Profitразделитель ссылочного текста №_12_2023, decembrie 2023

De ce vinurile moldoveneşti sînt atît de scumpe?

| Premiera rubricii – Top wine 10

Revista „Profit” inaugurează rubrica «Topul vinului-10» la care va publica materiale despre situaţia în domeniul vinificaţiei, potenţialului de export al companiilor vinicole, precum şi rezultatele diferitelor concursuri de degustare la care participă vinurile moldoveneşti. Cititorul va putea afla din materialele rubricii primele zece companii – lideri la volumul producţiei de vin, precum şi cele mai bune zece companii care produc cele mai calitative vinuri în Moldova.

 Cei care preţuiesc vinurile de calitate, pentru care cina romantică la flacăra lumînărilor şi un pahar de vin bun este o tradiţie, au remarcat o situaţie de paradox.  Vinificatorii depun eforturi enorme pentru a trece în Rusia, bunăoară, în alt segment de preţ al pieţei şi a vinde vinurile în medie la  $4-5 pe sticlă. Admiratorii autohtoni de vinuri calitative – obişnuite, de marcă şi de colecţie – nu se pot dumeri de ce pe piaţa rusă această trecere este atît de problematică, în timp ce în Moldova toţi s-au obişnuit demult cu aceasta, în reţeaua cu amănuntul?

În Moldova, o ţară vinicolă, preţurile la vin, comparativ cu cele la votcă, par supraestimate. Vinificatorii însă susţin că nu vinul costă scump, ci votca este ieftină. Reporterul revistei „Profit” a încercat să afle cum se formează preţurile la vin. Principalii jucători de pe piaţa internă sînt vreo zece companii. Am solicitat explicaţii uneia dintre acestea, care prezintă spectrul cel mai vast de produse (de la vinuri obişnuite pînă la cele de colecţie şi „de gheaţă”).

Managerul pentru piaţa internă al companiei ne-a spus că preţul vinului viitor începe să se formeze în timpul culesului recoltei de struguri. În ultimul sezon, preţul la “Cabernet” se ridica la 4,5 lei/kg (cu TVA), iar la soiurile albe – la 3,5-4 lei. Dintr-un kilogram de struguri ies în medie 0,7 l de must (aproape o sticlă de vin). Cheltuielile de transportare a strugurilor, în funcţie de distanţă, mai adaugă cîte 25-50 bani/kg. Apoi urmează cheltuielile de producţie. La vinurile roşii acestea sînt mai mari. După producerea tuturor vinurilor brute pe sezon, se calculează toate cheltuielile şi se determină preţul de cost al vinurilor brute în ansamblu la soiurile  albe şi cele roşii. Maturarea vinurilor în ambalaje de stejar suplimentează costul acestui process. În total, cheltuielile de producţie la vinurile de calitate înaltă constituie circa 8 lei.

În pofida opiniei că din cauza aplicării embargoului rus vinurile brute ar fi trebuit să se ieftinească în interiorul republicii anume pentru că stocurile mari rămîneau multă vreme nevîndute, ele se scumpeau. Pentru menţinerea calităţii înalte a vinului, trebuiau realizate operaţiuni suplimentare – cleirea, filtrarea, tratarea la rece. Completarea la îmbuteliere introduce şi ea un articol de cheltuieli ale producătorilor, unde intră preţul sticlei, al etichetei, al cutiei.

Cheltuielile pentru publicitate şi promovarea mărfii diferă de la un producător la altul. Dacă vinul se vinde în supermarket-uri şi la „HoReCa”, cel puţin, 5% trebuie cheltuite pentru marketing. De asemenea, se adaugă accizele la vin (10%) şi TVA (20%). Plus cheltuielile de transportare la distribuitorii de loturi mici.

Adaosul comercial al distribuitorului este de 10-20%, dar în comerţul cu amănuntul este nelimitat. De exemplu, cele mai rezonabile adaosuri sînt la „Fourchette” (pînă la 12%), „Green hills-Plaza” şi la Ciocana (aproximativ aceleaşi). În alte supermarket-uri adaosul comercial se ridică la 33%.

