Profitразделитель ссылочного текста №_11-12_2022 (303), noiembrie-decembrie 2022

NOUL POTENŢIAL AL BCR CHIŞINĂU

Bănci & Perspective | Mariana TABUNCIC

Repoziţionarea BCR Chişinău pe piaţa bancară din R.Moldova este obiectivul strategic al conducerii băncii pentru viitorul apropiat

BCR Chişinău este prima şi unica bancă cu capital românesc din Moldova. Aceasta are în spate o istorie de 12 ani, timp în care a reuşit să-şi consolideze poziţiile şi să-şi creeze un nume pe piaţa bancară moldovenească. Toate acţiunile băncii întreprinse pe parcursul acestor ani au avut un scop clar şi bine determinat - oferirea unui spectru larg de servicii bancare aliniate standardelor grupului din care face parte - BCR S.A. România, care este lider pe piaţa bancară românească. Din anul 2006 BCR S.A. România a devenit membru al Erste Group (Austria), unul dintre cei mai mari furnizori de servicii financiare în Europa Centrală şi de Est, fapt care a obligat BCR Chişinău să se racordeze noilor standarde europene de calitate.

Astfel, beneficiind de experienţa şi forţa băncii-mamă şi a Erste Group, BCR Chişinău a demarat în ultimul timp un proces amplu de acţiuni îndreptate spre repoziţionarea acesteia pe piaţa bancară din Moldova. Unul dintre primii paşi în acest scop a fost inaugurarea în luna aprilie 2010 a noului sediu BCR Chişinău, care a oferit o nouă perspectivă de dezvoltare acestei instituţii bancare. În continuare, BCR Chişinău este dispusă să-şi concentreze toate eforturile pentru a deveni unul dintre liderii sistemului bancar din Moldova.

Strategia de dezvoltare pentru anii 2011-2013 a BCR Chişinău prevede consolidarea poziţiilor băncii pe segmentul corporate prin oferirea de soluţii individuale oamenilor de afaceri din Moldova şi susţinerea procesului de atragere a investitorilor străini în ţară. În acelaşi timp, BCR Chişinău îşi propune să-şi extindă reţeaua de unităţi, să lanseze noi produse bancare pentru toate segmentele pieţei şi să vină cu soluţii inovative bazate pe tehnologii performante în conformitate cu standardele Grupului Erste.

Totodată, BCR Chişinău pledează pentru stimularea competiţiei loiale între bănci, fiind sigură că eficienţa serviciilor şi calitatea acestora sînt argumentele sale forte în faţa clienţilor.

Conducerea băncii, în persoana preşedintelui executiv, Sorin Andrei, intenţionează să-şi realizeze obiectivul de a deveni una dintre cele mai puternice bănci din Moldova cu ajutorul personalului băncii care, spune el, este profesionist, dinamic şi puternic. Unul dintre veteranii BCR Chişinău, Valentin Bolboşenco, apreciază foarte mult elanul şi energia noii echipe a băncii şi susţine că „dacă BCR Chişinău ar fi avut o astfel de echipă încă de la început, atunci, cu siguranţă, ar fi ajuns departe”.
Administraţia BCR Chişinău este ferm convinsă că bogăţia unei bănci nu se calculează în cifre, ci în capitalul uman, care zi de zi îşi aduce contribuţia la dezvoltarea băncii şi scrie filă cu filă istoria acesteia. Tocmai din aceste considerente, investiţiile în angajaţii băncii sînt cele mai importante pentru conducerea actuală a BCR Chişinău, care consideră că investiţiile făcute astăzi în capitalul uman nu doar că sînt pe deplin justificate, dar şi constituie cheia spre succesul de mîine. Iar o dovadă concludentă a faptului că anume această tactică este cea mai reuşită o reprezintă opiniile clienţilor băncii, care spun că apreciază la BCR Chişinău calitatea înaltă a deservirii, combinată cu abordarea individuală.

Conducerea BCR Chişinău consideră că banca dispune de un potenţial de dezvoltare foarte înalt şi susţine că în continuare va depune toate eforturile pentru a-l fructifica, oferind clienţilor băncii soluţii de durată pentru dezvoltarea afacerilor.

 

 

 

BCR CHIŞINĂU TINDE SĂ DEVINĂ LIDER

 

La doi ani de la demararea unor acţiuni complexe de modernizare şi eficientizare a activităţii, BCR Chişinău a reuşit să capete o „nouă faţă”, la propriu şi la figurat. eforturile însă nu se termină aici, obiectivul final al Băncii fiind obţinerea statutului de lider pe piaţa bancară din Moldova, dar şi în promovarea relaţiilor de afaceri dintre Moldova şi ţările europene în care este prezent Erste Group. Preşedintele executiv al BCR Chişinău, Sorin Andrei, dă asigurări că avantajul apartenenţei băncii la grupul financiar internaţional Erste va fi valorificat pe deplin, iar cei care vor avea de cîştigat vor fi clienţii BCR Chişinău, în particular, şi economia Moldovei, în general. 

