Profitразделитель ссылочного текста №_11-12_2022 (303), noiembrie-decembrie 2022

Mărfuri de calitate cu branduri de Moldova

Mariana TABUNCIC | Produs autohton

În ultimii 15-20 de ani, piaţa de îmbrăcăminte şi încălţăminte a R.Moldova a fost, pur şi simplu, invadată de mărfuri străine. Fiecare consumator care se respectă tinde să-şi achiziţioneze mărfuri de calitate, iar calitatea, după cum se ştie, poartă numele unor branduri cunoscute, de regulă, din afara ţării. Situaţia tinde însă să se schimbe, pe piaţă apărând în ultimii ani tot mai multe branduri moldoveneşti, care se declară pregătite să concureze de la egal la egal cu brandurile străine pentru a cuceri inima consumatorului autohton.

Ravetti, MyRevival, MNatali, Vistline, Prima Bella, Giovani Primo, Miss ViVien, Iuvas, Bombonici - prima impresie este că toate acestea sunt branduri străine, care, la fel ca şi multe altele, au intrat pe piaţa autohtonă de îmbrăcăminte. În realitate însă ele sunt doar câteva dintre brandurile autohtone, care în ultimii ani, încet, dar sigur, au „sfidat” brandurile străine, şi-au făcut apariţia pe piaţa de confecţii a R.Moldova şi au demonstrat că şi un produs autohton poate fi nu doar de calitate şi în pas cu tendinţele în modă, dar poate aduce şi profit.

Care este deci cheia succesului acestor afaceri? Probabil că sunt mai multe, iar una  dintre ele, poate cea mai importantă, este dezvoltarea unui brand de succes. Specialiştii în domeniu susţin că elaborarea unui brand presupune nu doar crearea unui produs de calitate. Acest proces este unul mult mai complex, care înseamnă să atragi atenţia la o mulţime de detalii, cum ar fi raportul dintre calitatea şi preţul produsului, amenajarea spaţiilor de comercializare, locul amplasării în magazin a celor mai valoroase mărfuri, numărul de piese vestimentare propuse spre vânzare, aplicarea sistemului de reduceri, iluminarea, muzica şi chiar mirosul care domneşte în magazin. Evident, mulţi dintre producătorii noştri locali nu cunosc toate aceste „ingrediente” ale merchandising-ului (metode, practici şi operaţiuni întreprinse în scopul optimizării vânzărilor). Succesele obţinute până în prezent la acest capitol au fost posibile în mare parte datorită susţinerii Proiectului USAID „Creşterea Competitivităţii şi Dezvoltarea Întreprinderilor II” (CEED II).

Maria GHEORGHIŢĂ, manager Industria Textilă în cadrul USAID CEED II: Procesul de creare a unui brand şi stil corporativ este unul destul de dificil, însă şi mai dificil este să menţii acest brand, să-l faci cunoscut, astfel încât peste ani acesta să aducă companiei prestigiul şi profitul aşteptat. În R.Moldova există potenţial pentru dezvoltarea industriei textile, însă este nevoie de susţinere pentru a direcţiona întreprinderile să meargă pe o cale corectă pe acest drum extrem de dificil de producere a unor mărfuri de calitate. Până în prezent, cu susţinerea Proiectului, au fost create şi dezvoltate circa 20 de branduri autohtone, ale căror articole pot spune cu toată certitudinea că nu cedează prin nimic celor de import. Scopul nostru este să ajutăm întreprinderile autohtone de textile să treacă de la prestarea serviciilor de croire-coasere la producerea mărfurilor cu valoare adăugată înaltă. Doar un produs finit îţi poate aduce un profit bun. Mai mult decât atât, brandul poate aduce peste 30% din acest profit.

Aşa cum majoritatea producătorilor noştri nu dispuneau de cunoştinţele necesare pentru crearea unui brand de calitate, fapt care presupune, în primul rând, crearea articolelor care ar corespunde tendinţelor în modă, la Chişinău au fost organizate de către specialişti străini instruiri şi masterclass-uri în domeniul tendinţelor coloristicii şi ale stilisticii. De asemenea, la Chişinău a fost invitat un designer din Marea Britanie care a lucrat cu designerii locali la crearea colecţiilor pentru doamne pentru sezonul de primăvară-vară 2012, precum şi experţi în domeniul merchandising-ului şi al managementului brandului, care au ajutat producătorii noştri să pătrundă în tainele tendinţelor de modă şi, în general, să-şi îmbogăţească cunoştinţele vizavi de crearea şi dezvoltarea unui brand.

Totodată, cu susţinerea Programului USAID CEED II, la finele lunii februarie a fost lansată o campanie promoţională de promovare a brandurilor autohtone, cu sloganul „Din inimă branduri de Moldova”. „Trebuie să insuflăm consumatorului autohton că mărfurile noastre sunt la fel de competitive ca şi cele străine”, susţine Maria Gheorghiţă.

O dovadă că întreprinderile moldoveneşti de textile sunt capabile să creeze mărfuri de calitate este şi faptul că multe dintre acestea produc mărfuri pentru cele mai cunoscute branduri din Europa. Din cele 440 de întreprinderi autohtone de textile si încălţăminte, doar 20% produc pentru piaţa locală, în timp ce restul lucrează pentru export.

Un brand necesită mulţi ani pentru creare şi promovare, precum şi investiţii permanente pentru menţinerea acestuia pe piaţă. Experţii susţin că investind acum în crearea unui brand de calitate roadele vor fi culese peste 5, 10 sau chiar 30 de ani. Dar investiţia şi efortul se merită indiscutabil. Pentru că doar creând mărfuri autohtone, indiferent că este vorba despre textile, încălţăminte sau alte bunuri, vom putea investi în economie, iar aceasta înseamnă să investim în viitorul ţării.

 

Comentarii [2]

Comentariu
  • 06.01.2015 10:34:32
  • 16.10.2016 05:44:27

Adauga-ţi comentariu

© 2008 "Profit"

 

Ştiri
În cazul preluărilor materialelor de pe site este necesară indicarea sursei Profit.md
Sesiuni curente:
14
Afişări de site:
2278762
Vizitori unici:
4724121

WebArt Pro