Vinurile albe obiţnuite ale acestui producător se numără printre cele mai ieftine în supermarket-uri – ceva mai mult de 17 lei sticla. Preţul de livrare a acestei linii nu s-a schimbat din 2005. Şi azi, el generează pierderi, pentru că preţul de cost al acestor vinuri este de 18-19 lei. Şi trebuie să fie rentabilitate, cel puţin, 15%. Acum, aceste vinuri vor costa pe rafturi 25-30 lei.

Vinurile de calitate înaltă, de asemenea, s-au scumpit (preţul de livrare al fabricii începe deja de la 30 lei). Cu siguranţă, consumatorii au observat că vinurile de aceeaşi categorie „rezerva” de la producători diferiţi se deosebesc de două ori (40 şi 80 lei). De ce? Motivul rezidă în tehnologia maturării: s-au aplicat cipsuri (strujitură, aşchii) sau butoaie noi? Preţul oferă răspunsul.

În preţul vinurilor de colecţie se iau în calcul cheltuielile de producţie pentru mai mulţi ani şi caracterul limitat al lotului. Astfel, vinul „Auriu” de colecţie cu vechimea de 30 de ani de la diferite întreprinderi se poziţionează la fel – circa 500 lei. Vinul de gheaţă ”ice-wine” este un lux: pentru prepararea unei sticluţe cu capacitatea de 0,375 l e nevoie de 15 kg de struguri, culeşi în zori, la 8-10 grade frig. Astfel, preţul de vînzare al distribuitorului pentru „ice-wine” este de 550 lei. Preţul justifică calitatea.

 

PĂCAT, NU AM REUŞIT

 

La mijlocul lunii martie, fiind încă Prim-ministru, Vasile Tarlev i-a recomandat ex-directorului general al Agenţiei Agroindustriale „Moldova–Vin”, Valeriu Mironescu, să nu promoveze companii dubioase, care vînd alcool la un preţ sub cel de cost.

Tarlev  l-a atacat pe Mironescu cu prilejul aprobării de către Guvern, pe 12 martie, a normelor de alcool etilic nedenaturat, destinat utilizării în instituţiile medicale. Executivul aplică procedura în fiecare an.

 

 

La propunerea Ministerului Sănătăţii, Guvernul a aprobat norma de alcool pentru anul 2008, de 157,6 mii dal, inclusiv 10,7 mii – pentru nevoile instituţiilor medicale, iar restul – pentru producţia de medicamente la  “Farmaco” şi la o serie de întreprinderi farmaceutice private. Alcoolul etilic se produce în Moldova sau se exportă, de regulă, din Ucraina.  

Vasile TARLEV: Eu nu înţeleg cum produsele se pot vinde la un preţ mai mic decît cel de cost. La o întreprindere care plăteşte impozitele regulat şi care nu comite evaziuni fiscale, un litru de spirt costă 12 lei, iar la o oarecare SRL - 10 lei. Aceasta înseamnă că se aduc produse clandestine sau agentul economic nu plăteşte impozitele. Vă susţin în calitate de director general al „Moldova-Vin” nu pentru ca să promovaţi interesele egoiste ale contrabandiştilor sau ale agenţilor economici care se eschivează de la plata impozitelor, ci pentru ca să promovaţi interesele producătorului autohton, să protejaţi piaţa şi să asiguraţi transparenţa în această sferă.

Tarlev nu a vorbit prea bine nici de agenţia pe care o conduce Valeriu Mironescu. Potrivit premierului, „Moldova-Vin” umblă “cu mîna întinsă prin cabinetele guvernamentale” ca să obţină alocaţii suplimentare şi subvenţii mai mari pentru înfiinţarea viilor noi şi Guvernul găseşte asemenea fonduri.

Vasile TARLEV: Mai înainte, aţi propus un proiect de lege prin care îi impuneţi pe toţi agenţii economici, inclusiv cei care produc băuturi din struguri, să  plătească taxe, folosindu-le ulterior pentru înfiinţarea plantaţiilor noi. Şi noi v-am susţinut, deşi agenţii economici din ramura vinicolă nu sînt cei mai săraci agenţi din ţară, cu toate problemele pe care le au.

