Profitразделитель ссылочного текста №_11-12_2022 (303), noiembrie-decembrie 2022

Impactul crizei asupra pieţei produselor electronice

Tatiana CIOBANU | Profit & Vînzări

Operatorii de pe piaţa de electronice şi electrocasnice se arată îngrijoraţi de „pustietatea” ce bîntuie prin magazinele specializate. Numai în primul trimestru al anului curent vînzările de bunuri de folosinţă îndelungată au înregistrat un declin al vînzărilor de aproximativ 40%. Chiar dacă magazinele lansează oferte peste oferte, dintre cele mai atrăgătoare, potenţialii clienţi nu reacţionează deoarece lipsa banilor şi preţurile exorbitante îi determină pe moldoveni să caute produse mai ieftine sau să cumpere necesarul în volume reduse.

 Dacă în perioadele caniculare ale anilor precedenţi magazinele şi centrele comerciale în care se vînd electrocasnice deveneau neîncăpătoare de lume, pentru că fiecare se grăbea să achiziţioneze ventilatoare cu aer condiţionat, maşini de spălat rufe, frigidere sau computere la un preţ mai mic, acum în magazine este tăcere ca la muzeu.

„Criza se simte, despre aceasta vorbesc şi rezultatele vînzărilor”, spune Elena Plămădeală, manager comercial al companiei de distribuţie angro a electrocasnicelor, „United Electric Industry” (UEI). Potrivit ei, vînzările companiei la care activează au scăzut cu circa 60% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.

Elena PLĂMĂDEALĂ: Vînzările au scăzut la toate categoriile de produse, inclusiv la ventilatoare sau condiţionere care în aceeaşi perioadă a anului trecut erau foarte solicitate, practic nu se reuşea acoperirea cererii. În pofida crizei şi a vînzărilor reduse, preţurile n-au scăzut, din considerentul că marfa noastră se vinde angro şi nu cred că micşorarea preţurilor va contribui esenţial la sporirea vînzărilor.

Elena Plămădeală a menţionat că pentru a ţine piept crizei şi pentru a nu falimenta, UEI încearcă să schimbe gama de produse şi se axează pe comercializarea celor mai necesare produse.

Elena PLĂMĂDEALĂ: Toate produsele  care se găsesc în magazinele specializate sînt solicitate şi necesare clientului, dar dacă el nu va avea bani, pur şi simplu, se va abţine să cumpere. Unii se arată optimişti şi spun că criza este la nivel de mentalitate, dar asta nu este adevărat. Acum foarte mulţi angajaţi sînt disponibilizaţi, iar şefii companiilor nu mai au capacitatea să achite salarii decente angajaţilor din cauza că nu sînt subvenţionaţi sau ajutaţi de structurile statale să depăşească criza în care s-au pomenit treptat.

Elena Plămădeală consideră că instituţiile abilitate şi autorităţile centrale trebuie să găsească soluţii optime de depăşire a crizei şi să poarte negocieri sau un dialog constructiv cu managerii companiilor în vederea îmbunătăţirii situaţiei financiare.

Fără clienţii de altădată, comercianţii nu fac decît să spere că situaţia financiară se va schimba în bine. Ceva mai pesimişti sînt însă consultanţii magazinelor de profil, cei ce interacţionează nemijlocit cu cumpărătorii.

„Vînzările la electrocasnice au început să scadă încă din luna decembrie a anului 2008", spune un consultant al magazinului „Xenon” din Chişinău, care a dorit să-şi păstreze anonimatul. Potrivit lui, pe fondul unei scăderi drastice a clientelei, cele mai mici vînzări se înregistrează la electrocasnicele mari, în special la frigidere, dar şi la alte bunuri de folosinţă îndelungată, care au devenit deja istorie între achiziţiile moldovenilor. El a spus că doar uscătoarele de rufe, ventilatoarele, fiarele de călcat, dar şi aspiratoarele sînt solicitate de moldoveni în permanenţă, chiar dacă şi solicitările în acest sens s-au redus.

