Profitразделитель ссылочного текста №_4_2022 (297), aprilie 2022

Vis de California sau de ce San Diego este destinaţia perfectă pentru muncă şi odihnă

Lilia GUREZ, reporter special „Profit” | Profit & Călătorii

Este 22 aprilie, 2009, ora 04.20 dimineaţa. Zece jurnalişti din Republica Moldova, printre care şi eu, încep călătoria spre SUA. Iniţial, vom decola cu ruta Chişinău-Frankfurt, iar de acolo, timp de 11 ore şi jumătate, vom zbura spre oraşul îngerilor – Los Angeles, SUA. Punctul final al călătoriei este însă San Diego, al şaptelea ca mărime oraş din SUA, de aceea încă o oră de zbor cu un alt avion nu mai sperie pe nimeni. Ajunşi la destinaţie, cineva a înţeles că a rămas fără valiză, iar în următoarea săptămîna va purta unul şi acelaşi costum şi una şi aceeaşi cravată. Totuşi frumuseţea oraşului care urma să ne fie casă timp de trei săptămîni a compensat, cred, şi acea valiză pierdută undeva prin Los Angeles.

 Călătoria în SUA s-a desfăşurat în cadrul programului Community Connections Visitor Exchange Plan (VEP), finanţat de Guvernul SUA,  şi a avut drept scop principal jurnalismul de investigaţie şi prevenirea corupţiei. La nivel local, toate acţiunile au fost organizate de către Citizen Diplomacy Council of San Diego (Consiliul pentru Protecţia Civilă, San Diego) şi a inclus numeroase vizite la diferite structuri media, ONG-uri, precum şi diferite organizaţii de stat, care luptă cu corupţia.

Cît de straniu ar părea, dar oraşul San Diego, are un singur cotidian, numit „Union Tribune”, care, de altfel, pe parcursul activităţii sale a cîştigat patru premii Pulitzer, ultimul fiind în anul 2006. Totuşi din cauza crizei financiare şi acest ziar, chiar dacă deţine monopolul, nu trăieşte cele mai frumoase zile. Chiar la începutul acestui an, proprietarii cotidianului s-au schimbat, iar peste 200 de angajaţi au fost eliberaţi din funcţie. Ziarul are un tiraj zilnic de 350-370 mii de exemplare, un indicator în scădere din an în an.

Tom Mallory, senior editor: Este o perioadă foarte grea pentru mass-media din SUA. Înainte, avînd un ziar mare, practic, făceai bani cu ciocanul, acum sîntem nevoiţi să facem schimbări radicale nu doar la nivel de angajaţi, ci şi de ziar. De altfel, dacă pînă acum nu prea puneam accentul pe versiunea electronică a ziarului, acum am început să investim mai mult în aceasta, căci locuitorii SUA tot mai mult preferă Internetul, decît ziarele pe suport hîrtie. Cît priveşte publicitatea on-line, apoi aceasta este mult mai accesibilă, căci dacă o pagină de reclamă în ziar costă cîteva mii de dolari, apoi un banner - doar cîteva sute.

Nici posturile de televiziune locale nu o duc mai bine. Majoritatea dintre acestea simt foarte dur criza financiară, or fluxul de publicitate este din ce în ce mai mic.

Greg Dawson, vicepreşedinte secţia ştiri, postul de televiziune NBC7: Practic, criza financiară ne omoară. Cei mai importanţi clienţi ce ne dădeau publicitate erau din industria automobilelor şi construcţiilor. Acum aceştia trec prin perioade dificile şi nu mai plasează publicitate la televizor. Din acest motiv am redus deja numărul de angajaţi cu o treime. De asemenea, în următorii doi ani salariile vor scădea dramatic. Acum salariul unui angajat la TV  variază de la $45 mii  pînă la $130 mii pe an.

De altfel, în SUA tot mai multe surse mass-media printate au decis să treacă doar la versiunea on-line, căci astfel reuşesc să economisească 60% din venituri. În această ţară, practic,  fiecare persoană are acces la Internet, de aceea viitorul aparţine anume acestei surse de informare.