După ce şi-a tras sufletul, premierul a menţionat că nu acuză pe nimeni de lobbysm. El crede că „organele competente trebuie să-şi spună verdictul”. Totuşi Tarlev ceruse atunci Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi a Corupţiei ca împreună cu Inspectoratul Fiscal Principal de Stat să analizeze detaliat situaţia şi cazurile cu spirt ieftin (care anume, premierul nu a precizat).

Vasile TARLEV: De unde s-a luat acest spirt, mai ieftin decît cel pe care îl vînd producătorii din Moldova? Agentul economic pe care îl susţine agenţia „Moldova-Vin” produce şi el marfa în ţara lui, cum la el alcoolul poate fi mai ieftin decît la alţii? Eu nu cred că el îl vinde ca să fie în pierdere.

 

ZECE PRODUCĂTORI ŞI EXPORTATORI LIDERI DE VINURI  ÎN MOLDOVA, DUPĂ ANUL 2007

Holdingul  «Bostovan»
“Esmalda”
“Acorex Wine Holding”
“Asconi”
“DK-Intertrade” (intră în componenţa
holdingului rus «Dionis club»)
“Wine International Project”
“Alianţa-Vin”
“Bas-Vinex”
“Tomai-Vinex”
“Migdal P”

Sursa: Datele Agenţiei Agroindustriale „Moldova-Vin”

 

ZECE PRODUCĂTORI DE VINURI MOLDOVENEŞTI DE CALITATE

“Lion-Gri”
“DK-Intertrade”
“Dionysos-Mereni”
“Aсorex Wine Holding”
“Vinăria-Purcari”
“Chateau Vartely”
“Suvorovo-Vin”
“Vinuri-Ialoveni”
“Imperial-Vin”
“Cricova”

Sursa: Analiza grupului de experţi „Profit”, efectuată pe baza rezultatelor participării companiilor la diverse concursuri. 

 

 

 

 

 

CALEIDOSCOP DE ŞTIRI

 

 

Calitate şi clasică   

“Lion Gri” a devenit prima şi unica companie din Moldova care a primit medalia de aur la concursul internaţional „Vinalies Internationales” (Franţa) pentru spumantul clasic “Lion Gri”. Din anul 2000, compania depune la păstrare în propriile subsoluri din vecinătatea Chişinăului  vinuri spumante care se produc după tehnologia clasică franceză. În subsolurile „Lion Gri” se păstrează circa 1 mln. sticle de spumant alb şi roşu.  

Degustare la Londra

Cu suportul informaţional al revistei britanice de vinificaţie „Harpers”, Ghilda Vinificatorilor din Moldova a organizat o prezentare cu degustare de vinuri moldoveneşti de la cei mai mari producători. Printre invitaţii degustării s-au numărat critici şi jurnalişti notorii, achizitori din reţelele en gros şi cu amănuntul din Marea Britanie. Vinurile companiei „DK-Intertrade” le-a prezentat brand-managerul partenerului britanic - Hayman Barwell Johnes. În total, au fost prezentate şase vinuri: „Chardonnay”, „Pinot Noire”, „Merlot Rose”, precum şi noutăţi de la companie – vinuri cupajate din anul 2007 din recoltele „Cabernet Sauvignon-Merlot”, „Cabernet Sauvignon-bestardo”, „Cabernet Sauvignon- Saperavy”.

320 de medalii şi diplome

Calitatea excelentă a vinurilor produse la compania „Lion Gri » a fost confirmată la zeci de diverse consursuri de degustare internaţionale, la care juriul cu autoritate a acordat vinurilor ei peste 320 de medalii şi diplome.

Degustare la Pitsburg

La concursul de degustare din Pitsburg (SUA), vinurile produse la compania  „Lion Gri” au fost menţionate cu patru medalii de aur.  Compania a primit de la mai multe companii americane de dealer comanda pentru exporturi de produse pe piaţa americană. În ianuarie 2008, „Lion Gri” a livrat 12 conteinere cu vinuri proprii în SUA.