„Trebuie să menţionăm că lumea intră în magazinele specializate, însă partea proastă a lucrurilor este că clienţii vin şi pleacă fără a face careva achiziţii chiar dacă preţurile la produse au scăzut cu pînă la 30%”, spune Roman Tcaci, manager pentru achiziţii şi vînzări din cadrul magazinului Everest Electronix.

Roman TCACI: Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, vînzările magazinului nostru au scăzut cu pînă la 40%. Aceasta se datorează crizei economice şi influenţei ei asupra dispoziţiei de consum a cumpărătorilor, nesiguranţa leului în raport cu valutele şi, nu în ultimul rînd, remitenţele reduse ale cetăţenilor Moldovei care lucrează în străinătate.

Roman Tcaci a spus că pentru a reduce pierderile, firmele încearcă să întreprindă măsuri de restructurare orientate spre marfa lichidă, care să fie solicitată permanent de consumatori, decît marfa solidă folosită mai mult pentru sortiment.

Roman TCACI: Pentru creşterea ratei vînzărilor, supermarketul de electrocasnice „Everest Electronics”, afară de folosirea intensă a instrumentelor de marketing, a efectuat restructurarea  în sortimentul mărfurilor care numără aproximativ 6500 de poziţii, concentrîndu-se, astfel, pe vînzarea zilnică a mărfurilor solicitate, precum şi oferind cumpărătorului mărfuri de o calitate şi un preţ convenabil.

„În condiţiile de criză se observă o tendinţă accelerată a consumatorilor către produse mai ieftine. Iar, pentru a se menţine la nivelul cererii, magazinele specializate continuă să facă oferte dintre cele mai inedite, însă nici ofertele promoţionale nu mai sînt întrebate. Ofertele extrem de tentante sînt valabile pentru o gamă largă de produse, precum televizoarele, maşinile de spălat rufe, DVD-urile şi calculatoarele, dar nici reducerile tentante nu mai atrag clienţii”, spun consultanţii magazinelor specializate.

Solicitat de „Profit”, Alexandru Muravschi, ex-ministrul economiei, a spus că Moldova va ieşi din criză odată cu ameliorarea situaţiei financiare din alte ţări, iar asta în cazul în care ţara noastră va întreprinde paşi concreţi de diminuare a crizei. El a menţionat că Guvernul şi Banca Naţională trebuie să aibă un plan comun de acţiuni în privinţa reformelor bugetare şi diminuarea crizei.

„Scăderea volumelor de vînzări la magazinele specializate se datorează, în mare parte, nivelului scăzut de trai al populaţiei şi a remitenţelor care s-au micşorat în primul trimestru al acestui an cu circa 40%. Asfel, consumatorii nu mai sînt dispuşi să-şi achiziţioneze electrocasnice, iar asta scade dramatic vînzările comercianţilor. Cred că magazinele specializate ar trebui să închidă cîteva magazine din reţeaua lor, asta pentru a reduce cheltuielile”, a spus Alexandru Muravschi.

El a precizat că pentru a salva ţara de criză, Guvernul trebuie să purceadă la optimizarea cheltuielilor bugetare, majorarea accizelor şi revizuirea taxei pe impozit.

Comentarii [6]

Comentariu
  • 28.04.2013 10:03:53
  • 22.12.2013 08:53:24
  • 01.03.2015 02:15:12
  • 11.06.2019 04:48:11
  • 31.12.2019 01:16:15
  • 16.02.2021 12:09:00

Adauga-ţi comentariu

© 2008 "Profit"

 

Ştiri
În cazul preluărilor materialelor de pe site este necesară indicarea sursei Profit.md
Sesiuni curente:
31
Afişări de site:
2278229
Vizitori unici:
4722727

WebArt Pro