Profitразделитель ссылочного текста №_12_2023, decembrie 2023

O afacere deloc uşoară - designul vestimentar

Tatiana CIOBANU | Profit & Moda

Dacă v-aţi hotărît să urmaţi o carieră de designer vestimentar profesionist, trebuie să ştiţi cîteva realităţi importante despre această profesie fascinantă la prima vedere. Această specialitate îţi poate oferi noi provocări, posibilităţi de creare, afirmare şi satisfacţie pentru rezultatele obţinute, dar şi multe eşecuri. Cu toate că în lume industria designului vestimentar este în crestere, iar designerii buni sînt foarte apreciaţi, în Moldova nu sînt prea multe perspective de afirmare sau profit în acest sens, deoarece designul are o valoare ridicată şi presupune multă muncă şi investiţii. De aceea, în ţara noastră este foarte dificil să-ţi găseşti un loc de muncă bine remunerat sau să-ţi creezi propria companie de vestimentaţie sau modeling.

Doar cinci instituţii de învăţămînt din Republica Moldova pregătesc specialişti la specialitatea de designer vestimentar. Cu toate acestea, în fiecare an sute de studenţi îmbrăţişează această profesie, achitînd o taxă anuală de circa şase mii de lei. Prea puţini dintre ei însă reuşesc să se afirme şi să devină designeri. Deşi o mare parte sînt conştienţi că nu au prea mari perspective de afirmare sau profit în Moldova, ei speră că vor putea merge în alte ţări, unde să-şi expună lucrările. Din cauza problemelor cu care se confuntă Moldova, mulţi nu reuşesc să se afirme în domeniul lor şi se specializează în altele. Olesea Vasilache a absolvit facultatea de designer vestimentar, dar spune că nu a activat niciodată în domeniul ei, deoarece nu are bani suficienţi pentru a-şi dezvolta o afacere care să fie apreciată pe piaţa Moldovei.

Olesea VASILACHE: Deşi am făcut studii la buget, cheltuielile pentru conceperea şi confecţionarea modelelor erau foarte mari. După ce am absolvit facultatea, mi-aş fi dorit foarte mult să lucrez în domeniul meu, să concep modele noi pe care să le expun pe podium şi apoi spre vînzare, pentru a obţine profit, însă nu am avut această posibilitate.

Ea spune că a încercat de nenumărate ori să participe la prezentări de modă, dar fără succes - pe piaţa moldovenească nu se apreciază vestimentaţia noastră.

Olesea VASILACHE: Cînd am posibilitate şi bani pentru material, confecţionez modele noi pe care, sper, că le voi expune undeva. Colecţia mea numără circa 20 de modele. Recent, am trimis cîteva modele vestimentare în Italia, la Milano, unde vor fi expuse într-un salon de modă. Sper ca măcar italienii să-mi apreciaze colecţia, dacă în Moldova nu există ateliere sau companii care să se ocupe de promovarea designerilor vestimentari, precum sînt în alte ţări.

Profesia de designer vestimentar presupune aptitudini de comunicare, tehnice, analitice, artistice şi multă publicitate. Nu există regulamente în sfera design-ului. Oricine care posedă calitatea de a coase sau croşeta, poate spune că este designer, însă prea puţini se pot afirma în această lume fascinantă a modei. În aceste condiţii prea puţine femei reuşesc să-şi creeze o imagine şi să-şi promoveze produsele, însă cele care sînt mai curajoase reuşesc. Una dintre femeile de succes în acest sens este  creatoarea de modă, Valentina Vidraşcu, directorul primei Agenţii de fotomodele din Moldova “Viva Moldels”, care creează vestimentaţie în stil românesc.

 

Valentina VIDRAŞCU: Ideea de a face design o am încă din copilărie. Prima mea prezentare de modă a avut loc în 1999 cu o colecţie brodată manual cu motive din ornamentica românească, ceea ce a constituit un pas important în cariera mea, fiind o colecţie inedită în lumea modei. După care a urmat festivalul internaţional de modă „East on Catwalk” de la Bucureşti, unde am expus colecţia „Deo Soli”.

Valentina Vidraşcu spune că după festivalul de la Bucureşti, unde colecţia ei s-a clasat printre primele şase cele mai reuşite colecţii din cele peste 40 expuse, a urmat multă muncă şi zeci de prezentări. „Au fost încercări grele, costisitoare şi fără susţinere”, spune ea.

Valentina VIDRAŞCU: Din 2001 pînă acum, am expus mai multe colecţii precum „Hora”, „Drăgaica” şi „la blouse roumaine”, colecţii care amintesc de tradiţionalismul românesc, deoarece îmi place portul şi poporul românesc.

Valentina Vidraşcu a precizat că participă peste hotare la numeroase prezentări de modă, deoarece piaţa Moldovei nu este dezvoltată în acest sens. Ea spune că în Moldova, practic, este imposibil să faci design vestimentar din cauza problemelor mari, caracteristice unei ţări sărace, care nu-ţi oferă posibilitatea de a găsi stofe de calitate şi furnitură.