 

Profit: Dle Andrei, ce v-a determinat să acceptaţi provocarea de a ocupa poziţia de preşedinte executiv al BCR Chişinău?

S.A.:
Acceptarea acestei funcţii a reprezentat, cu siguranţă, o provocare pentru mine. În acelaşi timp, este o posibilitate de a pune în practică experienţa acumulată pe parcursul celor 15 ani de activitate în cadrul BCR România, unde mi-am început cariera bancară de la un simplu specialist marketing, pentru a ocupa ulterior funcţii de director sucursală BCR Botoşani, ulterior director regional BCR Sud-Est, unde am fost responsabil de gestiunea relaţiilor cu clienţii corporativi din opt judeţe, inclusiv Constanţa şi Galaţi. Venirea mea la Chişinău a însemnat şi cunoaşterea unui nou mediu, stabilirea de noi contacte, dar şi valorificarea celor existente deja în România. Decizia de a veni aici nu a fost deloc uşoară, fiind departe de familie, dar pot să vă spun cu toată sinceritatea că mă simt la Chişinău ca acasă. Mă mîndresc cu echipa pe care am reuşit să o formez cu ceilalţi colegi, capabilă să obţină performanţe şi deschisă spre cooperare.


Profit: Care au fost diferenţele pe care le-aţi observat între sistemul bancar din România şi cel din R. Moldova?

S.A.:
Există multe similitudini dintre sistemul bancar din Moldova şi cel din România. Pe ambele pieţe concurenţa este strînsă, iar faptul că în Moldova numărul de bănci este mai mic se datorează dimensiunilor pieţei şi nicidecum nivelului de concurenţă. Cadrul regulatoriu este la fel de consistent, cu toate că Moldova mai are de parcurs cîţiva paşi pînă la integrarea în spaţiul comunitar. Gradul de penetrare a noilor tehnologii este destul de înalt, ceea ce oferă multe perspective pentru produsele inovative. Desigur că există şi diferenţe între sistemele bancare din cele două ţări. În primul rînd, nivelul de bancarizare a populaţiei în Moldova este mai mic şi aici mă refer, în primul rînd, la ponderea creditelor de consum. În al doilea rînd, gradul de internaţionalizare a sistemului bancar din Moldova este mai redus, fiind vorba, în special, de prezenţa redusă a marilor grupuri internaţionale pe piaţa locală comparativ cu situaţia din România. Totuşi pe viitor cred că interesul marilor grupuri bancare internaţionale pentru piaţa din Moldova va creşte odată cu dezvoltarea economiei şi continuarea liniei de integrare europeană pe care şi-a propus-o Moldova.

Profit: Cum vedeţi locul şi rolul BCR Chişinău în sistemul bancar al R.Moldova?

S.A.:
BCR Chişinău este prezentă pe piaţa din R.Moldova de peste 12 ani, pe parcursul cărora s-a concentrat mai mult pe segmentul corporativ. Vom continua şi pe viitor să dezvoltăm relaţiile cu mediul corporatist, dar ne propunem să devenim un jucător activ şi pe segmentul retail, caracteristic grupului BCR România. Principalul avantaj al BCR Chişinău ţine de calitatea de membru la un grup bancar internaţional (Erste Group din Austria) – lider pe piaţa din Europa Centrală şi de Est. Vom utiliza acest avantaj pentru a atrage noi investiţii în economia moldovenească şi ne propunem să devenim lideri în promovarea relaţiilor de afaceri dintre Moldova şi ţările europene în care sîntem prezenţi. De asemenea, BCR Chişinău joacă un rol activ în oferirea de noi soluţii adaptate la nevoile clienţilor noştri actuali şi viitori. Vorbim deci de stabilirea şi consolidarea unor parteneriate de lungă durată, bazate pe încredere, deservire calitativă şi responsabilitate.

Profit: În afară de bani „lungi” şi „ieftini”, ce-i mai trebuie unei bănci pentru a ocupa o poziţie de lider pe piaţă?

