Profitразделитель ссылочного текста №_12_2023, decembrie 2023

Facebook – un nou instrument de promovare

Adriana SOLOVEI | Afaceti & Resurse

Reţeaua de socializare facebook.com este, indubitabil, cea mai populară la nivel global, adunând de curând circa 1 mlrd. de utilizatori din toate ţările lumii. Mai mult de jumătate dintre aceştia se loghează, cel puţin, o dată pe zi pe profilul personal. Pe lângă faptul că este o reţea populară, atât printre tineri, cât şi printre adulţi, facebook şi-a căpătat şi prestigiul de reţea „business friendly”, tot mai multe companii alegând să-şi promoveze imaginea şi brandul prin intermediul acestui instrument social media.

Cel mai popular brand internaţional pe facebook este Coca Cola, cu un total de peste 55 mil. de fani, urmat de Disney, cu aproape 40 mil., şi Red Bull - cu 34 mil. de fani.

În Republica Moldova nu există o practică bine încetăţenită de promovare a companiilor prin paginile de facebook, existând doar 37 de companii care deţin pagini de facebook, comparativ cu 484 în România şi 277 în Ucraina, conform socialbakers.com. La 1 decembrie 2012, cele mai populare branduri pe facebook erau Orange Moldova cu 40 183 fani, urmată la distanţă mică de Moldcell - cu 40 027 fani.

Pe paginile de pe facebook, companiile plasează informaţii şi fotografii, care pot aduna „fani” - adică persoane care şi-au exprimat simpatia faţă de brand prin accesarea cunoscutului buton „like”. Ulterior, aceste persoane primesc pe profilul lor notificările de pe pagina brand-ului respectiv, informaţiile fiind recomandate şi persoanelor din lista de prieteni ai utilizatorului, aceasta fiind o formă foarte eficientă, practică şi ieftină de a face publicitate unui produs sau serviciu.

Alexandru Lebedev, specialist în comunicare on-line, social media manager al Agenţiei Digitale Granat, susţine că pentru Republica Moldova depăşirea pragului de 1 000 de fani ai unei pagini de brand, raportat la numărul total de utilizatori, poate fi considerat deja un succes.

Alexandru LEBEDEV:
Aşa cum, cu câţiva ani în urmă, companiile începeau să-şi creeze site-uri web, pentru ca persoanele să le poată găsi în mediul on-line, la fel în prezent companiile ar trebui să-şi creeze profiluri pe reţelele de socializare, în special pe facebook, datorită popularităţii sale. În aşa mod, un actual sau potenţial client va putea să vorbească cu brandul, aflându-se în spaţiul în care se simte comod, iar compania va părea mai concentrată pe dorinţele clienţilor. Este un fel de lege nescrisă că prima sursă de informare este facebook-ul, graţie reţelei de prieteni, aceasta aplicându-se şi în cazul informaţiilor despre companii şi branduri.

Promovarea pe facebook prezintă însă şi anumite riscuri, în cazul în care nu este realizată corect. Potrivit specialistului în comunicare, cel mai mare avantaj se poate transforma în cel mai mare dezavantaj. „Aici nu poţi ascunde multe lucruri, iar dacă un client va fi nemulţumit, atunci cu siguranţă foarte mulţi vor şti despre asta. O administrare incorectă a profilului poate conduce la o deteriorare a imaginii printre actualii clienţi ai companiei. Iar încercarea de a folosi facebook pentru o comunicare unidirecţională şi de a nu asculta clienţii, va conduce mai mult ca sigur la fiasco”, susţine Alexandru Lebedev.

Datorită necesităţii de comunicare continuă şi cât mai creativă cu publicul, companiile mari aleg să angajeze persoane direct responsabile pentru acest lucru, numite „social media manageri” sau să apeleze la serviciile unei companii specializate în promovarea on-line. Preţul unui pachet de promovare în mediul on-line în Republica Moldova, incluzând construcţia paginii şi întreţinerea acesteia, porneşte de la 1000 de euro şi poate ajunge la 2000 de euro, în funcţie de serviciile oferite. Site-ul american careercast.com a inclus profesia de consultant în promovarea on-line în topul 10 al celor mai bune şi de perspectivă meserii ale anului 2012, locul 1 fiind deţinut de inginerii de software.

Facebook s-a transformat de-a lungul anilor într-un adevărat fenomen social, la nivel global. Lansat în 2004 în campusul Universităţii Harvard, cu numele iniţial „thefacebook”, de către Mark Zuckerberg, student la Facultatea de cibernetică şi psihologie a aceleiaşi universităţi, site-ul s-a răspândit rapid în America, apoi în întreaga lume, iar în 2007, la vârsta de 23 de ani, Zuckerberg devine deja milionar. În prezent este cel mai tânăr miliardar din lume, cu o avere estimată la $17 mlrd.■

 

Comentarii [3]

Comentariu
  • 14.12.2012 10:35:30
  • 22.04.2015 08:45:37
  • 27.06.2022 01:55:01

Adauga-ţi comentariu

© 2008 "Profit"

 

În cazul preluărilor materialelor de pe site este necesară indicarea sursei Profit.md
Sesiuni curente:
9
Afişări de site:
2506487
Vizitori unici:
5312992

WebArt Pro