Valentina VIDRAŞCU: Pentru ca designerii vestimentari să se dezvolte şi să se poată afirma în Moldova, Guvernul nostru trebuie să preia experienţa guvernului francez în domeniu şi doar atunci vom putea vorbi de o industrie a modei şi în ţara noastră. În speranţa de a nu-mi pierde talentul de designer şi de a produce vestimentaţie pentru oamenii care apreciază munca manuală, la începutul acestui an, am deschis un show room la Bucureşti, unde am avut mai multe prezentări de modă importante. Acesta este situat într-o vilă veche chiar în centrul oraşului, fiind un local spaţios, decorat în stil etno. La Bucureşti sînt expuse toate colecţiile mele, inclusiv cele noi pe care le confecţionez, iar pentru a obţine profit din munca mea am început producţia vestimentaţiei în serii mici şi limitate şi anume iile “la blouse roumaine”, care sper să-mi aducă succes.

 Din moment ce piaţa Moldovei nu oferă nici profit, nici faimă, soţii Margareta şi Nicolae Cuşnir, fondatorii şi proprietarii Întreprinderii „Şaltoianca” din municipiul Chişinău, întreprindere specializată în conceperea şi producerea lenjeriei şi a hainelor de casă, produc modele pentru export, deoarece, spun ei, piaţa Moldovei nu este dezvoltată în acest sens.

 

Nicolae CUŞNIR: Întreprinderea noastră a fost fondată în 1993, iar prima linie de producţie a fost lansată la jumătate de an de la înregistrare. Am ales anume industria confecţiilor pentru a întoarce specialiştii industriei uşoare pe piaţa Moldovei, care au rămas fără lucru după destrămarea URSS. Am întîlnit multe dificultăţi în organizarea producţiei, deoarece personalul nu era gata pentru relaţiile de piaţă, colectivul ştia să coase cantităţi mari, dar nu se pricepea bine la calitate.

  

Nicolae Cuşnir spune că materia primă pentru confecţii o procurau din Ucraina, Rusia şi România, însă aceasta nu era de o calitate corespunzătoare, ceea ce le crea dificultăţi în comercializarea producţiei peste hotare, articolele fiind vîndute doar pe piaţa internă, care însă, spune el, nu le oferea resursele necesare pentru dezvoltarea unor produse competitive.

 

 

Margareta CUŞNIR: După trei ani de activitate în cadrul firmei noastre am încercat să ne punem anumite scopuri şi obiective noi de implementare a tehnologiilor  performante în domeniul confecţiilor. Noile standarde ne-au permis să ne detaşăm de principiile sovietice de confecţionare a lenjeriei, ceea ce ne-a permis să ieşim pe piaţa europeană, graţie expoziţiilor şi contactelor personale.

Margareta Cuşnir spune că pentru a lărgi sfera de activitate a firmei şi pentru a îmbunătăţi condiţiile de muncă ale angajaţilor, în anul 1998 au cumpărat o clădire mai mare şi au purces la crearea unei întreprinderi mixte. Ea spune că aceasta a însemnat un nou succes în dezvoltarea afacerii lor şi au căpătat şansa de a ieşi în Europa.

Nicolae CUŞNIR: Pentru modernizarea întreprinderii am cumpărat echipament nou pentru producţie şi am obţinut certificatul de calitate ISO 2000 9000. Ulterior, s-a schimbat calitatea producţiei şi produsele noastre au devenit competitive, fapt demonstrat în cadrul expoziţiei de la Paris din anul 2000, unde am fost înalt apreciaţi de către europeni. De atunci am început să primim oferte pentru confecţionarea colecţiilor de brand, iar în anul 2002 deja lucram cu Suedia, Italia şi Marea Britanie. În 2005 am creat laboratorul propriu de design, am fost nevoiţi să o facem, deoarece a fost deschis accesul liber al mărfurilor din China şi concurenţa pe piaţă a crescut.

Nicolae Cuşnir spune că pentru a completa cererea crescîndă de personal calificat, au creat o clasă de elevi care erau instruiţi permanent în domeniul design-ului.

Margareta CUŞNIR: Brandul firmei noastre se numeşte „Marinelle”, cu acesta ne-am lansat peste hotare la numeroase prezentări de modă. Astfel, în anul 2007, colecţia noastră a fost aprobată în Australia, dar, din cauza comenzilor neregulate, care generau pauze în procesul de producţie, am fost nevoiţi să renunţăm la colaborarea ulterioară. Întreprinderea noastră întruneşte mai multe compartimente începînd de la design, asigurarea cu materie primă, monitorizarea comerţului pînă la livrarea mărfii direct la clientul de peste hotare. Iar materia primă pentru producerea vestimentaţiei provine din import şi anume - din Spania, Germania, Belgia, Italia şi alte ţări.