S.A.:
BCR Chişinău îşi propune să devină unul dintre liderii pieţei bancare din R.Moldova, la fel precum sîntem în România. Existenţa resurselor pe termen lung şi la un cost redus poate fi un avantaj, dar nicidecum nu garantează obţinerea unei poziţii de top. Pentru a deveni lider de piaţă, în primul rînd, este nevoie de o echipă capabilă şi motivată să obţină performanţă. Un alt factor decisiv ţine de reputaţia şi imaginea ireproşabilă a băncii, atunci cînd clienţii te recomandă pentru calitatea serviciilor şi soluţiilor oferite. În al treilea rînd, poziţia de lider înseamnă un management echilibrat, ţinînd cont de oportunităţi şi riscuri. Şi, desigur, nu poţi fi lider, dacă nu te implici în viaţa comunităţii din care faci parte, prin susţinerea iniţiativelor de responsabilitate socială la toate nivelurile.

Profit: Teoretic, capitalul matern comparativ ieftin, la care în caz de necesitate ar putea apela fiica din Moldova, îi va permite să recurgă la dumping, cu ajutorul căruia ar putea obţine  noi clienţi, dar cel mai important - clienţi so-lizi. Putem aştepta ca în procesul de dezvoltare BCR Chişinău va recurge la această metodă de concurenţă în lupta pentru clienţi?

S.A.:
În dezvoltarea BCR Chişinău am ales o altă cale, mai dificilă, dar care ne oferă avantaje pe termen lung. În anul 2009 am demarat procesul de implementare a standardelor de activitate specifice grupului Erste prin divizarea clară a responsabilităţilor dintre liniile funcţionale corporate, retail, riscuri, IT şi operaţiuni. În anul 2010 am continuat procesul de consolidare a echipei prin atragerea celor mai buni specialişti de pe piaţa locală, oferirea training-urilor în România şi Moldova şi implementarea standardelor de grup la nivel individual. În anul 2011 vom continua aceeaşi strategie de consolidare a portofoliului de produse şi clienţi, dar ne propunem să extindem şi reţeaua de unităţi, care vor oferi clienţilor cele mai bune facilităţi, pe care le avem deja în noul sediu al BCR Chişinău.

Profit: Cum aţi caracteriza ,,faţa nouă” a BCR Chişinău în comparaţie cu situaţia de pînă la integrarea în Erste Group?

S.A.:
După doi ani de eforturi susţinute pentru a reorganiza activitatea BCR Chişinău în conformitate cu standardele internaţionale, avem, într-adevăr, o nouă faţă. Dispunem de facilităţi pentru clienţi şi colegi care oferă cele mai bune condiţii de activitate. Echipa BCR Chişinău a crescut cantitativ şi calitativ, noii colegi venind cu noi experienţe şi motivaţii. Împreună, am reuşit să demarăm cîteva proiecte importante care presupun modernizarea sistemului informatic, implementarea unui sistem mai eficient de management al riscurilor, divizarea clară a responsabilităţilor dintre front şi backoffice. Pe parcursul anului 2010 BCR Chişinău a reuşit să-şi optimizeze structura bilanţului şi să-şi fortifice poziţiile pe piaţă prin atragerea de noi clienţi, numărul cărora a crescut cu peste 40%.

Profit: Care sînt planurile de dezvoltare a BCR Chişinău pentru anul 2011?

S.A.:
Acestea se bazează pe trei piloni. În primul rînd, vom continua politica de atragere a noilor clienţi pe segmentele corporate şi retail prin căutarea de soluţii adaptate la nevoile lor şi oferirea de servicii care să-i ajute să-şi realizeze aspiraţiile. În al doilea rînd, vom diversifica portofoliul de produse de creditare, carduri, internet banking pentru a facilita accesul clienţilor la servicii cu valoare adăugată sporită, care le va permite să economisească timp şi bani în relaţiile cu banca. Al treilea pilon în strategia noastră ţine de colegi prin consolidarea echipei în jurul valorilor corporative, dezvoltarea capacităţilor manageriale şi de leadership, motivarea celor mai buni performeri şi implementarea unei culturi de deservire orientate spre client, conform standardelor unui grup bancar internaţional.

 

Ce spun angajaţii BCR Chişinău



Ţin la experienţa acumulată la BCR Chişinău

Pentru unii angajaţi, BCR Chişinău a devenit, practic, a doua casă. Nina Gurău-Golban, şefa Biroului Tezaur şi Procesare Numerar, este unul dintre angajaţii băncii care şi-a adus aportul la prosperarea acesteia chiar de la început.