Zack Fox, revista North County Times: La momentul de faţă, revista noastră există atît în formă printată, cît şi on-line. Totuşi prioritate are Internetul, căci efectul este mult mai mare la pagina web. Internetul oferă posibilitatea de a oferi publicului cele mai proaspete informaţii foarte  rapid, ceea ce nu este valabil pentru versiunea printată. Criza financiară, desigur, ne-a lovit dur. Deja 10% din angajaţi au fost reduşi, momentan mai avem 80 de  angajaţi.

Viitorul mass-media din SUA, în special al celei printate, este departe de a fi roz la capitolul surse financiare, deoarece Internetul, practic, „fură” peste 70% din piaţa locală de publicitate.

Staci Weber, media services Agenţia de publicitate „Greenhaus”: Cu siguranţă viitorul aparţine Internetului, cei mai mulţi clienţi care apelează la noi, doresc amplasarea reclamei lor în Internet. Aici şi preţurile sînt mai accesibile. Dacă o pagină într-un ziar poate costa şi $40 mii, apoi un banner – doar $500. Preţurile la reclama on-line cresc an de an şi această tendinţă se va menţine. Criza economică, cu siguranţă, a lovit dur în toţi. De exemplu, agenţia noastră, în 2007, avea 36 de angajaţi, acum, din cauza că avem mai puţin clienţi,  am rămas doar cu 17.

Desigur, situaţia mass-media din SUA, deşi nu este la moment prea favorabilă, nici nu poate fi comparată cu ceea ce se întîmplă în Republica Moldova. Jurnaliştii din SUA, practic, nu ştiu ce înseamnă cenzură, intimidare sau chiar ameninţarea cu moartea. Jurnaliştii din SUA obţin informaţiile necesare foarte uşor, iar atunci cînd realizează o investigaţie, poliţia îi va susţine şi se va autosesiza. Jurnaliştii din SUA au salarii suficient de mari pentru a nu fi corupţi, dar şi pentru a realiza noi proiecte şi a se dedica activităţii lor. Jurnaliştii din SUA sînt, cu adevărat, mîndria societăţii şi spaima funcţionarilor corupţi. Jurnaliştii din Moldova pot doar visa la toate acestea.

San Diego – o destinaţie perfectă

Deşi criza financiară loveşte dur în economia SUA, viaţa locuitorilor de aici nu pare a fi prea afectată. Poate că vinovate de această impresie se fac soarele şi oceanul, care creează buna dispoziţie 24 de ore din 24. San Diego este un oraş situat  pe coasta Californiei de sud, aflat în colţul de sud-vest al SUA. În anul 2008, oraşul avea o populaţie de cca 2 mln. de locuitori. Oraşul este o importantă staţiune balneară. Zona metropolitană San Diego este a şaptesprezecea ca mărime din SUA, cu o populaţie de peste 2,9 milioane locuitori. Aflat la nord de frontiera cu Mexicul, San Diego are baze ale Marinei Militare SUA (United States Navy), Pazei de Coastă (United States Coast Guard) şi ale Puşcaşilor Marini (United States Marine Corps), multe mile de plajă şi un climat plăcut, mediteranean. Temperatura medie anuală este de 18°C (64,4 grade Fahrenheit). Economia oraşului este bazată pe turism, comerţ, agricultură, industria maritimă, militară, biotehnologie, computere şi electronice.

Universitatea California şi instituţiile de cercetări din Torrey Mesa oferă o bază importantă de inovaţii tehnologice, pe lîngă numeroasele companii de înaltă tehnologie şi biotehnologie din zonă, precum Qualcomm, Neurocrine, Illumina şi Genentech of Oceanside.

Printre atracţiile turistice majore se numără plajele şi golfurile zonei, parcul Balboa cu numeroasele sale muzee, grădina zoologică (renumită în întreaga lume), Sea World şi Old Town, locul aşezării primilor colonişti spanioli.

Centrul oraşului este în golful San Diego, portul celei mai mari flote din lume, incluzînd două super-portavioane (USS Nimitz şi USS Ronald Reagan), cinci vase-amfibii de asalt, mai multe submarine şi vase mai mici.

