medicamente FARMAPRIM, care concurează de la egal la egal cu cei mai mari producători de medicamente din CSI, exportă cantităţi semnificative de produse farmaceutice în ţările CSI, Vietnam, iar în viitorul apropiat intenţionează să penetreze piaţa Indoneziei şi cea a UE.

Atunci când păşeşti pe teritoriul fabricii FARMAPRIM, amplasată la marginea satului Porumbeni, raionul Criuleni, la doar 14 km de capitală, reuşeşti să faci abstracţie de faptul că locuieşti în Moldova. Situată într-o zonă ecologic curată şi creată după cele mai moderne standarde în domeniu, fabrica reuşeşte să te impresioneze din start atât prin dimensiunile sale, cât şi prin atmosfera sută la sută europeană.

Istoria FARMAPRIM însă nu începe cu construcţia acestei noi fabrici, care funcţionează de doar un an şi ceva. Temelia companiei a fost pusă acum 13 ani, de către Ion Borziac, care a creat FARMAPRIM la scurt timp după absolvirea Facultăţii Farmacie a Universităţii de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu”. Iniţial, Ion Borziac cu partenerii au încercat să dezvolte o companie de distribuţie a medicamentelor, după care însă au decis să meargă mai departe şi să creeze o unitate de producere a medicamentelor, al cărei sediu se afla iniţial într-o clădire închiriată din Chişinău. Ulterior, odată cu decizia de construcţie a noii fabrici, s-a hotărât ca aceasta să fie amplasată într-o zonă ecologic curată, care are acces la sistemele de apă şi canalizare, gaz, energie etc. Astfel, zona de la marginea satului Porumbeni s-a dovedit a fi locul potrivit pentru aceasta.  

Necesitatea construcţiei unei noi unităţi moderne de producere a medicamentelor a fost dictată de conştientizarea faptului că viitorul Republicii Moldova este în UE, unde asigurarea calităţii medicamentelor la toate etapele de fabricaţie este un element obligatoriu. „Desigur, nu am uitat nici pentru o clipă că cetăţenii noştri merită să aibă acces la medicamente calitative, eficiente şi inofensive de origine autohtonă”, spune Ion Borziac. În acelaşi timp, construcţia unei fabrici reprezenta şi o provocare pentru întreaga echipă managerială a companiei în faţa căreia, pur şi simplu, nu s-a putut ceda.

Înainte de a pune temelia noului edificiu, a vizitat mai multe fabrici farmaceutice de peste hotare pentru a face cunoştinţă cu standardele de calitate care le presupune o asemenea investiţie de anvergură. „Este o decizie mult prea importantă şi prea scumpă pentru a încerca să faci experimente pe tine însuţi”, spune Ion Borziac, cu precizarea că decizia de a construi o fabrică nouă a fost una extrem de dificilă.

Pentru realizarea proiectului tehnic al fabricii, dar şi al proiectului de construcţie, au fost contractate companii de proiectare din străinătate. Mai mult decât atât, la construcţia fabricii au participat şi ingineri de peste hotare. Sarcina de bază era ca fabrica să fie construită conform normelor internaţionale GMP (Buna practică de fabricaţie), ceea ce presupune că şi medicamentele sunt produse, respectându-se standardele internaţionale de management şi calitate.

Astăzi, fabrica reprezintă o investiţie locală de peste 14 mln. euro, având o suprafaţă de producţie de 6000 m.p., un portofoliu de peste 125 de tipuri medicamente din 25 de grupe farmacoterapeutice şi 140 de angajaţi, dintre care circa 40% sunt din satul Porumbeni. Noua fabrică are capacitatea de a produce anual peste 55 mil. de ambalaje, înregistrând în anul 2011 o cifră de afaceri de circa 150 mln. lei.

Ion Borziac susţine că investiţia de 14 mln. euro a fost făcută din mijloacele proprii ale companiei, acumulate pe parcursul anilor de activitate. În acelaşi timp, o bună parte din această sumă o reprezintă creditele bancare. Întrebat dacă nu a fost tentat să recurgă la ajutorul unui investitor străin, directorul companiei este de acord că „într-o afacere întotdeauna este bine să verifici mai multe oportunităţi şi scenarii posibile”, însă el spune că „mizează mai mult pe forţele proprii”.