În virtutea funcţiei pe care o deţine deja de 12 ani, am putea spune că Nina Gurău-Golban este „şefă pe bani”, ei însă în asemenea caz îi place să spună „şefă pe bani, dar nu pe ai mei”. „Pentru mine banii sînt maculatură şi nimic mai mult. În 12 ani de activitate la BCR Chişinău şi alţi 13 ani în cadrul altei instituţii bancare, m-am obişnuit să mă uit foarte indiferentă la bani. Valoare au doar banii care se află în buzunarul meu”, spune ea.

Cunoaşte toate resursele financiare ale băncii. „Nu tot timpul ştiu cîţi bani am în buzunar, însă întotdeauna ştiu ce sumă este în tezaurul băncii, pînă la ultimul bănuţ”, spune şefa Biroului Tezaur şi Procesare Numerar, care adaugă că ziua sa de muncă se termină doar atunci cînd calculele arată că toate intrările şi ieşirile banilor din ziua respectivă coincid sută la sută. Cu siguranţă, mulţi ar spune că este o activitate migăloasă, nu însă şi pentru cei care, în lumea cifrelor şi calculelor, se simt ca „peştele în apă”. „Cel mai important lucru în cadrul acestei activităţi este simţul responsabilităţii, fără de care nu ai nici o şansă să ajungi să deţii un asemenea post”, spune ea.

Apreciază la BCR Chişinău simţul echipei, profesionalismul şi energia angajaţilor, precum şi tenacitatea conducerii instituţiei de a transforma banca într-o istorie de succes. Ţine la experienţa acumulată în cadrul acestei instituţii bancare şi vrea să contribuie mai departe la prosperarea acesteia.


Cred în prosperarea BCR Chişinău


Valentin Bolboşenco, şeful Biroului Managementul Proprietăţii, este şi el unul dintre veteranii BCR Chişinău. Doctor în ştiinţe fizico-matematice, Valentin Bolboşenco s-a gîndit cu vreo 13 ani în urmă că după 12 ani de predare a fizicii la Universitate „doi profesori este prea mult pentru o familie cu trei copii – unul trebuie să facă şi bani”. A plecat în România să iniţieze afaceri în domeniul construcţiilor, însă la scurt timp soarta l-a întors înapoi acasă, după ce a făcut cunoştinţă cu primul director al BCR Chişinău, Ion Călin, care i-a propus să-l ajute să deschidă banca la Chişinău.

Energic din fire şi cu spirit organizatoric pronunţat, Valentin Bolboşenco a acceptat oferta şi de atunci timp de 12 ani se află în slujba BCR Chişinău. A coordonat lucrările de construcţie a fostului sediu BCR Chişinău din strada Tricolorului, precum şi cele ale noului sediu din strada Puşkin.

Îşi aminteşte cu mare drag de vremurile de la începutul activităţii băncii şi, dacă uneori se simte nostalgic pentru că a renunţat la profesia de fizician, spune totuşi că experienţa valoroasă acumulată la BCR Chişinău i-a recompensat dorul de fizică. Pe tot parcursul activităţii sale la BCR Chişinău s-a ocupat de organizarea administrativă şi logistică a băncii. Ştie tot ce ţine de proprietăţile băncii şi are grijă ca toţi angajaţii să beneficieze de condiţii de muncă aliniate standardelor grupului din care face parte BCR Chişinău.

Chiar dacă în primăvara anului 2010 a dat în folosinţă noul sediul al băncii, Valentin Bolboşenco, care este şi bunelul unui băieţel de trei ani, nu are timp să se odihnească. Şi asta pentru că urmează renovarea şi deschiderea unor noi filiale ale băncii în acest an, proces pe care trebuie să-l coordoneze şi să-l gestioneze pînă în cele mai mici detalii. El vrea să-şi aducă contribuţia la deschiderea noilor filiale şi să contribuie la realizarea planurilor de extindere a băncii pentru ca aceasta să fie într-o zi în topul celor mai bune instituţii bancare din Moldova.

Ce spun clienţii BCR Chişinău

 

Cooperare bazată pe corectitudine

Clienţii sînt sufletul unei bănci, iar succesul unei instituţii bancare cu siguranţă este determinat de corectitudinea şi sinceritatea cu care sînt trataţi clienţii. Eduard Bunu, directorul executiv al Companiei “Creator Iu. Borş”, una din cele mai mari companii producătoare de mobilă din Moldova, susţine că relaţia dintre BCR Chişinău şi “Creator Iu. Borş” este una bazată pe încredere reciprocă, respect şi corectitudine.

Colaborarea dintre BCR Chişinău şi “Creator Iu. Borş” a început mai bine de 9 ani în urmă cu deschiderea unui  cont bancar. Pe parcurs, aceasta a evoluat, iar în prezent, practic tot circuitul “Creator Iu. Borş” este concentrat la BCR Chişinău.

