Profit №_12_2023, decembrie 2023
De unde au luat partidele bani în alegeri?
O analiză a rapoartelor financiare prezentate de concurenţii electorali la CEC dovedeşte că majoritatea dintre aceştia au fost finanţaţi de propriii membri, iar cei mai mulţi bani i-au cheltuit pe publicitate şi servicii tipografice.
În campania electorală a alegerilor parlamentare din 2005, partidele au avut dreptul să cheltuiască pînă la 12 mil. lei fiecare, iar candidaţii independenţi - pînă la 500 mii lei. Aceste sume au depăşit, practic, în jumătate limitele stabilite pentru alegerile precedente. Prin majorarea plafonului, CEC a urmărit scopul „scoaterii din umbră” a veniturilor şi cheltuielilor concurenţilor electorali, dar se pare că acest lucru nu prea i-a reuşit. Or, analiza rapoartelor financiare ale partidelor şi candidaţilor independenţi dovedeşte că acestea poartă mai mult un caracter declarativ, formal, iar adevăratele venituri şi cheltuieli nu sînt reflectate în ele.
Cine şi cît a cheltuit şi ce sume au rămas pe conturi după alegeri
Cei 21 de concurenţi electorali (15 partide şi 6 candidaţi independenţi) au cheltuit în alegerile parlamentare în total 28,7 mil. lei.
Datele CEC arată că cel mai mult a cheltuit Partidul Comuniştilor – 6,76 mil. lei, urmat de Partidul Social-Democrat – 4,36 mil. lei, Alianţa „Moldova Noastră” – 4,15 mil. lei, Partidul Liberal Democrat din Moldova – 4,14 mil. lei, Mişcarea „Acţiunea Europeană” – 2,58 mil. lei.
Partidul Democrat din Moldova a cheltuit 1,86 mil. lei, Partidul Liberal – 1,67 mil. lei, iar Partidul Popular Creştin Democrat – 1,38 mil. lei. Celelalte formaţiuni politice au cheltuit mai puţin de un milion de lei, inclusiv Uniunea Centristă, condusă de ex-premierul Vasile Tarlev – 890,7 mii lei.
Trei formaţiuni politice nu au cheltuit nici un leu în alegeri – Partidul „Pentru Neam şi Ţară”, Uniunea Muncii „Patria-Rodina” şi Partidul Republican.
Dintre candidaţii independenţi cel mai mult a cheltuit Sergiu Banari – 102,2 mil. lei, iar doi candidaţi independenţi nu au cheltuit nici un ban - Aleksandr Lomakin şi Valentina Cuşnir.
Cei mai mulţi bani după alegeri au rămas pe conturile electorale ale Partidului Liberal – 87,6 mii lei şi candidatului independent Ştefan Urîtu – 17,8 mii lei. Pe contul Partidului Comuniştilor au rămas ceva mai mult de 5 mii lei, al candidatului independent Victor Railean – 4,5 mii lei, al Partidului Social-Democrat – 2,5 mii lei.
Pe conturile celorlalţi candidaţi independenţi au rămas sume mai mici de o mie de lei, iar pe unele conturi, în general, nici un leu.
Cine a sponsorizat campaniile electorale ale partidelor şi unde au fost cheltuiţi banii?
Printre cei mai importanţi sponsori ai Partidului Comuniştilor se numără SRL „Elat-Profit” - 1,5 mil. lei, „ITS GRUP” SRL – 1 mil. lei, însuşi PCRM – 600 mii lei, SRL „Concert Bis” - 24,4 mii lei, Teatrul Naţional de Operă şi Balet – 3,4 mii lei etc. Sume importante de bani (193 mii lei, 180 mii lei etc.) sînt „camuflate” în rapoartele financiare ale comuniştilor. Nu se specifică de la cine vin ele - e scris doar „Dispoziţie de încasare” şi se dă numărul acesteia.
În alegeri, cea mai mare parte din bani comuniştii au cheltuit-o pentru publicitate electorală la majoritatea televiziunilor, la unele posturi de radio, iar din presa scrisă preponderent s-a alocat pentru astfel de publicaţii ca „Noutăţile Chişinăului”, „Moldova Suverană”, alte ziare care au susţinut deschis PCRM în alegeri. Cheltuieli s-au făcut şi pentru arenda sediilor în teritorii pentru întîlniri cu alegătorii.
La Partidul Liberal banii au fost daţi preponderent de membrii formaţiunii, care au devenit ulterior deputaţi. De exemplu, Anatol Şalaru, Oleg Bodrug, Gheorghe Brega şi Mihai Ghimpu au oferit partidului împreună 358,4 mii lei.
Ca şi la comunişti, o mare parte din mijloace a mers la publicitatea în presă. Însă, spre deosebire de comunişti, PL a transferat mulţi bani mijloacelor audiovizualului din teritoriu.