Despre afaceri în Moldova

Chiar dacă a construit o fabrică şi a transformat producerea medicamentelor în Moldova într-o istorie de succes, Ion Borziac are rezerve atunci când vine vorba despre posibilitatea de a face afaceri de succes în industria farmaceutică în Moldova.

Ion BORZIAC:
Adevărul este că pe piaţa farmaceutică din Moldova este destul de dificil să dezvolţi afaceri de succes, îndeosebi ţinând cont de piaţa destul de mică în raport cu suma investiţiilor necesare. Noi am reuşit pentru că chiar de la bun început ne-am orientat spre export. În ultimii doi ani, de exemplu, circa 80% din volumul de medicamente produs a fost exportat. De fapt, acum vorbim despre o întreprindere care este rezident în Moldova şi activează aici, dar vinde mai mult peste hotare. Dacă ne-am limita doar la vânzările din Moldova, atunci am fi sortiţi eşecului. Există costuri şi cheltuieli pe care nu le poţi evita, indiferent că produci 1000 de ambalaje sau 100 mil. de ambalaje. La acestea se mai adaugă costurile de personal, energie, întreţinere etc. Prin urmare, în asemenea condiţii, poţi obţine rentabilitate doar atunci când ai un volum mare de producţie şi vânzări.

În prezent, fabrica dispune de şase linii de producţie, unde sunt fabricate supozitoare, creme, geluri, medicamente în capsule gelatinoase tari. La moment, FARMAPRIM este cel mai mare exportator de medicamente din Moldova, produsele sale fiind comercializate în toate statele CSI, inclusiv Rusia, precum şi în Vietnam, ţări unde fabrica are peste 30 de reprezentanţi. De asemenea, în prezent se poartă tratative pentru  extinderea şi pe piaţa din Indonezia. Însă provocarea cea mare o constituie accesul pe piaţa UE, iar primele ţări unde FARMAPRIM intenţionează să-şi comercializeze produsele sunt România şi Bulgaria. Directorul companiei susţine că în nici una dintre aceste ţări nimeni nu te aşteaptă cu braţele deschise. „Peste tot este o competiţie acerbă unde intri şi încerci să-ţi faci loc”, spune Ion Borziac.

Planuri de viitor

În planurile de dezvoltare pentru următorii trei ani ai fabricii intră majorarea portofoliului de medicamente de la 125 până la 200 de produse, care să acopere mai multe grupe farmacoterapeutice. De asemenea, pentru următoarea perioadă este planificată şi lansarea unei linii de producere a suspensiilor. Conducerea fabricii ţinteşte, de asemenea, atât spre dezvoltarea portofoliului de export, cât şi spre majorarea vânzărilor pe piaţa locală. În Moldova medicamentele FARMAPRIM sunt comercializate în tot sistemul medicosanitar din ţară, inclusiv în farmacii.

Colaborarea cu statul

Directorul companiei susţine că interacţiunea cu statul, prin organele sale regulatorii, este foarte importantă pentru o companie, în special pentru una care activează în domeniul producerii medicamentelor, domeniu care este strict reglementat de stat. „Pentru noi este important ca statul să aibă politici de lungă durată şi reguli de joc foarte bine determinate, pentru a fi clar pentru toţi vectorul unde se va mişca această piaţă”, spune directorul FARMAPRIM, Ion Borziac.■

 

Comentarii [9]

Comentariu
  • 19.04.2012 09:44:41 alina
    Ne bucuram pentru astfel de istorii de succes. In conditile unui mediu de afaceri prost organizat in Modova intr-adevar este un mare succes constructia acestei fabrici.
  • 10.05.2013 03:00:50
  • 05.03.2014 02:21:01
  • 26.12.2014 04:05:04
  • 24.01.2016 06:44:26
  • 23.08.2016 08:06:39
  • 10.04.2017 10:39:18
  • 14.06.2017 02:33:37
  • 23.09.2017 11:03:10

Adauga-ţi comentariu

© 2008 "Profit"

 

Ştiri
În cazul preluărilor materialelor de pe site este necesară indicarea sursei Profit.md
Sesiuni curente:
26
Afişări de site:
2280414
Vizitori unici:
4728650

WebArt Pro