„Fiind prima bancă românească pe piaţa din Moldova, BCR Chişinău a fost mai aproape de noi chiar şi din punct de vedere spiritual, motiv pentru care ne-am ataşat din start. Totodată, pe atunci era una dintre băncile care nu avea un număr prea mare de angajaţi, lucru ce permitea ca fiecare client să fie tratat ceva mai individual. Această abordare individuală ne-a oferit foarte multă încredere şi a consolidat colaborarea noastră pe parcursul anilor”, explică Eduard Bunu relaţia dintre “Creator Iu. Borş” şi BCR Chişinău.

Această colaborare însă nu a fost întotdeauna de nota “10”. Au fost perioade  cînd compania a vrut să renunţe la conlucrarea cu BCR Chişinău din cauza unor condiţii de creditare mai puţin avantajoase, iar alte bănci doreau să-i ocupe locul. Astfel, chiar dacă relaţia dintre „Creator Iu. Borş” şi BCR Chişinău a cunoscut atît urcuşuri, cît şi mici coborîşuri, Eduard Bunu consideră că cel mai important în cadrul unei astfel de relaţii este comunicarea, ce poate pune punct tuturor neînţelegerilor şi disensiunilor care pot apărea pe parcurs.

Compania „Creator Iu. Borş” este sigură că relaţia de parteneriat cu BCR Chişinău este una de durată şi că odată cu trecerea timpului aceasta doar se va consolida.

 


Afacere de succes cu susţinere excelentă

Colaborarea dintre compania „Impex Stepa” şi BCR Chişinău are, de asemenea, o istorie de durată. Aceasta a început în anul 2000 cînd BCR Chişinău i-a oferit un credit serios pentru procurarea utilajului tehnologic pentru fabricarea pungilor de hîrtie.
Afacerea iniţiată atunci s-a dovedit a fi una de mare succes, ţinînd cont de faptul că în prezent utilizarea produselor ecologice în întreaga lume este la mare căutare, inclusiv a pungilor de hîrtie.

„Banca mi-a acordat la acel timp un credit în condiţii foarte avantajoase, iar succesul afacerii mele a fost pus odată cu procurarea acelui utilaj. Ulterior, banca mi-a acordat o linie de credit pentru procurarea materiei prime, a hîrtiei, cernelii şi altor materiale. Astfel, pe parcurs, relaţia noastră doar s-a consolidat, iar astăzi nu-mi imaginez că aş putea colabora cu o altă bancă”, susţine directorul companiei, Anatolie Ştepa.

Mai mult decît atît, compania are planuri mari de colaborare cu BCR Chişinău pe viitor, de la care intenţionează să mai ia un credit pentru procurarea unui atelier propriu în care să-şi instaleze utilajul de producţie şi să renunţe, astfel, la spaţiul închiriat, costul căruia bate la buzunar. Speră din toată inima că banca îi va veni în întîmpinare, astfel încît să-şi poată dezvolta afacerea la cote maxime. Cu atît mai mult cu cît cerere pe piaţă există, iar pungile din hîrtie sînt la mare căutare, în special de supermarketuri, companii de panificaţie, cafenele, unităţi de alimentaţie publică etc. Deşi procesul tehnologic de fabricare a pungilor este unul destul de complicat, Anatolie Ştepa consideră că afacerea merită toţi banii şi tot efortul, deoarece astfel şi cu aportul lor, consumatorii sînt educaţi să treacă treptat de la pungile din plastic la cele din hîrtie.
BCR Chişinău a fost prima instituţie bancară cu care Impex Stepa a colaborat. Directorul companiei speră să-i rămînă fidelă şi în continuare, deoarece consideră că la o cooperare clădită de-a lungul anilor nu poţi renunţa aşa de uşor. Cu atît mai mult cu cît personalul calificat, precum şi calitatea serviciilor prestate de BCR Chişinău, sînt la cel mai înalt nivel.

Comentarii [7]

Comentariu
  • 24.12.2014 08:34:48
  • 17.01.2016 02:23:36
  • 23.05.2017 05:05:01
  • 16.06.2017 08:41:04
  • 30.01.2019 05:50:05 Aliona Draguta
    As vrea un credit de refinantare daca va fi posibil? Spunetimi va rog
  • 04.11.2019 02:58:57
  • 19.05.2020 10:57:28

Adauga-ţi comentariu

© 2008 "Profit"

 

Ştiri
În cazul preluărilor materialelor de pe site este necesară indicarea sursei Profit.md
Sesiuni curente:
12
Afişări de site:
2278726
Vizitori unici:
4723959

WebArt Pro