Deoarece San Diego este amplasat într-o zonă seismică, aici nu prea sînt clădiri  înalte, doar cîteva în centrul oraşului. În general, lumea de aici trăieşte în case cu 1-2 etaje. Tradiţional, acestea au cîte o mică grădină, dar şi piscină. Transport public există, doar că foarte puţini îl folosesc. Majoritatea utilizează maşinile, fiecare membru al familiei are propriul automobil (se permite inscripţionarea numelui în locul numerelor de înmatriculare).  Locuitorii din San Diego preferă să deţină în proprietate imobilele, cei care închiriază sînt doar cei săraci. În general, majoritatea trăiesc din credite: casă în credit, maşini în credit, mobilă în credit, reparaţie în credit etc. Totuşi salariul mediu în acest oraş este de cca $45 mii pe an, ceea ce este suficient pentru a acoperi toate cheltuielile curente.

Cît priveşte preţurile, atunci ca să mănînci în restaurant de clasă medie nu cheltuieşti mai mult de $15, iar în fastfood-urile din oraş se poate şi cu $3-5. Nici hainele nu sînt scumpe, dar trebuie să ţineţi cont, că pentru acestea se achită o taxă suplimentară. Mai grea  e viaţa pentru amatorii de băuturi alcoolice şi ţigări. În magazinele din  San Diego, preţul mediu al unei beri de 0,33  este de cca $1,5-2, în restaurante însă - de pînă la $5, iar în Grădina zoologică  chiar şi $7,5. Trebuie să mai ţineţi seama şi de faptul că în magazine băuturile alcoolice nu se vînd fără prezentarea unui act de identitate, care ar confirma că cumpărătorul are, cel puţin, 21 de ani. Cei care fumează vor trebui să scoată din buzunar pentru un pachet de ţigări, cel puţin,  $3-4.

Cine a spus că americanii sînt egoişti şi trăiesc doar pentru sine, plus la aceasta mai sînt şi obezi? Cred că o vizită chiar scurtă de tot în San Diego vă va face să scăpaţi de aceste stereotipuri. Oamenii ce locuiesc aici sînt foarte amabili, educaţi şi prietenoşi. Media de copii per familie este de trei. Cît priveşte obezitatea, apoi, cel puţin, în acest oraş, oamenii sînt supli şi foarte drăguţi, iar fastfood-ul nu e la mare căutare, de mai mare succes se bucură mîncarea mexicană.  Cu siguranţă că şi locuitorii SUA se confruntă cu probleme. Şi aici există sărăcie, corupţie şi birocraţie, totuşi SUA rămîne pămîntul  unde toate visele pot deveni realitate, căci posibilităţile existente aici sînt nelimitate!

P.S.: Călătoria înapoi spre casă nu a fost cea mai plăcută. După ce  avionul cu care zburam spre Chicago a nimerit în furtună şi am avut parte de emoţii nu tocmai  frumoase, decolarea spre Frankfurt a avut loc cu o întîrziere de aproape 2 ore, din care cauză am pierdut avionul spre Chişinău. Deoarece nimeni din noi nu deţinea viză Schengen, responsabilii de la aeroport ne-au anunţat că nu ne pot scoate din zona de tranzit pentru a ne caza la un hotel, astfel încît ne-am petrecut noaptea pe scaunele aeroportului. Totuşi aventura din aeroport nu se termină aici, căci, spre deosebire de mulţi alţii, noi vom încerca să ne apărăm drepturile în instanţele de judecată, dar aceasta este deja o altă istorie.

Comentarii [8]

Comentariu
  • 19.06.2009 04:14:08 guru
    iaka si comentariu,,,,,,
  • 26.04.2013 11:00:11
  • 31.12.2013 08:45:46
  • 17.04.2015 01:27:11
  • 11.11.2016 08:11:42
  • 16.05.2017 09:01:50
  • 26.11.2019 11:08:13
  • 23.12.2019 08:26:32

Adauga-ţi comentariu

© 2008 "Profit"

 

Ştiri
În cazul preluărilor materialelor de pe site este necesară indicarea sursei Profit.md
Sesiuni curente:
13
Afişări de site:
2182855
Vizitori unici:
4439038

WebArt Pro