Nicolae CUŞNIR: Am încercat şi în Moldova să comercializăm produsele  noastre, dar nu am avut succes, deoarece o pijama marca „Marinelle” costă 500 lei, pe cînd cele moldoveneşti se vînd cu 150 de lei şi aici clientul este dominat de preţ. Piaţa noastră nu este gata să facă diferenţa în calitatea produsului. Sperăm că, odată cu creşterea nivelului de trai, se va schimba şi viziunea populaţiei. La moment, societatea moldovenească atrage atenţia asupra hainelor cu care se merge în societate, pe cînd segmentul hainelor de casă este arealul cel mai puţin solicitat.

Nicolae Cuşnir spune că criza financiară şi diferenţa de curs valutar din anul trecut nu i-a lăsat fără pagube, deoarece comenzile pentru export au scăzut cu pînă la 30%. El spune că, din acest considerent, a devenit nerentabil să lucreze pe materia primă a clientului, deoarece unii clienţi au încetat colaborarea cu ei înţelegînd că urmările crizei vor crea condiţii dezavantajoase pentru ambele părţi.

Soţii Cuşnir se arată optimişti şi spun că criza are şi efecte pozitive deoarece din moment ce comenzile de lucru s-au redus şi au mai mult timp pentru lucru creativ, iar pînă la sfîrşitul acestui an trebuie să pregătească o colecţie nouă pentru o prezentare în Italia, despre care au spus că ne vor comunica ulterior.
 

Comentarii [14]

Comentariu
  • 01.09.2009 03:41:21 ina
    foarte bun material, prea putin jurnalisti din moldova reflecta tematica designului si problemele cu care se confrunta designerii vestimentari din Moldova, bravo profit e pentru prima data cind citesc aceasta revista si am ramas surprinsa de materialele variate pe care le scrie-ti. Succese mari!!!
  • 23.10.2012 06:18:03
  • 27.11.2013 10:01:57
  • 24.12.2014 08:14:02 monica
    eu am de abea 8 ani,dar am realizat multe desene grozave la viata meaiar iar acesti oameni care au scris aceasta revista au o viata grea.ii inteleg perfect.dar stiu ca daca muncesti si ai incredere in tine poti realiza orice.mult suces in viitor!!!
  • 10.11.2015 05:47:08 mosafer
    Pentru o mai bună productivitate pentru industria de îmbrăcăminte, Sunt o serie de moda software de proiectare, cum ar: Gerber AccuMark, Lectra Modaris + moda Diamino lângă Optitex 3D orice contact întrebări : [email protected]
  • 03.01.2016 09:14:04 Silvia
    Foarte adevarat cele scrise in articolul de mai sus,am absolvit Colegiul Tehnologic din Chisinau cu media 9,7,dupa care am absolvit Universitatea Tehnica,am iubit profesia de designer vestimentar inca de pe bancile colegiului,am creat multe lucrari frumoase,in special rochii de seara si de mireasa,si de fiecare data cind incercam sa ma dezvolt,sa fac un pas inainte,sa ma promovez ,ma ciocneam de problema banilor,lipsei de"cunoscuti"in domeniu...e.t.c.Pacat pentru tara noastra ca sint multi oameni talentati care aleg calea strainatatii in loc sa primeasca citusi de putin sustinere din partea guvernarii.
  • 14.01.2016 08:39:16
  • 28.05.2017 02:27:48
  • 09.06.2017 11:39:43 valentina
    eu am 13 ani nu prea pot bine desena dar am realizat multe haine proprii acum nu demult am facut un model de camasa nationala de model necunoscut .Aceste persoane care nu siau indeplinit visul din cauza necesitatilor in inteleg perfect dar sunt sigura daca depui mult efort si ai incredere in tine iti poti realiza acest vis.Eu ttot voi depune mult efort in munca mea si voi devine cu ajutorul lui Dumnezeu desing vestimintar.Vreau sai indemn pe studenti de aceasta profesie sa isi creeeaze aici in tara noastra magazinele sale proprii de haine .succese mari tuturoc care au calcat sau care vor sa calce pe aceasta p;rofessie
  • 02.07.2017 01:49:13 SERGIU
    Sunt in cautare de disigner vestimentar pentru un brand autohton de haine pentru femei cei interesati pot trimite CV-ul pe adresa de mail gos.style@mail ru sau ma contactati la nr 068850005
  • 09.03.2019 01:07:31
  • 13.09.2019 04:56:28
  • 05.02.2020 02:06:01 anastasiea
    ok
  • 30.04.2021 10:39:55 Morari Nicoleta
    Eu de mica sunt pasionata de dezainer vestementar pot schița o schemă de diferite modele și am o imaginație bună dar puteți să-mi ziceți va rog frumos cu ce notă pot sa fiu admisă în acest domeniu și dacă pot intra in acest domeniu după clasa a 9

Adauga-ţi comentariu

© 2008 "Profit"

 

În cazul preluărilor materialelor de pe site este necesară indicarea sursei Profit.md
Sesiuni curente:
16
Afişări de site:
774543
Vizitori unici:
5688394

WebArt Pro