Aurul şi bronzul Mileştilor Mici

Întreprinderea de Stat Combinatul de Vinuri de Calitate Mileştii Mici a cucerit medalii la Concursul Internaţional de Băuturi Alcoolice din cadrul expoziţiei "Prodexpo-2008" la Moscova, în perioada 11-15 februarie. Pe baza rezultatelor degustărilor, vinurile produse la Mileştii Mici au obţinut medalia de aur pentru vinul roşu de colecţie „Cabernet-Sauvignon 1987” şi două medalii de bronz pentru  vinul alb de colecţie „Auriu 1986” şi „Мuskatnoe Igristoe” semidulce.

Exporturile în Rusia cresc

De la începutul anului 2008,  compania „Lion Gri” a semnat contracte de comercializare a unui spectru vast de vinuri proprii cu cei mai mari şapte importatori ruşi, care dispun de o reţea bine ramificată de centre comerciale în care se vînd vinuri şi băuturi alcoolice. Pe lîngă vinurile tradiţionale seci, de masă, de desert şi spumante, pe care  “Lion Gri” le produce după tehnologia clasică franceză, se bucură de mare cerere wine brandy TAMIR.

Vin-Tur  Lion Gri

În mai 2008, compania „Lion Gri” va inaugura un complex turistic modern în comuna Ciorescu, din vecinătatea Chişinăului. Aici, compania păstrează vinuri în subsoluri cu o suprafaţă de  50 mii metri pătraţi. Turiştii se pot familiariza cu tehnologiile de păstrare a vinurilor moldoveneşti, pot degusta vinuri, gusta din diverse bucate naţionale moldoveneşti.

Exploratorii

Compania „Lion Gri” a devenit primul exportator de produse vinicole din Moldova în Corerea de Sud. Primele loturi de vinuri livrate au arătat că coreenii au interes pentru vinurile moldoveneştii, pe care   „Lion Gri” intenţionează să le livreze, în anul 2008, în cantităţi mult mai mari.


“Pro Wein-2008”


“DK-Intertrade” a participat la expoziţia internaţională de vinuri şi băuturi alcoolice  „ProWein 2008”, care a avut loc în perioada 16-19 martie, la Dusseldorf (Germania). O particularitate care avantajează „ProWein” între expoziţiile de asemenea format este aceea că aici se pot găsi principalele branduri mondiale, dar şi băuturi foarte rare, exclusive. Expoziţia întruneşte producători mondiali de vinuri şi alcool, dar şi firme mici cu producţii mici, novici în cucerirea pieţei mondiale, iar pentru cunoaşterea mai amplă a noilor produse un pavilion întreg este rezervat degustărilor.

Aurul onorabilVinul clasic alb spumant din anul 2004 produs la compania „Lion-Gri” a fost medaliat cu aur la concursul internaţional „Les Vinalies Internationales-2008” (Franţa). Medalii de aur au fost acordate şi altor 234 de feluri de vin. Este plăcut să vedem între premianţii concursului şi companiile “Chateu Vartely”, „Acorex Wine Holding”, “DK-Intertrade”.  

Reprezentanţi ai companiei „DK-Intertrade” au relevat revistei “Profit”  că “Firebird legend Pinot Noir 2005” a cucerit medalia de argint.  “DK-Intertrade” participă la concurs pentru a treia oară şi   pentru a treia oară consecutiv vinurile ei ajung printre cîştigători. Mai înainte, „Firebird Legend” a obţinut peste 40 de medalii şi diplome la concursuri internaţionale în Marea Britanie  (IWC, Decanter World Wine Awards, IWSC), Franţa (Challenge du Vin, Chardonnay du Monde, Vinalies Internationales), Germania (MUNDUSvini) şi Italia (VinItaly). Vinurile „Firebird Legend” se vînd în Marea Britanie, Germania, Cehia, Suedia, Ucraina, Bielarus, Kazahstan, Lituania şi Mexic.