La Partidul Liberal Democrat din Moldova, ca şi la Partidul Liberal, finanţările au fost făcute masiv de membrii de partid, mulţi dintre care au ajuns ulterior deputaţi. De exemplu, numai pînă la data de 17 martie, 18 membri de partid, printre care deputaţii Vlad Filat, Vitalie Nagacevschi, Iurie Leancă, Ion Balan etc., au transferat pe contul electoral al formaţiunii 1,4 mln. lei. Majoritatea cheltuielilor, de asemenea, au fost făcute pentru presă.
Alianţa „Moldova Noastră” a fost finanţată preponderent de membrii de partid, foşti şi actuali deputaţi. De exemplu, chiar în debutul campaniei electorale, pînă la data de 3 martie, 32 de membri de partid, printre care deputaţii Veaceslav Untilă, Iurie Colesnic, Leonid Bujor, Mihai Silistraru etc., precum şi ex-deputaţii Gheorghe Susarenco, Vasile Pîntea, Ion Ciontoloi etc. au transferat pe contul partidului 2,79 mil. lei. Majoritatea cheltuielilor au fost făcute pentru presă.
La Partidul Social-Democrat circa 100 de membri de partid au transferat peste 2,5 mil. lei, iar alte circa 500 mii lei au fost transferate de businessmanul Victor Şelin şi două firme – SRL „Diastil” şi SRL „Sel şi C”.
Şi social-democraţii, cea mai mare parte din bani au cheltuit-o pentru publicitate în publicaţiile periodice.
Partidul Democrat, de asemenea, s-a bazat pe donaţiile membrilor de partid şi ale persoanelor care au candidat pe lista sa. De exemplu, pînă la data de 17 martie, 12 membri de partid şi candidaţi au transferat pe contul formaţiunii circa 1,5 mil. lei, cea mai mare contribuţie fiind a fiului ex-preşedintelui republicii, Petru Lucinschi, Chiril - jumătate de milion de lei. Contribuţia liderului PD, Dumitru Diacov, şi a prim-adjunctului său, Oleg Serebrean, a fost de cîte 250 mii lei fiecare, iar ex-deputaţii Oleg Ţulea şi Marcel Răducan au oferit 120 mii şi 100 mii lei, respectiv. O importantă contribuţie a avut şi jurnalistul Valeriu Frumusache – 100 mii lei. Şi la PD, cei mai mulţi bani au mers pentru achitarea publicităţii electorale.
Partidul Popular Creştin Democrat, ca şi majoritatea formaţiunilor de opoziţie, a fost finanţat preponderent de membrii săi, printre care liderul PPCD, Iurie Roşca, şi vicepreşedintele acestui partid, Vlad Cubreacov, au alocat cîte 23 mii lei fiecare pînă la data de 3 martie, iar apoi cîte 18 mii şi, respectiv, 16 mii lei. Un alt vicepreşedinte al PPCD, Ştefan Secăreanu, a alocat iniţial 18 mii lei, apoi alte 15 mii lei. Cei mai mulţi bani formaţiunea i-a alocat pentru cheltuieli tipografice şi publicitate tv, iar beneficiarii de bază au fost tipografia PRAG-3, care aparţine lui Iurie Roşca, şi postul de televiziune EU-TV, care, de asemenea, se presupune că ar fi proprietate a liderului PPCD.
Uniunea Centristă din Moldova a fost finanţată de simpli cetăţeni. De exemplu, dacă pînă la data de 3 martie partidul nu a raportat nici un venit, apoi către 17 martie cinci cetăţeni (numele cărora nu spune nimic), transferaseră deja în total 300 mii lei. Şi ulterior, tot cetăţenii au finanţat această formaţiune. Cheltuielile UCM au vizat serviciile tipografice, de publicitate, arenda localurilor etc.
Asupra rapoartelor financiare ale altor concurenţi electorali am decis să nu ne oprim, dat fiind relevanţa şi ponderea scăzută a acestora. Dar şi datele invocate pînă acum ne conving că lucrurile la capitolul finanţarea partidelor şi cheltuielile efectuate de acestea sînt departe de perfecţiune. În alegeri, nu o dată s-a atras atenţia asupra faptului că unii cetăţeni au transferat partidelor mai mult decît cîştigă. Dar nu s-a mers mai departe de constatări. Este prea puţin probabil că se va reuşi schimbarea situaţiei şi în campania electorală a alegerilor anticipate, căci timp pentru schimbări esenţiale nu mai este. Dar, problema totuşi rămîne şi va trebui să fie soluţionată în perspectivă.
Şi în alegerile parlamentare din acest an, adevăraţii „sponsori” ai partidelor au rămas în „umbră”. Iar dacă e să crezi rapoartelor financiare ale concurenţilor electorali, apoi cei mai bogaţi în Moldova sînt membrii de partid.
Adauga-ţi comentariu