Vinurile menţionate cu medaliile concursului „Les Vinalies Internationales-2008” vor fi incluse în catalogul „Cele mai bune 1000 de vinuri ale lumii» (1000 Vins du Monde).

Nota „Profit”:  Despre „Les Vinalies Internationales” se spune că este vitrina celor mai bune vinuri ale lumii. Concursul se organizează anual în Franţa, sub egida Uniunii Internaţionale a Oenologilor  (International Union of Oenologists) şi a Federaţiei Mondiale a Concursurilor de Vinuri şi Băuturi Alcoolice (International Vine and Wine Organization). Experţi din toată lumea se întrunesc într-un juriu cu autoritate, care stabileşte vinurile care merită să fie incluse, în acest an, pe locurile onorifice din catalogul „Cele mai bune 1000 de vinuri ale lumii» .

Preţul vinurilor moldoveneşti în Rusia a crescut cu 15-20%

Pentru vinificatorii moldoveni, expoziţia «Prodexpo-2008» din Moscova a fost una de succes. Aceasta este concluzia la care a ajuns Nelli Sonic, vicepreşedintele companiei „Lion Gri”. Ea i-a relatat reporterului “Profit”  că ruşii, comercianţii şi cumpărătorii, au un interes mare faţă de vinurile din Moldova, din cauza că acestea au lipsit vreme îndelungată de pe piaţă.

«În Rusia, îşi amintesc bine de „Lidia” şi „Isabela” pe care companiile moldoveneşti le-au livrat în mod tradiţional şi, mai ales, în cantităţi mari pe piaţa rusă”, spune Sonic.

Din cauza preţurilor noi la vinurile moldoveneşti, care au crescut în medie cu 15-20%, vizitatorii «Prodexpo-2008» au tratat mostrele de vin „cu rezerve şi cu interes”.

„Moldova înfloritoare”

Compania „Lion Gri” a prezentat la expoziţia «Prodexpo-2008» standul propriu cu denumirea «Moldova înfloritoare». Acesta a avut scopul „să prezinte vizitatorilor bogăţia şi fertilitatea Moldovei în toată splendoarea – flori, fructe, struguri, vin şi natură”. La expoziţie, compania a prezentat noul brand Felicita - «Cabernet-Sauvignon», «Merlot», nectarul „Golden Lion Desert”, , vinuri aromate uşoare demiseci şi semidulci «Sauvignon», «Chardonnay», precum şi noutatea «Cabernet» alb din struguri de soi special.

 

Comentarii [8]

Comentariu
  • 04.03.2014 11:11:44
  • 01.12.2015 04:20:52
  • 02.05.2016 03:40:40 Alina Vutcariov
    Stimata domn/doamna, Doresc in primul rind sa va aduc admiratia mea pentru acest articol atit de profesional si util! Toate informatiile pe care le prezentati aici mi-au trezit un interes deosebit, de vreme ce eu sunt studenta la Business in Agricultura si realizez la moment un proiect despre canalele de distributie a vinurilor din Republica Moldova. Multe din detaliile pe care d-voastra le prezentati in articol sunt foarte utile pentru realizarea proiectului meu. Pentru a le plasa ca referinta in textul meu, am nevoie sa citez corect sursa(pentru a demonstra ca cifrele sunt de incredere). De aceea, cordial va rog sa imi spuneti care este sursa informatiilor prezentate de dumneavoastre referitoare la formarea Costului vinului de pe piata nationala(despre care se vorbeste in prima parte articolului). Va voi fi foarte recunoscatoare daca ma veti putea ajuta! Va multumesc anticipat! Cu respect, Alina Vutcariov
  • 23.08.2016 03:51:44
  • 04.06.2017 10:12:33
  • 17.06.2017 01:10:22
  • 03.11.2018 08:36:21
  • 21.11.2018 06:51:25

Adauga-ţi comentariu

© 2008 "Profit"

 

În cazul preluărilor materialelor de pe site este necesară indicarea sursei Profit.md
Sesiuni curente:
22
Afişări de site:
774543
Vizitori unici:
5688616

WebArt Pro